Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe je in 3 simpele stappen je omzet drastisch verhoogt!

Sebastiaan Hendriks   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   ,

Hoe geweldig zou het zijn als het jou zou lukken om binnen nu en 3 weken je omzet drastisch te verhogen, zonder daar extra kosten voor te maken?
Wat nu als ik je uitleg hoe jij dat gemakkelijk voor elkaar kunt krijgen met een beetje psychologie?

TIP! Zorg dat je het gedrag van je bezoekers goed in kaart brengt met het “gratis” programma Hotjar.

Ook jouw omzet verhogen? Daag ons uit en ontvang strategisch online marketing advies.

#1 Laat je klanten verliezen

De emotie die ontstaat bij verlies is vele malen groter dan bij winst. We vechten harder om verlies te voorkomen, dan om te winnen.

Dit heeft mede te maken met verlies- aversie en het (over)waarderen van hetgeen we al hebben.

Hoe speel jij daar op in?

Gebruik in je verkoopteksten niet alleen de voordelen van je product, maar ook de nadelen wanneer men het niet koopt.

Wat lopen je klanten mis als ze jouw product of dienst niet kopen?

Of welke aanbieding lopen ze mis?

Aanbiedingen werken altijd. Iedereen is gek op koopjes. Aanbiedingen werken nog beter wanneer men kan verliezen.

Gebruik dus geen aanbiedingen als winst, maar als verlies.

Geef een aanbieding als verlies

Een aanbieding als verlies?

Ja.

Niet “Deze week een extra korting van 100 euro op….”

Maar

“Alleen deze week geen 397 euro maar slechts 297”

Bij de eerste optie zal het voelen of ik een extra korting krijg.

Bij de tweede optie voelt het of ik snel moet handelen anders verlies ik 100 euro.

Nu maakt optie twee ook nog eens meer gebruik van een krachtige manier van overtuigen.

Je kunt je tekst aanpassen, aanbiedingen gebruiken, maar er is nog 1 ding wat je kunt doen.

Je omzet verhogen door je product of dienst gratis weg te geven

Gratis?

Wacht nou even. Ik heb je extra omzet beloofd, weet je nog?

Hoe werkt het?

Geef alles gratis weg

Laat mensen jouw dienst of product gebruiken zonder eerst om verlies te vragen. Dit betekent dat je geen kosten in rekening brengt.

Wat gebeurt er?

Ik kan zonder risico of gevoel van verlies iets krijgen. Grote kans dat jij mijn aandacht hebt.

Als jouw dienst of product goed aansluit geef je jouw klanten alleen nog maar winst. Ze kunnen iets zomaar gratis gebruiken en profiteren van de voordelen zonder daarvoor een verlies te hebben.

Nu klinkt dit erg mooi. Je klanten zullen immers erg tevreden te zijn.

Maar goed, ook jij moet afrekenen bij de supermarkt dus laten we ook aan jouw tevredenheid en omzet denken ?

Wat doen we?

Pak de winst af

We gaan de winst van je klanten afpakken.

Je klanten hebben nog geen gevoel van verlies gehad. Het enige wat je ze hebt gegeven is winst. Nu komt het. Je laat je klanten niet langer meer jouw product of dienst gratis gebruiken.

Het enige wat jouw klanten moeten doen om het verlies te voorkomen, is jou de prijs betalen.

Deze techniek, die eigenlijk niets meer is dan een proefperiode, werkt nog krachtiger als je deze combineert met een zeer sterke overtuigingstechniek.

” Een eenmalige aanbieding.”

Maken ze geen gebruik van de aanbieding dan verliezen ze niet alleen jouw product of dienst, maar ook nog een mooie aanbieding.

#2 Geef ze minder

Analysis paralysis, oftewel keuzestress.

Een krachtig psychologisch proces wat we allemaal wel eens hebben meegemaakt.

Je staat als klein jochie of meisje voor een gigantisch snoepvak en mag slechts 1 snoepje van mama uitkiezen. Spontaan schiet je in de stress. Wat nu als jij niet dat ene perfecte snoepje kiest?

