Internet Marketing Gemak Logo

SEO

Benieuwd wat SEO is? Hoe je zelf je posities in Google verhoogt of wil je gewoon alles (van A tot Z) weten over zoekmachine optimalisatie?

Ontdek de meest uitgebreide gids op het internet. Begin bij de basis of ga direct aan de slag met de complete uitleg.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

Complete uitleg

cATEGORIE:

SEO

Wat is SEO? de betekenis

SEO, de afkorting van Search Engine Optimization, staat voor alle technieken die gepaard gaan bij het optimaliseren van je website ter bevordering van de positie in de organische zoekresultaten van de zoekmachine.

Met andere woorden

Wat is SEO?

SEO zijn alle activiteiten om je posities in de zoekmachine te verbeteren.

Hoe werkt seo?

Bij SEO draait het om de match tussen de zoeker en de beschikbare informatie. Aan jou de schone taak om aan de zoekmachine aan te tonen dat jij de beste informatie voor de zoeker hebt.

Naast de beste informatie draait het om het gebruiksgemak. Hoe gemakkelijk maak jij het een zoeker om antwoord te vinden op hun zoekvraag?

Heb jij hun intentie goed begrepen, snap je écht waar ze naar op zoek zijn?

Maak je gebruik van een prettige opmaak, ondersteunende media en heb je er alles aan gedaan om het de zoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken?

SEO is niet het volproppen van je teksten met talloze zoekwoorden of het scoren van de groene bolletjes bij je SEO plug-in.

SEO draait niet om de zoekmachine, maar om de zoeker.

Wat is het doel van SEO?

Het doel van SEO is om bovenaan in Google te komen. Het lastigste hiervan is dat je rekening moet houden met talloze factoren en dat je continu te maken hebt met je concurrenten.

SEO draait daarom voor het grootste deel om de strategie.

Hoe kan jij het “spel” slimmer spelen dan je concurrent?

Het uiteindelijke doel is om je concurrenten te verslaan en zoveel mogelijk gratis bezoekers vanuit Google naar je website te sturen.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

Aan de slag met SEO

Het is je helder wat SEO is, hoe het werkt en hebt geen uitleg meer nodig. Je bent klaar voor de “good stuff”.

In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van de SEO.

Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-Janneketaal uitgelegd.

Dit doen we met tekst, video’s, checklists, stappenplannen en meer.

Wat je ook wilt bereiken, we hebben alles op alles gezet om jou een complete gereedschapskist te bieden bomvol SEO-technieken.

Laten we beginnen met een handige video

Voordat je begint met SEO

Heb je al wat meer ervaring met zoekmachine machine optimalisatie dan kun je dit blok overslaan.

Moet je nog beginnen met SEO en heb je pas net ontdekt wat de betekenis is, zorg dan dat je het verschil kent tussen SEO en SEA, White Hat en Black Hat en dat je weet wat organische zoekresultaten zijn.

Gratis & Betaald

Google Algoritme

Een van de grootste misvattingen van SEO is dat Google continu verandert. Werken met zoekmachine marketing zou onbegonnen werk zijn omdat Google toch steeds wat anders wilt.

Niets is minder waar.

Wat Google wilt, is in al die jaren niets verandert, hoe het tegen jouw website aankijkt en jou “controleert” wel.

Dit heeft er alles mee te maken dat er nog steeds talloze mensen zijn die het systeem willen manipuleren. In plaats van dat ze hun posities verdienen, willen zij deze forceren.

Het is aan Google de schone taak om hier een stokje voor te steken.

Dit doet Google door aanpassingen te maken in het algoritme. Zo zijn er de laatste jaren talloze updates doorgevoerd die ieder weer een ander “onderdeel” controleren.

Wil jij je geen zorgen maken over het algoritme van Google of nieuwe Google-updates en zeker weten dat jij je aan de “SEO-wet” houdt, onthoudt dan 1 ding.

Is het goed voor mijn bezoeker, dan is het goed voor Google.

Over je linkprofiel

Het zoekwoorden onderzoek

Waar zou SEO zijn zonder zoekwoorden?

Toch draait SEO niet om de zoekwoorden, maar om de zoekers.

Wie is de persoon achter het zoekwoord en waarom is het op zoek naar deze informatie?

Een goede SEO-specialist is een kunstenaar in het achterhalen van bepaald zoekgedrag. Als een soort van psycholoog wordt er in het brein van de zoeker gekropen en worden pagina’s naadloos aangesloten op de zoekintenties.

Échte SEO draait daarmee niet meer om de zoekwoorden, maar om het verdiepen in je klanten en het bieden van de juiste antwoorden, informatie en waarde.

Ontdek het gedrag achter de zoekwoorden, hoe je de beste zoekwoorden vindt, de invloed van Voice Search en nog veel meer.

Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden kiezen

De optimalisatie

De optimalisatie van SEO speelt zich af op twee vlakken. Je hebt de on-page SEO, wat gaat over het zoekmachine vriendelijk maken van je website, en de off-page SEO.

Bij de Off-page optimalisatie draait het om het SEO stukje waarbij je kijkt naar het linkprofiel, het type backlinks en je “bekendheid op het web”.

