Internet Marketing Gemak Logo

Zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden analyse wordt vaak verward met het onderzoek. Toch zijn het twee compleet verschillende aspecten.

Bij het onderzoek wil je vooral nieuwe kansen vinden. Bij de analyse beoordeel je alle gevonden zoekwoorden.

Heb je nog geen zoekwoorden gevonden, start met het zoekwoorden onderzoek. Al wel voldoende input verzameld? Lees snel verder.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

SEO > Zoekwoorden analyse

Zoekwoorden Analyseren

Dit is hoe jij de beste zoekwoorden kiest

Bij de analyse beoordeel je alle gevonden zoekwoorden.

Voor je zoekwoorden analyse adviseer ik je te werken in verschillende fases. Je gaat op zoek naar de beste zoekwoorden en om deze te vinden vergelijken we de volgende informatie:

Zoekvolume

Uiteraard analyseer je alle zoekwoorden op het zoekvolume.

Maar.

Hoewel er veel op een zoekwoord gezocht kan worden, hoeft dit niet te betekenen dat het je ook bezoekers op levert.

Dit heeft te maken met de intentie van een zoekwoord. Zo wordt er 1,7 miljoen keer per maand gezocht op de zoekopdracht “weer”, maar omdat Google direct het weer toont, zullen niet veel mensen meer doorklikken naar een website.

Wil je de juiste zoekwoorden gebruiken, kijk dan ook naar de andere 2 elementen.

Intentie

De intentie achter een zoekopdracht is enorm belangrijk. Waarom wordt dit zoekwoord gebruikt? Naar welke informatie is iemand op zoek?

Deze intentie achterhaal je allereerst door je gezonde verstand te gebruiken. Zo snapt iedereen dat het zoekwoord “seo teksten schrijven” minder koopgericht is, dan “seo teksten laten schrijven”.

Naast je gezonde verstand kun je naar de kosten per klik kijken (CPC). De CPC maakt duidelijk hoeveel een adverteerder bereid is te betalen voor een klik. Hoe meer een adverteerder bereid is uit te geven, hoe beter het zoekwoord zal zijn.

Maar.

Blijf je gezonde verstand gebruiken. Niet elke adverteerder is even “slim” bezig en een hoge CPC hoeft niet direct te betekenen dat dit zoekwoord jou ook extra omzet oplevert.

Ook is de intentie belangrijk om te achterhalen omdat het iets zegt over de behoefte van de zoeker. Waarom zoekt deze persoon naar deze informatie?

Neem het zoekwoord “fietsband plakken”. Zoek ik naar informatie over het hoe te plakken van mijn fietsband, een plak setje of de dichtstbijzijnde fietsenmaker?

Jij kan wel een bepaald doel hebben met een pagina, maar als het zoekwoord (de intentie van de zoeker) niet past, dan zal het je nooit het gewenste effect opleveren.

Concurrentie

Hoe makkelijk wordt het voor jou om goed gevonden te worden op een gekozen zoekwoord? Bijna elke zoekwoorden tool toont een concurrentiescore. Iedere tool zal daar zijn eigen manier voor gebruiken.

Hoe ik het doe?

Ik gebruik de concurrentiescore van verschillende analyse software, maar dit loopt al snel in de papieren. Mijn advies?

Gebruik een zoekwoorden tool die je prettig vindt werken, bekijk de concurrentiescore en vervolgens de top 10 in Google.

Welke websites staan in de top 10. Bezoek deze websites en onderzoek hoe goed deze geoptimaliseerd zijn op jouw gekozen zoekwoord.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

Bonus Tip voor betere zoekwoorden

Niet ieder zoekwoord heeft direct de juiste intentie. Als iemand zoekt naar “SEO” dan is deze persoon niet direct op zoek naar een bureau die hem of haar daarbij kan helpen.

Gelukkig is daar een trucje voor.

Vul je zoekwoorden aan met koopwoorden.

Dit zijn zoekwoorden die gegarandeerd koopklare bezoekers opleveren.

In de afgelopen jaren (vanaf 2009) hebben wij een lijst gecreëerd met de beste koopklare zoekwoorden.

Deze lijst, samen met de uitleg en een handig stappenplan kun je hier gratis downloaden.

Ga aan de slag

Heb je de beste zoekwoorden geselecteerd en ben je klaar voor die top positie in Google? Gun jezelf het handboek “het 5-staps groeisysteem” en maak SEO zo simpel als het volgen van slechts 5 stappen.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen