Internet Marketing Gemak Logo

Huisstijl ontwerpen

Wil jij je eigen huisstijl ontwerpen? Ontdek hoe jij in slechts 10 stappen een ijzersterke huisstijl ontwikkelt.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Branding > Huisstijl >  Ontwerpen

Jouw huisstijl ontwerpen in 10 stappen

Wil je niet jouw huisstijl laten ontwerpen, maar zelf aan de slag, download dan direct ons stappenplan waarin we alle in-en-outs over een goede huisstijl omschrijven.

Zo heb je een handig naslagwerk en weet je zeker dat je geen belangrijke stappen overslaat.

Stap 1

Noteer je persoonlijke voorkeuren

Hoewel je in de latere stappen zult ontdekken dat je niet alleen maar uit kunt gaan van je persoonlijke voorkeuren wil je natuurlijk wel een huisstijl die je mooi vindt.

Daarom leg je in stap 1 al jouw persoonlijke voorkeuren vast. Denk hierbij aan kleuren, vormen, stijlen en verzamel eventueel al enkele voorbeelden die jou aanspreken.

Kortom.

Maak een moodboard.

Stap 2

Verdiep je in jouw doelgroep

Natuurlijk wil je een huisstijl ontwerpen die jij vooral mooi vindt, maar vergeet hierbij je klant niet. Wil je een sterke huisstijl die blijft hangen, houd dan rekening met je doelgroep.

Denk na over de gemiddelde leeftijd, het geslacht en de persoonlijke voorkeuren. Verdiep je in de soort generaties. Denk daarbij aan generatie X, generatie Y en de babyboomers. 

Op het internet zijn voldoende artikelen te vinden over de verschillende generaties van personen en bijpassende designopties.

Zo zul je personen tussen de 30 en 50 jaar meer plezier doen met snel de correcte informatie te tonen en een pagina met weinig “bling” (bewegende en/of knipperende assets). 

Een jongere generatie vindt het een stuk minder erg om veel bling op een pagina te aanschouwen. 

Met een goede bezoekers analyse, die je makkelijk uit Google Analytics kunt exporteren, zet je een belangrijke stap voor het tot stand komen van jouw huisstijl.

Stap 3

Verdiep je in je bedrijf

Als je helder voor ogen hebt bij welk persoon jouw huisstijl vooral in de smaak moet vallen besteed je aandacht aan jouw bedrijf.

Denk na over het karakter van jouw bedrijf. Doe alsof je bedrijf een persoon is. Hoe zou jij deze persoon omschrijven?

Formeel, grappig, vriendelijk, persoonlijk?

Geef je merk karakter. Schenk aandacht aan je brandbelofte en zorg dat je het karakter van jouw bedrijf meeneemt in de ontwikkeling van je huisstijl.

Is jouw doelgroep serieus, ga er dan niet vanuit dat je makkelijk weg kunt komen met het maken van grapjes. 

Wanneer jouw doelgroep de “stoere man” is, ga je natuurlijk ook niet met puppy’s en kittens communiceren. 

Lijkt me logisch, toch?

Heb jij jouw doelgroep goed in kaart gebracht, dan wordt het kiezen van jouw “bedrijfssmoel” een stuk makkelijker.

Stap 4

Maak jouw ideeën visueel

Je hoeft voor deze stap echt niet de nieuwe Rembrand te zijn. Het enige wat je doet is het visualiseren van de ideeën die je in de vorige stappen hebt opgedaan.

Je kunt dit doen door je  eerder gemaakte moodboard  uit te breiden of aan te passen. 

Zo heb ik eerder voor een klant van ons een concept bedacht (en later ontworpen) voor het noten product “forest mix” waarbij de doelgroep “de stoere man” was. 

Mijn initiële ideeën waren slechts enkele foto’s;

In het uiteindelijke resultaat is er maar één van de bovenstaande afbeelding en gebruikt. 

Mijn punt..?

Zodra jij eenmaal jouw eerste visualisatie op orde hebt, verzin je snel nieuwe uitbreidingen van ditzelfde concept.

Voorbeeld webpagina concept huisstijl

een super Tip die mij vaak geholpen heeft...

Denk bij deze stap vooral na over welke snaar je wilt raken en welke visuele elementen hierbij horen. Stel dat je vooral autoriteit of kracht wilt uitstralen. Aan welke visuele elementen denk jij dan het snelst?

Schrijf alle visuele elementen op. Niets is verkeerd. Je bent nog puur aan het brainstormen.

Stap 5

Bepaal jouw kleuren

In stap 4 besteed je aandacht aan de huisstijlkleuren. Je legt vast met welke kleuren je wilt werken en waarom je dit wilt doen.

Houd jouw doelgroep in het achterhoofd, welke kleuren passen bij hen? Moeten de kleuren bijvoorbeeld erg fel zijn of is het beter om voor pastelkleuren te gaan?

Een paar tips die ik je kan geven:

Uiteindelijk zal je tot een bepaald aantal kleuren komen. Pas daarna kijk je of er kleuren zijn uit de eerste stap die te combineren zijn met de, in deze stap, tot stand gekomen kleuren.

Vind je persoonlijk fel rood een mooie kleur, maar blijkt vanuit de analyse juist pastel kleuren beter te werken?

Bekijk dan hoe je deze kleur zo kunt “ombouwen” dat deze past bij de rest van de kleuren.

Stap 6

Bepaal de typografie

Met typografie bedoelen we het soort lettertype dat jij wilt gebruiken. 

