Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Click-through rate (CTR) | De betekenis

Wat is de CTR en hoe kun je deze gemakkelijk verhogen?

Wat is Click-through rate (CTR)?

CTR drukt het aantal klikken gedeeld door het aantal weergaven uit. Het doorklikpercentage (of de klikfrequentie) zegt iets over de effectiviteit van bijvoorbeeld een online advertentie of nieuwsbrief.

Een hoge CTR is een goede aanwijzing dat het bericht dat er gedeeld wordt, goed wordt opgepakt. Zo beloont Google Ads en bijvoorbeeld Meta Ads adverteerders met lagere adverteerkosten wanneer hun advertentie een hoge CTR heeft.

Hoe bereken je de click-through rate?

De klikfrequentie of doorklikpercentage bereken je door het aantal klikken te delen door het aantal weergaven.

Stel dat jouw advertentie 1.000 keer is vertoond en jou 50 bezoekers heeft opgeleverd. Dan deel je 50 door 1.000 (*100%) = 5%.

Hoe hoog moet je CTR zijn?

De klikfrequentie wil je het liefst zo hoog mogelijk. Jij wilt dat iedereen die je advertentie of nieuwsbrief ziet, ook daadwerkelijk actie onderneemt.

Hoe hoger jij de CTR kunt krijgen, hoe beter.

Echter.

Het doorklikpercentage varieert enorm. Afhankelijk van het type advertentie, medium en de doelgroep. In het algemeen kan een CTR die rond de 1,5-2% ligt als goed worden beschouwd.

Hoe verbeter je de CTR?

Om je doorklikpercentage te verbeteren begin je bij diegene moet klikken. Je kruipt als het waren in hun brein om vervolgens met de juiste munitie je advertentie of nieuwsbrief te verbeteren.

We gaan dit doen in 4 stappen.

1 | Ontdek de koopknop

Denk nu eens aan je klanten. In welke situatie begeven zij zich? Waar ligt hunt behoefte? Welke punten zullen hen het meest in beweging brengen?

2 | Gebruik framing

Framing is het op zodanige manier verpakken van een boodschap dat deze een andere lading meekrijgt.

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

3 | Speel met je woordkeuze

De woorden die jij gebruikt hebben een enorme impact op de manier waarop jouw boodschap wordt ontvangen. Het spelen met woorden, zoals dat in de copywriting wordt gedaan, is een ware kunst.

Het zal oefening vergen om met de perfecte tekst te komen. Toch kun je nu al zeer gemakkelijk je teksten verbeteren door bepaalde woorden te vermijden, of juist te gebruiken.

Begin met je huidige tekst.

Kijk eens kritisch naar je woorden.

Prikkelen ze de nieuwsgierigheid van mensen? Zijn ze grappig, inspirerend of alarmerend? Denk ook na over de lengte van je zinnen. Korte en krachtige woorden trekken meer aandacht dan lange.

4 | Gebruik neuromarketing

Neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.

Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.

Met behulp van verschillende neuromarketing technieken kun je het brein van de ontvanger beter prikkelen.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

πŸ‘‰ Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

πŸ‘‰ Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

πŸ‘‰ De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.