Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Klantbinding: IJdelheid vs. Empathie – Waarom de klant de hoofdrol moet spelen en niet je eigen product

Ghislaine Lesage   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 08-06-2018   |   

Don’t get me wrong, ik begrijp het. Ik ben zelf ook ondernemer met een product. Ook ik ben trots, enthousiast, zelfverzekerd en ja zelfs ijdel over mijn product. Zó ijdel, dat ik alles wat ik maak, doe, zie, beleef, ervaar met betrekking tot mijn vakgebied, de wereld in gooi.

Zelfs op verjaardagen mag er gedeeld worden; offline, dat dan wel. Je weet wel, praten. Niks mis mee, want volgens mij getuigt dat slechts van ongeëvenaarde liefde voor je eigen vak.

Maar…pas op. Die liefde is een grote valkuil als het gaat om klantbinding.

Jouw klant kijkt namelijk niet door een roze bril naar jouw product of dienst. Wanneer zet jij de bril van je eigen klant op? Ontdek het in dit artikel.

Klantbinding case 1/2: de Kraamhouder.

Diagnose: denkt dat deze de enige is.

Afgelopen winter was ik met een vriendin op de – jawel – Winter Fair in de Ahoy. De eerste kraampjes hadden een aardige happy factor bij ons omdat het onze ‘eerste’ kraampjes waren, maar al gauw merkten we dat elk pad zo’n beetje hetzelfde assortiment had.

Bij één kraam werd ik verrast, omdat ze een product hadden dat ik op de hele beurs nog niet gezien had – en het had nog potentie ook. Ik complimenteerde de mevrouw die me meteen de hele prijzenlijst opdreunde toen ik nieuwsgierig naar het product wees.

Echter, een gangpad verder zag ik een kraam met toch hetzelfde product. Jammer. Zodoende dwaalden mijn gedachten die dag meer af naar de kraamhouders zelf en hun koopwaar.

Ik raakte in gesprek met een metroman die de nieuwste hype van wenkbrauwpotloden bij me wilde uitproberen. – Waarvan er dus zes anderen stonden op deze beurs.

“Wat doe je op zo’n dag als deze eigenlijk om op te vallen tussen je concurrenten?” vroeg ik hem. Hij keek me aan met ogen met wimpers die voller waren dan de mijne. “Eh, niks,” zei hij.

Ik stelde een tweede vraag. “Wat bieden jullie meer, beter of anders dan het product zelf dat merk X in gangpad 10 ook heeft?”

Leestip! Ontdek hoe jij jouw omzet in slechts enkele stappen verhoogt!

Klantbinding case 2/2: de Deurverkoper.

Diagnose: verkopen zonder behoefte.

Als zelfstandig ondernemer ontkom je er niet aan: telefonisch verkopers die je KvK-nummer ineens gevonden hebben. Om de haverklap word je gebeld voor de één of andere aanbieding. Wát, ze komen zelfs met hun mapjes en gladgeschoren bekkies langs de deur. “….

Ja mevrouw, en zo kunt u als ondernemer na uw huidige energiecontract overstappen naar Total en van 15% korting profiteren. Is dat een mooi aanbod of niet?”

Ik: “Ja dat is een mooi aanbod, maar ik ben tevreden over mijn energieleverancier en dussss komt de behoefte niet bij me op om over te stappen.”

“Ja maar het is toch een fantastisch aanbod, dan hoeft de behoefte er toch niet eens te zijn?” Ik, ietwat geïrriteerd en me afvragend of Jan-Joost-Roderick-Lodewijk niet even zijn oren moet uitspuiten: “Jawel. Dan moet die behoefte alsnog worden opgewekt.

Zomaar binnenvallen met een aanbod – in dit geval letterlijk – werkt niet. Het beïnvloeden van een potentiële klant begint al veel eerder.”

Jan-Joost-Roderick-Lodewijk kijkt naar de koffiemok in mijn hand, dan naar mijn knalrode haarkleur en schraapt dan zijn keel.

Ik glimlach. “Heb je toevallig ook, naast het vinden van mijn KvK-nummer, jezelf ingelezen in wat ik, jouw potentiële klant, doe voor de kost?”

Extra leestip! Bekijk snel hoe jij een klantrelatie opbouwt, voor een hogere conversie.

Case closed: wat is dan de oplossing voor klantbinding?

Simpel: zet je eigen roze bril af en zet even een zwartziende bril op. Kijkt de klant dan echt door een zwarte bril? Ja. Een klant is namelijk iemand met een behoefte.

En daar waar een behoefte is, is een probleem, een gemis. Hier moet je als ondernemer dus op inspelen.

Zet je ongeëvenaarde liefde voor je product of dienst dus even aan de kant en ga in de schoenen van je klant staan. Verdiep je in hun problemen, hun frustraties, hun behoeftes, hun situaties.

Verruil je ijdelheid (=intern) eens voor empathie (=extern) en je wordt veel meer gehoord door je doelgroep!

Dus: verkoop niet de tweepersoonsbank ontworpen door Pipo met geïmporteerd hout uit Duckstad en schroefjes van kryptonite.

Maar verkoop het meubelstuk dat perfect past bij de eettafel, heerlijk ligt voor de lange winteravonden en een super handige uitschuif lade heeft, zodat je heeeel snel kunt opruimen als je schoonmoeder impulsief langskomt.

That’s it.

IJdelheid verruilen voor empathie.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ghislaine Lesage

Ghislaine is een energieke marketeer en rugby-speelster geboren in Amsterdam, opgegroeid in de “karakterloze” polder met studentenjaren in het nuchtere Drenthe. Haar fascinatie ligt bij menselijk gedrag als hoofdrolspeler in branding, campagnes, customer experience, social media en conceptueel nadenken. Dit brengt ze tot uitvoering middels copywriting, design en marketingcampagnes. Daarmee heeft Ghislaine als freelancer zijnde een eigen handtekening en stijl ontwikkeld in alles wat ze doet.

Laat een reactie achter