Maar niet alleen dat…

Typografie is meer dan alleen het type, het betekend ook de grootte van je teksten, de regelhoogte, de letterafstand, eventueel gecombineerde stijl lettertypes en de algemene uitstraling van je teksten.

“Zo zal een quote beter opvallen wanneer deze afwijkt van het standaard lettertype.”

Binnen typografie kun je onderscheid maken tussen verschillende categorieën lettertypes, namelijk de categorieën:

Elke categorie heeft zo zijn voor- en nadelen. Hierbij enkele tips die je kunnen helpen.

Op Google fonts kun je overigens honderden gratis lettertypes downloaden en kun je per lettertype zien welke bijpassende lettertypes er beschikbaar zijn voor het desbetreffende lettertype.

Stap 7

Bepaal de communicatievorm

Als je al een communicatiestrategie hebt vastgelegd gebruik je deze uiteraard bij het bepalen van de communicatievorm.

De communicatievorm is een belangrijk onderdeel binnen je huisstijl. Hoewel we bij het ontwerpen van een huisstijl vooral aan het logo en de kleuren denken is de manier van communiceren net zo belangrijk.

Denk na over hoe jij met je doelgroep communiceert. Hierbij ga je verder dan: wij praten met u of je.

Je besteedt binnen stap 8 aandacht de drie verschillende communicatie vormen.

De verschillende communicatievormen

Wanneer we het hebben over communicatie dan heb je het eigenlijk over alle drie de communicatievormen:

Verbale communicatie

Verbale communicatie is de communicatie die geuit wordt met woorden. Deze communicatie kan direct plaatsvinden, via de telefoon, of via bijvoorbeeld je website of een flyer.

Non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie is alle communicatie waarbij geen gebruik wordt gemaakt van woorden. Een bekende vorm van non-verbale communicatie is onze lichaamstaal.

Door na te denken over je non-verbale communicatie bescherm je jouw merk. Wat past binnen jullie huisstijl? Mag ik met een korte broek bij jou komen werken?

Wil je dat ik altijd lachend op de foto sta of straal je liever autoriteit en zakelijkheid uit?

Paralinguïstische communicatie

Paralinguïstische communicatie is de manier waarop woorden worden uitgesproken. Hierbij kan het gaan om de snelheid van spreken of de klemtoon. Voor sommige bedrijven is deze laatste communicatievorm enorm belangrijk.

Is jouw doelgroep bijvoorbeeld wat ouder dan kun je voorstellen dat je niet te snel moet praten.

Stap 8

Bepaal het beeldmateriaal

Het te gebruiken beeldmateriaal is één van de belangrijkste beslissingen die je kunt maken in je huisstijl. Een goede afbeelding zegt immers meer dan duizend woorden.

Beslis of je gebruikmaakt van visualisaties zoals vectoren of illustraties, of dat je juist eigen foto’s of stock images gaat gebruiken.

Wat er op de afbeeldingen komt is de volgende beslissing. Welke afbeeldingen passen bij de boodschap die je naar buiten wilt brengen? Welk type persoon past erbij?

Ook het “sausje” dat iedere afbeelding krijgt is belangrijk. Ga je voor zwart-wit, sepia, kleur, gebruik je overlays en zo ja welke? 

Denk hierbij aan een lichte kleuroverlays, een watermerk of bepaalde randen en schaduwen.

Door elke keer dezelfde soort nabewerking te gebruiken maak je jouw afbeeldingen herkenbaar en versterken ze je merk. 

Stap 9

Maak de concepten

Je hebt in de vorige stappen alle input verzameld. Je begint voor het eerst met het daadwerkelijk ontwerpen van de huisstijl.

Werk stap voor stap alle huisstijlelementen uit. Probeer dit echt per element en in kleine stapjes te doen.

Laten we per element eens kijken wat we moeten doen.

Logo

Jouw logo bestaat uit meerdere onderdelen. Hoewel je het logo vaak als geheel gebruikt, kun je deze onderscheiden in de volgende elementen:

Zorg dat je ieder element los ziet. Je zult merken dat als je al later met je huisstijl aan de slag gaat je in sommige gevallen alleen het woord- of beeldmerk zult gebruiken.

Kleurencombinatie

Je hebt in stap 6 jouw huisstijlkleuren bepaalt. Nu bepaal je de kleurencombinatie. Zorg dat je voor iedere huisstijldrager (bijvoorbeeld je visitekaartje, website, een flyer etc.) dezelfde kleurencombinatie gebruikt.

Hoewel je hier en daar kunt spelen met je huisstijlkleuren is het belangrijk dat je binnen je huisstijl vooral consistent bent.

Iedere keer werken met een andere kleurencombinatie, ook al bestaat deze uit jouw huisstijlkleuren kan afbreuk doen aan de herkenbaarheid van je merk.

Stap 10

ontwerp je huisstijl en leg het vast

Maak een lijst van de benodigde huisstijlelementen en huisstijldragers. Vanuit deze lijst zet je jouw concepten om tot daadwerkelijke ontwerpen.

Enkele huisstijldragers zijn bijvoorbeeld:

Als je jouw huisstijl eenmaal ontworpen hebt dan leg je deze vast in een huisstijlhandboek.

In dit handboek leg je alle basisafspraken vast over het kleurgebruik, de logo’s, de lettertypen en met welke huisstijldragers je werkt. 

Eventueel kun je ervoor kiezen in het document  te linken naar de downloadlocaties voor de bestanden die je hebt gebruikt.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...