Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Acquisitie | Uitleg & Tips

Ontdek wat Acquisitie is en waar je rekening mee moet houden.

Wat is acquisitie?

Acquisitie betekent letterlijk het verkrijgen van iets. In de meeste gevallen wordt met acquisitie het werven van klanten bedoelt, maar het kan ook om een bedrijfsovername gaan.

Welke vormen van acquisitie zijn er?

Binnen de acquisitie maak je onderscheid tussen hoe goed je de prospect of lead kent.

Dit doen we door een ’temperatuur’ aan onze potentiële klant mee te geven. Met andere woorden, hoe warm heb jij ze al gemaakt om bij jou te kopen?

We kennen de volgende vormen van acquisitie:

Koude acquisitie

Met koude acquisitie probeer je de aandacht te trekken van bedrijven die (nog) niet bekend zijn met je bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld door een persoonlijke brief of e-mail te sturen of gebruik te maken van telefonische acquisitie.

Lauwe acquisitie

Je bent al in contact met de lead, maar je weet nog niet of er daadwerkelijk behoefte is aan jouw dienst. Dit kan bijvoorbeeld gaan om oud klanten of relaties binnen je LinkedIn netwerk.

Warme acquisitie

Met warme acquisitie richt je je op relaties die al bestaan en zeer waarschijnlijk behoefte hebben aan jouw dienst. 

Bijvoorbeeld klanten die al iets van je gekocht hebben of bezoekers van je website die belangstelling voor je dienst getoond hebben. 

De slagingskans van warme acquisitie ligt aanzienlijk hoger omdat de bedrijven die je benaderd, al op de hoogte zijn van je bedrijf en wat je te bieden hebt.

Meer info over acquisitie

Waar moet je rekening mee houden?

Het plegen van acquisitie kost enorm veel tijd. Het is daarom belangrijk dat jouw sales pijplijn continu gevuld is met prospects of leads. Daarnaast dien je een duidelijk acquisitieplan te hebben om voorkomen dat je als kip zonder kop alles door elkaar doet en enorm van tijd of geld verbrand.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.