Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Click-through rate (CTR) | De betekenis

Wat is de CTR en hoe kun je deze gemakkelijk verhogen?

Wat is Click-through rate (CTR)?

CTR drukt het aantal klikken gedeeld door het aantal weergaven uit. Het doorklikpercentage (of de klikfrequentie) zegt iets over de effectiviteit van bijvoorbeeld een online advertentie of nieuwsbrief.

Een hoge CTR is een goede aanwijzing dat het bericht dat er gedeeld wordt, goed wordt opgepakt. Zo beloont Google Ads en bijvoorbeeld Meta Ads adverteerders met lagere adverteerkosten wanneer hun advertentie een hoge CTR heeft.

Hoe bereken je de click-through rate?

De klikfrequentie of doorklikpercentage bereken je door het aantal klikken te delen door het aantal weergaven.

Stel dat jouw advertentie 1.000 keer is vertoond en jou 50 bezoekers heeft opgeleverd. Dan deel je 50 door 1.000 (*100%) = 5%.

Hoe hoog moet je CTR zijn?

De klikfrequentie wil je het liefst zo hoog mogelijk. Jij wilt dat iedereen die je advertentie of nieuwsbrief ziet, ook daadwerkelijk actie onderneemt.

Hoe hoger jij de CTR kunt krijgen, hoe beter.

Echter.

Het doorklikpercentage varieert enorm. Afhankelijk van het type advertentie, medium en de doelgroep. In het algemeen kan een CTR die rond de 1,5-2% ligt als goed worden beschouwd.

Hoe verbeter je de CTR?

Om je doorklikpercentage te verbeteren begin je bij diegene moet klikken. Je kruipt als het waren in hun brein om vervolgens met de juiste munitie je advertentie of nieuwsbrief te verbeteren.

We gaan dit doen in 4 stappen.

1 | Ontdek de koopknop

Denk nu eens aan je klanten. In welke situatie begeven zij zich? Waar ligt hunt behoefte? Welke punten zullen hen het meest in beweging brengen?

2 | Gebruik framing

Framing is het op zodanige manier verpakken van een boodschap dat deze een andere lading meekrijgt.

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

3 | Speel met je woordkeuze

De woorden die jij gebruikt hebben een enorme impact op de manier waarop jouw boodschap wordt ontvangen. Het spelen met woorden, zoals dat in de copywriting wordt gedaan, is een ware kunst.

Het zal oefening vergen om met de perfecte tekst te komen. Toch kun je nu al zeer gemakkelijk je teksten verbeteren door bepaalde woorden te vermijden, of juist te gebruiken.

Begin met je huidige tekst.

Kijk eens kritisch naar je woorden.

Prikkelen ze de nieuwsgierigheid van mensen? Zijn ze grappig, inspirerend of alarmerend? Denk ook na over de lengte van je zinnen. Korte en krachtige woorden trekken meer aandacht dan lange.

4 | Gebruik neuromarketing

Neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.

Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.

Met behulp van verschillende neuromarketing technieken kun je het brein van de ontvanger beter prikkelen.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.