Ga aan de slag met de optimalisatie. Gebruik de sterkste optimalisatie technieken, maak je website zoekmachine vriendelijk, schrijf SEO-teksten als een ware professional en nog veel meer.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

De marketing (achter seo)

SEO is ook marketing. Dit lijken we soms te vergeten.

Teksten worden volgepropt met zoekwoorden, er wordt promotie gedaan op zeer vreemde plekken en alles lijkt alleen maar te draaien om het pleasen van Google.

Maar zou je dit ook doen bij andere vormen van marketing?

Zou jij je flyer volproppen en met zoekwoorden en gewoon maar ergens neer gooien omdat je dan aan promotie hebt gedaan?

Ik spreek daarom ook graag over SEO marketing in plaats van SEO optimalisatie.

Sowieso is het hebben over SEO optimalisatie een wat vreemde gewaarwording, aangezien SEO al staat voor (Zoekmachine Optimalisatie). Maar goed dat is een ander verhaal.

Waarom is het belangrijk om SEO te zien als marketing?

Omdat marketing om je doelgroep draait.

Bij iedere actie die je doet, wil je jouw doelgroep in beweging brengen. Je doet je best om waarde te bieden, er tussenuit te springen en hebt altijd een doel voor ogen.

Waarom doen we het bij SEO dan plots anders?

Ook Google heeft in de gaten dat bij vele de focus verkeerd ligt en richt zich meer en meer op websites die hun bezoekers centraal stellen.

Ze belonen websites die “iets” toevoegen en van échte waarde zijn.

Ga aan de slag met SEO marketing. Ontdek het effect wanneer twee vakgebieden elkaar kruisen. Optimaliseer niet meer voor Google, vergeet zoekwoorden en duik in het brein van de zoeker.

De Strategie

Bij SEO draait alles om de strategie.

Een goede SEO strategie sluit aan bij de complete marketingmix en is gericht op het behalen vooraf bepaalde doelen.

Een SEO strategie is dan ook compleet iets anders dan het uitkiezen van wat zoekwoorden.

Bij het samenstellen van je strategie kijk je uiteindelijk wel naar de zoekwoorden, maar voor de strategie zelf, zet je eerst enkele andere stappen.

Je denkt na over je doelstelling.

Wat wil je bereiken met je SEO campagne. Wie wil je aanspreken en wanneer is je strategie geslaagd?

Wat wordt je eerste actie?

Verbeter je eerst de website, ga je nieuwe pagina’s maken of start je met het versterken van je linkprofiel?

De keuze is enorm.

Welke stappen jij uiteindelijk zet bepalen voor een groot deel jouw strategie (en het resultaat).

Benieuwd naar onze strategie?

Wil je gewoon schaamteloos onze strategie stelen? Kopieer ons exacte stappenplan dat wij al jaren gebruiken voor onszelf en onze opdrachtgevers.

Je kunt ons stappenplan gratis downloaden.

Liever zelf aan de slag? Kopieer klakkeloos onze best bewaarde strategieën, neem een kijkje in de keuken en laat je inspireren met de talloze tips, trends en technieken.

Tips & handigheidjes

De analyse

Zoekmachine optimalisatie is een continu proces. Je kunt alleen hoger scoren in Google als je al jouw SEO acties analyseert.

Want wie zegt dat het werkt?

Jij?

Ik?

Of de cijfers?

Een goede SEO analyse werkt dan ook vanuit twee kanten. Je hebt de analyse waarbij je controleert hoe goed je website is geoptimaliseerd en een deel waarbij het om je eigen acties gaat.

Wat heb je de afgelopen periode aan je SEO gedaan? Heb je pagina’s aangepast, nieuwe linkjes gekregen of heb je de laadtijd van je website geoptimaliseerd?

Hoe beter inzicht jij krijgt in welke acties voor jou meest effect hebben, hoe beter jij wordt in toekomstige SEO analyses.

Je leert elke keer meer en zet automatisch je “boekjes-kennis” om in keiharde praktijkervaring.

Ben je nieuwsgierig hoe je op dit moment je website het beste kunt analyseren, waar verbeterpunten liggen en met welke acties jij snel hoger kunt scoren in Google?

Ontdek alles over de SEO analyse, krijg inzicht in je bezoekers, laat een SEO check uitvoeren en ontdek wat écht werkt.

Controleren

Inzicht in bezoekers

Tools

Wat is een goede vakman, zonder zijn gereedschap?

Binnen de SEO zijn er talloze tools om je werk en leven een stuk aangenamer te maken. Er is alleen een groot probleem. De meeste SEO tools werken te goed.

HUH? Waarom is dit een probleem?

Omdat veel van de SEO tools zo goed werken, zetten we de beste tool die we kunnen inzetten, compleet buitenspel.

Je gezonde verstand.

Gebruik eerst je eigen kennis en ervaring. Wat weet jij van je doelgroep, hun problemen en behoeftes?

Wat zegt je gezonde verstand als je zelf naar je website kijkt?

Heel leuk dat je 100% scoort in je SEO tool, maar als je zelf al jeuk krijgt als je naar je website kijkt, wat denk je dan hoe het voor je bezoekers voelt?

Algemeen

Website aanpassen

Kennisbank

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...

Hé, verdorie

Deze content is nog niet beschikbaar. Geef je ons een seintje?

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?