Wat is on-page SEO?
In tegenstelling tot de off-page SEO, draait on-page SEO om de optimalisatie van de website zelf.
On-page SEO staat voor alle elementen die je op je website kunt optimaliseren voor een betere positie in Google.
Binnen de on-page SEO draait het om de kwaliteit van jouw website.
Is je website zoekmachine vriendelijk? Gericht op de bezoekers en verdient het die ene nummer 1 positie?
Alle elementen binnen de On-page SEO
Iedere pagina op jouw website biedt jou verschillende optimalisatie mogelijkheden. Probeer ieder element die je op je website plaatst, met een gedachte te plaatsen.
Helpt dit mijn bezoekers? Maakt dit mijn pagina gebruiksvriendelijker?
In principe draait zoekmachine optimalisatie niet zozeer om de zoekmachine, maar om de bezoeker. Hoe kan jij de bezoeker zo goed mogelijk helpen?
Stap voor stap zullen we ieder element binnen de On page SEO doornemen, maar onthoud, doe het voor je bezoeker.
Prop niet alles vol met zoekwoorden en gebruik bij iedere stap je gezonde verstand. Denk na met welke intentie een bezoeker op jouw pagina komt en hoe je hen zo snel mogelijk kunt helpen.
1 | SEO-titel
De SEO titel is het belangrijkste element dat je on-page kunt optimaliseren. De titel van je pagina geeft aan waar je pagina over gaat.
De zoekwoorden die je gebruikt krijgen daarom extra waarde mee van Google. Je titel is belangrijk voor je positie én moet prikkelend zijn voor je bezoeker om deze te laten klikken.
Het optimaliseren van je titel kan een verschil betekenen tussen een positie op pagina 2 of een plek in de top 5.
Daarnaast zorgt een prikkelende titel ervoor dat je de CTR verhoogt. Het doorklikpercentage.
Lukt het jou om steeds meer zoekers op jouw website te laten klikken, dan levert dit direct extra bezoekers op.
Daarnaast krijgt Google een signaal dat jouw website wellicht een betere plek in de zoekresultaten verdient. Er klikken namelijk steeds meer mensen op jouw site.
2 | Meta omschrijving
De meta omschrijving is het stukje tekst dat je onder je titel in de organische zoekresultaten ziet. Nu is het zo dat Google niet altijd jouw meta omschrijving zal overnemen als het verwacht dat het beter een andere tekst (vanuit de pagina) kan gebruiken.
Toch raad ik je aan de tijd te nemen om een sterke meta omschrijving te maken.
Zie het alsof je gratis mag adverteren op Google. Hoe beter je tekst is, hoe meer bezoekers het je oplevert.
3 | Kopteksten
De heading tags of kopteksten brengen structuur aan in de tekst en geven Google een sterk signaal waar de tekst over gaat. Door zoekwoorden te verwerken in je koppen en slim om te gaan met de structuur help je Google jouw tekst goed te begrijpen.
Je kunt oneindig veel koppen gebruiken. Van H1 tot H999. Jouw websiteontwerp en strategie bepaalt uiteindelijk hoe ver je wilt gaan.
4 | Interne links
Een interne link is een link op je website die naar een andere pagina op je website linkt. Interne links zijn een belangrijk onderdeel binnen je on-page SEO omdat je via de interne links waarde doorspeelt van de ene pagina naar de andere.
5 | URL-structuur
De URL structuur is de manier waarop jij de URLS (de links) op je website hebt opgebouwd. Zorg dat je voor iedere pagina een zoekmachine vriendelijke URL gebruikt.
- Normaal: imgemak.nl/pagina-1
- Zoekmachine vriendelijk: imgemak.nl/SEO-tips
6 | Mobiele vriendelijkheid
Steeds meer mensen zoeken op internet vanaf hun mobiele telefoon. Dat betekent dat het essentieel is dat je website gemakkelijk te gebruiken is op mobiele apparaten. Niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor Google.
7 | Pagina snelheid
Natuurlijk wil je dat je bezoekers een prettige ervaring hebben als ze je website bezoeken. De laadtijd speelt daarbij een belangrijke rol.
8 | Afbeeldingen
Afbeeldingen zelf zijn niet direct een factor die meespelen voor je positie in Google, maar bepalen wel voor een groot deel de laadtijd van je website. Daarnaast kun je jouw afbeeldingen wel optimaliseren.
Dit doe je door je afbeeldingen de juiste bestandsnaam mee te geven (jouw-zoekwoord.jpeg) en gebruik te maken van een beschrijvende alt-tekst.
Ook spelen afbeeldingen een belangrijke rol bij de beleving. Door meer afbeeldingen te gebruiken kun je de beleving van de bezoeker bevorderen en daarmee dus ook je positie in Google.
Later staan we daar langer bij stil.
9 | Betrouwbaarheid en kwaliteit
Wil je die nummer 1 positie in Google, dan moet je die verdienen. Welke SEO-technieken je ook gebruikt, uiteindelijk draait het om je toegevoegde waarde.
Wat bied je jouw bezoekers en ben jij hier de beste of enige in?
Als het internet al betere alternatieven heeft, waarom zou Google jouw website dan op nummer 1 plaatsen?
Zorg dat je een betrouwbare en kwalitatieve bron aan informatie bent.
Naast dat dit betere gebruikssignalen (en dus een positie in Google) oplevert, controleert Google de kwaliteit en betrouwbaarheid steeds strenger.
Dit alles heeft te maken met de EAT en YMYL.
10 | Gebruikerssignalen
Google zal zoveel mogelijk data van haar gebruikers gebruiken om te beoordelen of jouw website bij de zoeker past.
Hoe een gebruiker op jouw website reageert, is het belangrijkste signaal voor Google of jij die positie in Google verdient.
Dit alles heeft te maken met je dwell-time.