Wat is Click-through rate (CTR)?
CTR drukt het aantal klikken gedeeld door het aantal weergaven uit. Het doorklikpercentage (of de klikfrequentie) zegt iets over de effectiviteit van bijvoorbeeld een online advertentie of nieuwsbrief.
Een hoge CTR is een goede aanwijzing dat het bericht dat er gedeeld wordt, goed wordt opgepakt. Zo beloont Google Ads en bijvoorbeeld Meta Ads adverteerders met lagere adverteerkosten wanneer hun advertentie een hoge CTR heeft.
Hoe bereken je de click-through rate?
De klikfrequentie of doorklikpercentage bereken je door het aantal klikken te delen door het aantal weergaven.
Stel dat jouw advertentie 1.000 keer is vertoond en jou 50 bezoekers heeft opgeleverd. Dan deel je 50 door 1.000 (*100%) = 5%.
Hoe hoog moet je CTR zijn?
De klikfrequentie wil je het liefst zo hoog mogelijk. Jij wilt dat iedereen die je advertentie of nieuwsbrief ziet, ook daadwerkelijk actie onderneemt.
Hoe hoger jij de CTR kunt krijgen, hoe beter.
Echter.
Het doorklikpercentage varieert enorm. Afhankelijk van het type advertentie, medium en de doelgroep. In het algemeen kan een CTR die rond de 1,5-2% ligt als goed worden beschouwd.
Hoe verbeter je de CTR?
Om je doorklikpercentage te verbeteren begin je bij diegene moet klikken. Je kruipt als het waren in hun brein om vervolgens met de juiste munitie je advertentie of nieuwsbrief te verbeteren.
We gaan dit doen in 4 stappen.
1 | Ontdek de koopknop
Denk nu eens aan je klanten. In welke situatie begeven zij zich? Waar ligt hunt behoefte? Welke punten zullen hen het meest in beweging brengen?
2 | Gebruik framing
Framing is het op zodanige manier verpakken van een boodschap dat deze een andere lading meekrijgt.
Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.
3 | Speel met je woordkeuze
De woorden die jij gebruikt hebben een enorme impact op de manier waarop jouw boodschap wordt ontvangen. Het spelen met woorden, zoals dat in de copywriting wordt gedaan, is een ware kunst.
Het zal oefening vergen om met de perfecte tekst te komen. Toch kun je nu al zeer gemakkelijk je teksten verbeteren door bepaalde woorden te vermijden, of juist te gebruiken.
Begin met je huidige tekst.
Kijk eens kritisch naar je woorden.
Prikkelen ze de nieuwsgierigheid van mensen? Zijn ze grappig, inspirerend of alarmerend? Denk ook na over de lengte van je zinnen. Korte en krachtige woorden trekken meer aandacht dan lange.
4 | Gebruik neuromarketing
Neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.
Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.
Met behulp van verschillende neuromarketing technieken kun je het brein van de ontvanger beter prikkelen.