Wat is een anker tekst?
De anchor text of anker tekst is de zichtbare, aanklikbare tekst van een hyperlink. Het is de tekst die de gelinkte inhoud beschrijft.
Stel dat ik bijvoorbeeld wil linken naar een artikel over SEO, dan is in dit voorbeeld ‘SEO’ de anchor tekst.
Waarom is een anchor tekst belangrijk?
De anchor tekst is belangrijk omdat het zowel de bezoeker als Google helpt om de inhoud van de gelinkte pagina te begrijpen.
Tenminste.
Als je op de juiste manier gebruikmaakt van de anchor tekst. Een anchor tekst als ‘klik hier’ zegt niets over de pagina waarnaar je linkt. Gebruik je een anchor tekst als ‘online marketing uitbesteden’ dan begrijpt iedereen wel waar die pagina over zal gaan.
Ook Google gebruikt deze gedachte. Door zoekwoorden in je anchor tekst te gebruiken geef je extra relevantie aan deze zoekwoorden mee en op die manier zal de pagina waar je naar linkt, meer kans maken op een betere positie in Google.
Anchor teksten kom je tegen bij zowel de links op je eigen website, als de links van andere websites naar jouw website.
We staan bij beide stil.
De anchor text en interne links
Interne links spelen een belangrijke rol binnen de zoekmachine optimalisatie en zijn een van de meest krachtige on page SEO elementen.
Via de interne links speel je waarde door van de ene naar de andere pagina. Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.
De optimalisatie
Door slim gebruik te maken van de juiste anchor tekst voor een interne link kun je jouw vindbaarheid op een zeer gemakkelijk manier verbeteren.
Relevantie
Een goede anchor tekst is zo beschrijvend dat het voor zowel de bezoeker als voor Google helder is waar de linkende pagina over gaat. Als je van de ene pagina naar de andere linkt, zorg er dan voor dat de anchor tekst relevant is.
Zoekwoorden
Gebruik het liefst de zoekwoorden in je anchor tekst die het best bij de pagina waarnaar je linkt passen. Wissel deze zoekwoorden af. Plaats niet keer op keer dezelfde anchor tekst, maar varieer. Door keer op keer andere zoekwoorden voor je anchor teksten te gebruiken kun je jouw pagina laten scoren op meerdere (verschillende) zoekwoorden tegelijkertijd.
De anchor text en linkbuilding
Linkbuilding is het proces van het werven van links van andere websites naar je eigen website. Ook bij deze links spelen de anchor teksten een belangrijke rol.
Je wilt uiteraard dat je anchor teksten de zoekwoorden bevatten waar jij goed op gevonden wilt worden.
Maar…
Eigenlijk is linkbuilding een grijs gebied en vindt Google dat jij je linkjes moet verdienen.
Het gevolg?
Google kijkt enorm kritisch naar jouw linkprofiel en of deze ‘natuurlijk’ is. Met andere woorden, is dit een linkprofiel met linkjes die verdient of geforceerd zijn?
Bij het linkbuilden is het daarom belangrijk dat je gebruikmaakt van verschillende soorten anchor teksten.
Verschillende soorten anchor teksten
Er zijn verschillende soorten anchor teksten te onderscheiden. Dit heeft vooral te maken met hoe jij naar andere pagina’s linkt, of hoe andere websites naar jouw website linken.
Exacte match
Je spreekt van een exacte match wanneer je een anchor tekst gebruikt die exact overeenkomst met het zoekwoord waar jij goed op gevonden wilt worden.
Bijvoorbeeld:
Online marketing bureau Utrecht
Gedeeltelijke match
Een gedeeltelijke match is wanneer je een deel van het zoekwoord of bijvoorbeeld een zin met daarin het zoekwoord als anchor tekst gebruikt.
Bijvoorbeeld:
Branded anchor tekst
De naam zegt het al. Bij deze anchor tekst maak je jouw bedrijfsnaam klikbaar.
Bijvoorbeeld:
Algemeen
Dit zijn de anchor teksten die je het beste kunt voorkomen.
Bijvoorbeeld
Klik hier
Volledige url
Je kunt ook linken naar een andere webpagina door de volledige URL te gebruiken. De URL die je dan gebruikt, wordt gezien als de anchor tekst.
Bijvoorbeeld
Afbeelding
Link je met aan afbeelding naar andere webpagina dan wordt de alt-tekst van de afbeelding gebruikt als anchor text.
Een anchor tekst optimaliseren
In mijn ogen is het optimaliseren van een anchor tekst niet écht nodig. Gebruik je verzonde verstand.
Als jij naar een andere pagina linkt, varieer dan met de anchor teksten en zorg ervoor dat het voor zowel de bezoeker als Google duidelijk is waar die andere pagina over gaat.