Wat is Off-page SEO?
In tegenstelling tot de on-page SEO, richt de off-page SEO op alle elementen die te maken hebben met het promoten van jouw website (via anders websites). Hierbij speelt jouw linkprofiel de belangrijkste rol.
Voordat je met off-page SEO begint
Binnen de SEO wordt er het meest “gesjoemeld” (black-hat SEO) met de off-page SEO. Dit komt, omdat het gemakkelijk te manipuleren is en het enorm veel tijd kost om het op een “legale” manier te doen.
Zelf raden we je aan zoveel mogelijk off-page SEO te behandelen als natuurlijk gevolg. Creëer jij goede content en bied jij je bezoekers waarde dan zul je hier op den duur voor beloond worden.
Maar…
Er is niets mis mee om Google een handje te helpen.
Let alleen wel op met wat je doet!
Zie off-page SEO als een vorm van marketing. Laat je niet verleiden door grote sprongen snel thuis strategieën en gebruik je gezonde verstand.
Alle elementen binnen Off-page SEO
Binnen de off-page SEO draait het om het versterken van jouw online bekendheid. Vroeger was off-page SEO vooral bedoelt om je pagerank te verhogen. De waarde die Google jouw website geeft.
Tegenwoordig maakt Google nog steeds gebruik van de pagerank, maar lijkt het meerdere factoren te gebruiken dan alleen je backlinks (die links van andere websites).
Meer en meer lijkt het om de algemene bekendheid te gaan en kan het zelfs helpen dat een andere website je benoemt, zonder dat hier een linkje bij geplaatst wordt.
Laten we eens kijken wat je allemaal kunt doen binnen de off-page SEO.
Het linkprofiel
Binnen de off-page SEO wordt er vooral gekeken naar jouw linkprofiel. Hoe is dit profiel opgebouwd? Is het betrouwbaar en “groeit” het op de normale (natuurlijke) manier.
Voor het opbouwen van je linkprofiel werk je met linkbuilding. Linkbuilding is de verzamelnaam voor alle activiteiten om je linkprofiel aan te vullen met nieuwe backlinks.
Sinds Google Penguin is niet iedere linkbuilding strategie nog even effectief. Sterker nog, let je niet goed op met wat je doet, dan kan je via linkbuilding zelfs je positie in Google benadelen.
Daarom is er naast het versterken van je linkprofiel tegenwoordig een nieuwe activiteit bijgekomen.
Opschonen.
Bij deze activiteit wordt er gekeken naar de “slechte” backlinks.
Backlinks die niet in je profiel thuishoren en je linkprofiel als het ware vervuilen.
De online bekendheid
Naast je linkprofiel probeert Google zoveel mogelijk andere factoren te gebruiken om te beoordelen of jij een waardevolle bron voor haar zoekers bent.
Zo kan Google kijken naar hoe populair jij op social media bent, hoe lang je al bepaalde soort content deelt en wat je algemene online reputatie is. Dit zijn geen keiharde rankingfactoren.
Maar…
Het zegt wel iets.
Stel dat Internet Marketing Gemak continu onder de aandacht wordt gebracht bij talloze websites.
Iedere keer als het weer over de online marketing gaat, wordt onze naam genoemd.
Zou dit dan geen teken zijn dat wij iets met online marketing te maken hebben? En zou het dan niet iets zeggen over onze waarde of betrouwbaarheid?
Zo kijkt Google ook.
Hoe meer factoren Google kan gebruiken die lastig te manipuleren zijn, hoe beter Google dit zal vinden.
Werk daarom aan je online branding. Zorg dat jij een zoekwoord wordt.
Als iemand “off-page SEO internet marketing gemak” of “off-page SEO Sebastiaan Hendriks” zoekt dan stemt deze als het ware ook op ons.
De zoeker maakt namelijk zeer duidelijk dat het op zoek is naar ons advies.
Zie SEO en zeker de off-page SEO écht als een vorm van marketing. Het gaat om het versterken van je online brand.