Voordat je begint met het maken van een online cursus
Mijn eerste online cursus maakte ik in 2013. Het Internet Marketing Succesplan.
Hoewel de cursus uiteindelijk 639 keer is verkocht heb ik hem 2,5 jaar later alweer offline gehaald.
Waarom?
De cursus werd oké verkocht. Ik hield er een prima zakcentje aan over. Ik verkocht de cursus tussen 95 euro en 295 euro.
Maarja, eerlijk is eerlijk.
De cursus raakte enorm snel verouderd.
Ik heb niet de stappen gezet die ik nu, na al die jaren en talloze cursussen verder, wel zet.
Stappen waarmee jij veel sneller een online cursus maakt. De cursus volledig flexibel houdt en veel sneller verkoopt.
Hoe dat precies werkt, leg ik je stap voor stap uit.
Een online training maken in 11 stappen
Met dit stappenplan gaan we verder dan het maken van een e-learning.
Ik ben namelijk enorm vaak op mijn plaat gegaan. En in de afgelopen 10 jaar heb ik veel dingen geleerd.
Ik heb zulke kostbare fouten gemaakt, dat ik ze nooit meer zal maken. Fouten waar jij jezelf voor kunt behoeden.
Een effectieve e-learning maken is namelijk anders dan het digitaliseren van jouw workshop, cursus of training.
De lessen moeten anders worden ingericht.
Je moet rekening houden met de manier waarop mensen leren en je moet rekening houden dat je (voor het grootste deel) de interactie mist.
Wij gaan samen jouw online trainingsprogramma’s inrichten en doen dit op een manier die jou op de lange termijn veel tijd (en kosten) zal besparen.
Ben je er klaar voor?
Laten we beginnen.
1 | Teken de leerlijn
Kijk je naar het leren van nieuwe informatie, dan heb je altijd een begin en een soort van eind. Aan jou de schone taak een cursist van het begin, tot aan het einde te helpen.
Waarom?
Omdat je op die manier een online training maakt die voor iedereen is geschikt, of in een latere fase gemakkelijk opgeknipt kan worden in meerdere cursussen.
Tijdens mijn opleiding psychologie leerde ik een methode die ik nu ook gebruik voor het ontwerpen van een nieuwe e-learning.
Het heet schaal lopen.
Bij schaal lopen kijk je naar het punt waar je cursist nu staat, waar het naar toe wilt en wat daar voor nodig is.
Of je e-learning goed wordt opgepakt door een cursist hangt af van hoe jij hen het snelst naar resultaat brengt. Door in stapjes te werken kun je veel beter inschatten welke modules jij nodig hebt en hoe jij een cursist zo snel mogelijk naar een bepaald resultaat brengt.
Dit doe je het makkelijkst in 2 stappen.
1 | Beginpunt
Op welk punt staan het meeste van jouw cursisten? Welke kennis hebben ze al?
2 | Stapje verder
Denk iedere keer in stapjes. Maak geen modules van uren, maar van minuten. Denk na hoe kan ik de cursist zo snel mogelijk een stapje verder brengen.
1 stapje.
Maak niet de fout die ik maakte.
Ik nam mijn e-learning op alsof ik letterlijk voor de groep stond.
Wat is daar mis mee?
Je haalt de volledige kracht van een e-learning weg. Voor zowel jou als de cursist.
Waarom?
De cursist moet een uur naar jou kijken terwijl het misschien op zoek is naar een klein element. Een element of onderdeel dat jij in een paar minuten uitgelegd krijgt.
Voor jou is het ook een nadeel omdat je dan niets meer kunt wijzigen of aanvullen. Hoe je dit slimmer doet, behandel ik verderop in dit artikel.
Voor deze stap is het vooral belangrijk om alle ministapjes op te schrijven. Denk iedere keer na wat is het kleinste stapje dat iemand naar een hoger niveau brengt en hoe kan ik hen daar het snelst mee helpen?
Heb je de volledige leerlijn uitgeschreven en heb je al enige indruk gekregen welk lesmateriaal of welke lessen je nodig hebt, maak dan een blauwdruk.
2 | Maak een blauwdruk
Je hebt nagedacht over wat je wilt overbrengen met je e-learning en welke lessen je wilt meegeven. Verwerk nu nogmaals alles in kleine hapjes.
Geloof me, dit gaat je enorm helpen.
Kijk voor iedere les, tip of strategie of je dit in één module of in meerdere moet verwerken. Denk daarbij goed na over de toekomst en het gemak voor de cursist.
