Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Hoe gebruik je long tail zoekwoorden om gemakkelijk je concurrenten in Google te verslaan?

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn simpelweg zoekwoorden bestaande uit meerdere woorden. Het zijn zoekwoorden die specifieker en gerichter zijn.

Wat is het voordeel van long tail zoekwoorden?

Lukt het jou om slimme long tail zoekwoorden te vinden, waar ik je later mee zal helpen, dan zul je jouw website sneller hoger in Google brengen.

PLUS.

Long tail zoekwoorden zijn over het algemeen een stuk koopgerichter dan andere zoekwoorden.

Laat mij dit uitleggen via een voorbeeld.

Neem het zoekwoord ‘online marketing’

Dit zoekwoord zegt nog niets over de intentie van de zoeker. Is het op zoek naar een online marketing bureau? Naar informatie, naar tips?

Stel dat ik dit zoekwoord omtover tot een long tail zoekwoord, wat gebeurt er dan?

Bijvoorbeeld

  • Online marketing uitbesteden

Ik voeg slechts een of twee woorden toe en ik verklein in een klap mijn concurrentie. Daarnaast zal ik nog steeds aan Google duidelijk maken dat de pagina over online marketing gaat.

Is de pagina in de ogen van Google ook geschikt voor het algemenere zoekwoord, dan ding je eerst mee met het long tail zoekwoord en vervolgens met het algemene zoekwoord.

Zo zullen wij bovenaan in Google kunnen komen met het zoekwoord online marketing bureau Utrecht en tegelijk meedingen op zoekwoorden als:

  • Online marketing
  • Online marketing bureau
  • Online marketing Utrecht
  • Marketing bureau Utrecht
  • Marketing Utrecht
  • etc.

Hoe vind je slimme long tail zoekwoorden?

Het vinden van slimme long tail zoekopdrachten begint bij het inzetten van je gezonde verstand.

Wie is jouw klant en welke zoekwoorden kunnen zij gebruiken om jouw dienst te vinden?

Heb je dat gedaan dan gaan we het onderzoek steeds verder uitbreiden. Dit doen we in een paar simpele stappen.

1 | Ken het koopbrein

Volgens onderzoek is er een bepaald deel in ons brein verantwoordelijk voor onze koopbeslissingen. Door je te verdiepen in deze ‘koopknop’ kun je achterhalen waar de grootste behoefte van je klanten ligt.

Heb jij inzicht in deze behoefte dan kun je in de volgende stappen gemakkelijk algemene zoekwoorden omtoveren tot zeer slimme long tail zoekwoorden.

2 | Doe een brainstorm

Schrijf als eerste zoveel mogelijk short tail zoekwoorden op. De zoekwoorden die je direct uit je mouw kunt schudden.

Heb je een lijst met short tail zoekwoorden bedacht, bedenk dan per zoekwoord hoe je deze kunt aanvullen.

Voeg als eerst koopwoorden toe. Denk daarbij aan woorden als:

  • Kopen
  • Aanbieding
  • Beste
  • Laten
  • Uitbesteden
  • Etc.

3 | Doe een onderzoek

Vanuit je brainstorm start je met een zoekwoorden onderzoek. In dit onderzoek draait het nog puur om de massa. Het vinden van zoveel mogelijk potentiële long tail zoekwoorden.

Nadat je zoekwoord onderzoek is afgerond, beoordeel je het resultaat. Dit doe je via een analyse.

4 | Doe een analyse

Vanuit een zoekwoorden analyse bepaal je met welke zoekwoorden jij wilt werken. Kies het liefste voor long tail zoekwoorden die de volgende kenmerken hebben:

Weinig concurrentie

Onderzoek hoe hoog de concurrentie is. Dit doe je als eerste door in de tool die je hebt gebruikt te kijken. Kijk ook naar de websites in Google en hoeveel websites jouw gekozen zoekwoord in hun SEO titel hebben verwerkt.

Waarom is dit belangrijk?

De SEO titel is het belangrijkste On-page SEO element dat je op je website zelf kunt toepassen.

Een slimme SEO titel kan een verschil maken tussen een plek ergens op p[pagina 2, of een plek in de top 5.

Door te kijken hoeveel websites jouw gevonden long tail zoekwoord in hun SEO titel hebben staan, krijg je een goed inzicht in hoe hoog je concurrentie is.

Je controleert dit gemakkelijk via:

allintitle: jouw zoekwoord

Het aantal resultaten dat Google laat zien, dat zijn je directe concurrenten.

Voldoende zoekopdrachten

Het grote voordeel van long tail zoekwoorden is de mate van concurrentie. Toch wil je natuurlijk wel dat er ook gezocht wordt naar het zoekwoord dat je hebt gevonden.

Vermijd long tail zoekwoorden met een zeer laag zoekvolume. Kies voor een zoekwoord met een maandelijks zoekvolume van minimaal 100.

Hoge koopintentie

Mensen zoeken via talloze termen. Zodra iemand verder in het koopproces zit, zie je dat de zoektermen veranderen. Er wordt geen gebruikgemaakt van wat willekeurig zoekgedrag, maar men gaat gericht op zoek naar een bepaalde oplossing.

De intentie is het belangrijkste waar je op wilt letten.

Heeft de zoekterm een zeer hoge koopintentie en weinig concurrentie, dan is het in de meeste gevallen altijd de moeite waard.

Ja, er moet nog wel op gezocht worden, maar lukt het jou om enkele zeer koopgerichte long tail zoekwoorden te vinden, dan kan dit nog steeds zeer interessant zijn voor SEO en SEA.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.