Als oplossing besluit je om alle opties goed te overwegen en minimaal een uur naar het snoepvak te staren, waarop je moeder vervolgens geïrriteerd de druk nog wat opvoert.

Na wat getier van je moeder maak je dan eindelijk je keuze. Zelfs nu je je keuze al gemaakt hebt, twijfel je nog of het wel de juiste is.

Deze keuzestress vind je ook online.

De strategie die de meeste mensen kiezen, is om hun snoep niet netjes te verdelen in categorieën en makkelijk te kiezen pakketjes. Ze geven ons weer dat stressgevoel van het gigantische snoepvak.

“Kijk eens lieve klant wat ik allemaal voor je heb”

Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer de supermarkt alle producten in 1 schap zou zetten.

Geloof me, je wordt gillend gek.

Wat is de oplossing?

Chunking

Wat doet de supermarkt met al haar producten?

Het categoriseert ze en plaatst ze in kleine niche markten.

Zo heb je het pad voor de koffiedrinkers. Naast de oploskoffie, senseo (onbegrijpelijk dat mensen dat überhaupt nog drinken), koffiemelk en suiker staan er ook gevulde koeken en stroopwafels.

De paden van de supermarkt dien je ook op je website of landingspagina te hebben.

Het maakt de keuze tussen producten makkelijker plus je verleidt je klanten om aanvullende producten te kopen.

Denk na in welke categorieën je jouw producten of diensten kunt onderverdelen en welke categorieën bij elkaar passen.

Bied je slechts enkele producten of diensten aan?

Maak dan alsnog categorieën.

Dit doe je om twee redenen. Of eigenlijk drie.

1. Het is makkelijker voor je bezoekers.

2. Je hebt een heldere structuur en navigatie. Dus als je in de toekomst groeit en meer producten of diensten gaat aanbieden, kun je deze gemakkelijk toevoegen aan de website. Dit zonder het overzicht en gebruikersgemak te verliezen.

3. Het is goed voor je SEO. Door met categorieën te werken, versterk en verdeel je de waarde op je website.

Leestip! Bekijk ook eens deze 4 marketingtechnieken vanuit de psychologie!

#3 Verklein de stap

De angst voor verlies is groot. Dat weet je inmiddels. Dan begrijp je ook dat het vermijden van risico’s op verlies een belangrijke rol speelt in het keuzeproces.

Risico’s op verlies kun je gemakkelijk wegnemen door een aanpassing te maken in je woordkeuze.

Welke naam geef jij een offerte?

Gewoon offerte?

Mooi!

Grote kans dat jij met een kleine aanpassing je slagingspercentage aanzienlijk verhoogt.

Als mensen aan het oriënteren zijn, willen zij nog nergens aan vast zitten.

“Weet je wat”, dachten veel ondernemers.” Ik noem het niet zomaar een offerte, maar een vrijblijvende offerte”.

Oké, een mooie eerste stap.

Maar wat nu als we het woord offerte helemaal niet gebruiken?

Wat klinkt vrijblijvender – offerte of voorstel?

Jouw woordkeuze is enorm belangrijk voor je omzet. Ik zal het je straks bewijzen met een mooi voorbeeld uit de praktijk.

Voordat we dat gaan doen wil ik je vragen stil te staan bij jouw woordkeuze.

Als ik jouw verkooppagina, de pagina waar jij je product of dienst verkoopt, bekijk, heb jij dan nagedacht over je woordkeuze?

Wat gebruik je als call 2 action (oproep tot actie)

  • “Doe mij een voorstel”
  • “Neem contact op”
  • “Geef mij meer informatie”

Wat klinkt vrijblijvender, voorstel of meer informatie. Boek nu of optie nemen?

Door het toevoegen van alleen het “optie nemen” heeft Djoser, een reisorganisatie, het aantal boekingen met 33% verhoogd.

Kun je nagaan wat een simpel woordje voor jouw omzet kan betekenen.

Benieuwd hoeveel klanten jij maandelijks misloopt met je website? Ontdek de Quick Wins met de Website Analyse + SEO Scan

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

2 reacties

  1. Joke op 11/10/2017 om 15:12

    Goed bezig

Laat een reactie achter