Hoe kleinere modules jij maakt, hoe makkelijker je zaken kunt aanvullen of aanpassen.
Schrijf nu, in de meest ruwe vorm, je cursus uit.
Het gaat hierbij nog niet direct over de inhoud, maar meer over het wat.
Wat wil je ze vertellen en via welke modules?
Voordat je namelijk de inhoud kunt maken of bedenken, dienen we rekening te houden met hoe het brein, voor ieder mens, verschillend werkt.
3 | Help alle breinen
Ieder brein werkt anders. Gelukkig zijn wij mensen allemaal anders. Daarom schuilt er een zeer groot gevaar als jij een online cursus maakt.
Ik ben daar in het begin ook in gestonken.
Ik maakte de cursus zoals ik hem zelf zou willen volgen. Logisch.
Maar iedereen heeft een andere leerstijl. Aan jou de kunst om je cursus zo in te richten dat iedere cursist zijn eigen leerstijl kan gebruiken.
Volgens Kolb zijn er 4 leerstijlen te onderscheiden.
Denker
Een denker doet vooral graag zelf het denkwerk. Je helpt hen het beste door feiten en de achterliggende theorie te geven. Zij zullen vervolgens zelf aan de slag gaan om dit eigen te maken en toe te passen.
Doener
Een doener steekt het liefst direct zijn handen uit de mouwen. Hoewel je deze mensen minder snel zal bereiken via je online training, kun je er wel rekening mee houden.
Doe dit door huiswerkopdrachten of oefeningen in je cursus te verwerken. Maak bijvoorbeeld een stappenplan voor ze of een soort van challenge en laat ze direct met de geleerde theorie aan de slag gaan.
Dromer
Een dromer wil eerst het verhaal van verschillende kanten zien. Ze willen brainstormen, meerdere visies, feiten en meningen. Ze gaan niet snel uit van een theorie en willen het liefst hun eigen theorie vormen.
Een dromer help je het beste door de stof vanuit meerdere kanten te belichten en oefeningen (of opdrachten) te bieden om zelf een plan te maken. Geef hen de handvaten, maar ook de vrijheid om het op eigen inzicht te doen.
Beslisser
Een beslisser ziet het direct voor zich en beoordeeld de geleerde stof vooral praktisch.
Een beslisser denkt continu, wat heb ik hier aan?
Een beslisser houdt vooral van snelle stappen zetten. Geef geen eindeloze bakken met theorie, maar help ze met checklists, templates, schema’s en stappenplannen.
4 | Bepaal de inhoud
Nu je een structuur hebt, is het tijd om de gaten in te vullen. Hier begin je voor het eerst met de inhoud van je e-learning.
Je weet nu precies wat er in elke module zit en welke onderwerpen aan bod moeten komen. Ook weet je hoe je rekening moet houden met de verschillende leerstijlen.
Schrijf nu puntsgewijs de inhoud op.
Ook in deze stap hoef je nog niet de complete inhoud vast te leggen of iedere module volledig uit te schrijven. Het gaat er nu om dat je een compleet plaatje van je cursus maakt.
Maak voor elke module een lijst met welke onderwerpen je wilt bespreken en welke oefeningen of opdrachten je wilt meegeven.
6 | Geef het vorm
Nu komt het zware werk: hert vormgeven van de inhoud.
Omdat je de eerdere stappen hebt gezet weet je wat je wilt vertellen. Denk nu na over de vorm.
Ga je met tekst werken, video’s, stappenplannen en hoe kun je voor iedere module rekening houden met de verschillende leerstijlen?
Begin met de eerste module en vul de inhoud één voor één in. Schrijf op wat je wilt zeggen en maak je minder zorgen over hoe je het wilt zeggen.
Het belangrijkste is dat het materiaal compleet is. De toon, stijl en vorm kun je later nog bepalen.
Kom je erachter dat het lastig wordt om bepaalde stof over te brengen zonder interactie, denk dan na over een gemixte vorm van leren.
Blended learning
Blended learning is een combinatie van zowel synchroon als asynchroon leren. Dat wil zeggen dat de leerling zowel een online als een offline training volgt. Bijvoorbeeld een e-learning cursus, gevolgd door een face to face training.
Het voordeel van deze mix is dat het, het beste van twee werelden biedt: de flexibiliteit van asynchroon leren (online) gecombineerd met de interactiviteit van synchroon leren (offline).
Het nadeel is dat het vrij veeleisend kan zijn om te organiseren en het jou nog steeds tijd kost.
