Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is branding? Uitleg & Tips

Bouw een merk dat blijft hangen: Ontdek de sleutels tot succesvolle branding die je bedrijf onderscheidt en een diepe connectie maakt met je doelgroep.

Wat is branding?

Branding komt oorspronkelijk van het brandmerken van je vee. Via de “branding” gaf je aan dat het vee van jou was. Tegenwoordig zien we branding als de verzamelnaam voor alle activiteiten om je naamsbekendheid of merkbeleving te versterken.

Waarom heb je branding nodig?

Branding zorgt voor herkenbaarheid. Je merk is wat jou uniek maakt. Door actief aan je branding te werken, zorg je ervoor dat mensen je onthouden en weten waar je voor staat.

Goede branding benadrukt jouw onderscheidend vermogen, visie en merkbelofte.

Binnen de branding werk je aan vijf onderdelen.

Brand Equity

Waar staat je bedrijf voor. Met welke merkwaarden werk je? Doe je alles voor een glimlach, draait alles om de betrokkenheid of draait het vooral om het gemak?

Brand Identity

Jouw merkidentiteit is het karakter van je bedrijf. Via jouw brand identity geef je jouw merk persoonlijkheid.

Brand Positioning

Hoe wil je gezien worden in de markt en welke positie neem jij in ten opzichte van je concurrenten?

Jouw merkpositionering speelt in op jouw unique selling proposition (USP) en maakt aan iedere klant duidelijk waarvoor een klant voor jou moet kiezen.

Brand Awareness

Uiteindelijk draait het allemaal om de merkbekendheid. Jij wilt niet meer als bedrijf of persoon worden gezien, maar als een merk.

Via de brand awareness zorg je ervoor dat jij jouw merk kenbaar maakt bij de doelgroep.

Brand loyalty

Merkloyaliteit is dat wat bedrijven het hardst laat groeien. Jouw klanten komen niet meer eenmalig, maar blijven loyaal en zijn klanten voor het leven.

Wat levert branding op?

Het directe effect van branding is lastig te meten. Branding versterkt. Het versterkt je marketingstrategie, zorgt voor makkelijkere verkoopgesprekken en verlaagt je acquisitie kosten.

Is jouw merk bekend in de markt dan levert dat uiteindelijk verschillende voordelen op.

Een hogere customer lifetime value

Heb jij een sterk merk neergezet en lukt het jou om je klanten vast te houden dan verhoog je hiermee de gemiddelde klantwaarde. Klanten komen vaker terug, blijven langer klant en geven meer uit aan jouw bedrijf.

Meer vertrouwen

Als je een sterk merk hebt, zul je mensen gemakkelijker kunnen overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Ze kennen en vertrouwen je bedrijf.

Meer marge

Door de liefde die klanten hebben voor een bekend merk, zullen ze er ook een hogere prijs voor betalen. Denk maar eens aan alle kleding. Koop je een simpel T-shirt waar alleen het merk op staat, dan betaal je al snel 3 of 4 keer zoveel dan voor ‘hetzelfde’ shirtje, zonder merk.

Snellere groei

Hoe bekender je merk is, hoe sneller je zult groeien. Als klanten al weten wat ze van je kunnen verwachten en bereid zijn bij je te kopen, scheelt dat veel tijd en geld aan klantenwerving.

En nu?🤔

Je hebt deze blog gelezen. Je voelt dat het klopt. Je weet dat er meer in zit.

Maar laten we eerlijk zijn…

Je kunt nog:
• 100 blogs lezen
• 1000 video’s kijken
• Eindeloos podcasts luisteren

En wat levert het op? Precies. Geen reet.

Geloof, ik spreek uit ervaring:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede groeide naar meerdere locaties door Nederland

Het verschil?
Niet nóg meer kennis. Niet nóg meer tips. Maar ACTIE. En de juiste hulp op het juiste moment.

Stop met:

• Informatie hamsteren
• Gratis webinars bingewatchen
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

🚀 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en dat droombedrijf willen bouwen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.