Wil je liever je online cursus volledig online houden, maar mis je op bepaalde momenten de interactie? Denk dan na over vraag- en antwoordsessies en een communitygedeelte.
Om jezelf toch tijd te besparen kun je nadenken over online vraag-en-antwoordsessies.
7 | Neem de inhoud op
Als al het materiaal is uitgeschreven, is het eindelijk tijd voor de inhoud.
De échte inhoud.
Probeer voor iedere module te werken met een video en een tekst. In mijn ervaring wordt dit het meest gewaardeerd.
Zorg dat je twee a drie modules maakt en ga dan door met de volgende stappen.
Waarom?
Als je eenmaal ‘iets’ hebt staan, kun je al beginnen met de promotie en achter de schermen werken aan het afmaken van de cursus.
Ik vertel je hier in latere stappen meer over.
Zorg voor het opnemen van de video’s voor een goede camera en vooral een goede microfoon. Dit hoeft je geen duizenden euro’s te kosten.
Natuurlijk. Een goede camera zorgt voor betere kwaliteit, maar mijn 2e online training is opgenomen met een apple iphone en een goede, maar wel goedkope microfoon.
Het was niet perfect, maar toch heb ik met deze cursus honderden ondernemers geholpen en leuke omzetten gehaald.
8 | Kies een LMS uit
Er zijn verschillende Learning Management Systemen (LMS), oftewel software om je leeromgeving te lanceren.
Zelf maken wij gebruiken van Webnemer. Dit zorgt ervoor dat alles flexibel blijft. We gemakkelijk zelf alles kunnen aanpassen, opschalen en niet vastzitten aan torenhoge kostten.
De meeste aanbieders vragen om een maandelijkse investering, afhankelijk van het aantal leden en oplopend vanaf de 100 euro.
Je bent natuurlijk helemaal vrij in welke keuze jij maakt.
Persoonlijk houd ik niet van modellen waarvan ik niet van tevoren weet hoeveel ik moet betalen. Want het is leuk als je in het begin een paar tientjes moet betalen, maar wat doe je als je honderden leden hebt?
Nu weet ik niet waar je ambities liggen, maar wil je jouw cursussen het liefst aan honderden mensen verkopen, kies dan voor een platform met vaste vergoedingen.
Zo weet je precies waar je aan toe bent en kun je keihard groeien, zonder dat het je direct meer gaat kostten.
9 | Zet alles in een omgeving
Je hebt alles opgenomen en je favoriete software gekozen. Verwerk nu de eerste modules in de omgeving. Heb je de eerste modules in de omgeving staan, ga dan door met stap 10.
Heb je alle stappen gezet, plaatst dan pas de rest van de cursus online.
10 | Vraag feedback
Als je alles hebt opgenomen en je cursus in een ruwe vorm ‘af’ hebt, raad ik je aan feedback te vragen.
Doe dit NIET aan familie en vrienden. Maar aan je potentiële klanten.
Dit doe je om twee redenen.
- Je krijgt feedback van de belangrijkste personen
- Je werkt aan slimme promotie
Iedere cursus die ik heb gelanceerd, had ik al verkocht, voordat ik deze gemaakt had.
Hoe dit werkt?
Betrek je potentiële klanten zo vroeg mogelijk. Deel hier en daar een module die af is. Neem ze mee in het proces en nodig een paar van je meest loyale nieuwsbriefleden of loyale klanten uit voor een sneak preview.
Maak een eerlijke deal.
Geef hen gratis toegang in ruil voor een eerlijke review.
Je krijgt daarmee enorm waardevolle feedback, werkt aan de promotie van de cursus en je verzameld al reviews voordat je jouw cursus hebt verkocht.
11 | Promoot je cursus
Zo je cursus staat live. Je hebt je eerste reviews verzameld. Nu de promotie nog.
Ik raad je aan een online marketing strategie samen te stellen en in ieder geval de komende maanden enkele momenten in je agenda weg te blokken.
Tijdens deze momenten doe je niets anders dan het promoten van je cursus.
Dit kan natuurlijk via social media, email marketing, facebook Ads, Google Ads of welk kanaal je dan ook prettig vindt.
Ga ervoor
Internet Marketing Gemak is begonnen met het bieden van online cursussen. Vanuit deze omzet is vervolgens het hele bedrijf opgebouwd.
Inmiddels hebben we een tof team van online marketeers, onze eigen pand in Geldermalsen en talloze ondernemers hun dromen zien najagen via online cursussen.
Ik geloof er dan ook heilig in dat iedereen dit kan. Ongeacht je branche, ervaring of budget.