Het BMC Model | Een complete uitleg

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een instrument dat bedrijven helpt om hun bedrijfsmodel op een eenvoudige en gestructureerde manier in kaart te brengen. Het canvas bestaat uit negen bouwstenen.

Door deze negen elementen in kaart te brengen krijg jij een duidelijk overzicht van hoe jouw businessmodel is opgebouwd en via welke bouwstenen jij je bedrijf kunt laten groeien.

De 9 elementen van het BMC model

De 9 elementen van het Business Model Canvas helpen je om over ieder element binnen je bedrijf na te denken.

Bij ieder element staan we stil.

1 | Klantsegmenten

Een klantsegment is het segment of deel van de markt waar jij je met je bedrijf op wilt richten. Een bedrijf kan meerdere klantsegmenten hebben. Zo kan jij je richten op ondernemers (B2B) en tegelijkertijd ook op particulieren (B2C).

Hoe vind je jouw klantsegmenten?

Er zijn veel verschillende manieren om een markt te segmenteren. De meest gebruikelijke manier is segmenteren op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, inkomen, enz.

In mijn ogen kan dat ook anders.

In mijn ogen kun je beter jouw klantsegmenten indelen op basis van behoefte.

Dit is misschien niet helemaal zoals de bedenker van het BMC model het bedacht heeft, maar hé, uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Toch?

Voor het indelen van je klanten op basis van de behoefte raad ik je aan je te verdiepen in de koopknop.

2 | Waardepropositie

Een waardepropositie is een reden waarom klanten voor jou moeten kiezen. Wat is jou onderscheidend vermogen? Wat is je USP?

Om achter jouw waardepropositie te komen sta je eerst stil bij je klanten. Wie zijn je klanten? Met welke klantsegmenten ga je werken en waar ligt de grootste behoefte?

Heb je jouw klant scherp voor ogen en weet je waar de grootste behoefte ligt, kijk dan naar je concurrenten.

Via welke hook of boodschap maken zij hun toegevoegde waarde duidelijk? Het is belangrijk dat er met jou bedrijf een onderscheid gemaakt wordt ten opzichte van andere bedrijven.

Dit kan van alles zijn.

Dit kan gaan over hoe jij je product of dienst aanbiedt. Welke service je verleent, hoe jij je klanten bedient of jouw kijk op de markt.

Deze value proposition is een belangrijk onderdeel van het business model canvas. Gun jezelf hier écht de tijd voor.

Hoe meer jij je onderscheid van de rest, hoe makkelijker het straks wordt om klanten te werven.

3 | Kanalen

Via welke kanalen wil jij je klanten bereiken? Ga je vooral met online marketing aan de slag, met social media of wat word je strategie?

Begin eerst met brainstormen.

Denk aan alle verschillende kanalen die je eventueel kunt inzetten. Niets is verkeerd. Later maak je vanuit deze brainstorm een keuze.

4 | Klantrelaties

Op welke manier houd jij contact met je klanten? Doe je dit vooral online of offline?

Het is in deze stap belangrijk dat jij nadenkt hoe je klant een klant voor het leven wordt en via welke middelen jij de klantrelatie kunt bewaken en verbeteren.

5 | Inkomstenstromen

Op welke manieren kun jij omzet generen? Durf hier opnieuw creatief in te zijn. Zo hebben wij bij Internet Marketing Gemak talloze verdienmodellen.

We werken met affiliate marketing, een lidmaatschap voor Mijn IMGemak, Webnemer en natuurlijk onze diensten.

6 | Belangrijkste middelen

Wat zijn de belangrijkste middelen om je bedrijf te starten of te laten groeien? Dit kunnen mensen, financiën of kennis zijn.

Durf groot te denken en neem ook op wat je in de toekomst zou willen hebben. Durf je ambitie te laten spreken. Denk na waar je over 5 jaar wilt staan en wat je nodig hebt om dat te bereiken.

7 | Kernactiviteiten

Wat zijn de belangrijkste activiteiten binnen je bedrijf? Wat moet je elke dag of week doen? Denk daarbij ook aan de verdere ontwikkeling van je bedrijf, zoals marketing, acquisitie, productontwikkeling of procesoptimalisatie.

8 | Belangrijke partnerschappen

Met wie kun je samenwerken? Welke bedrijven zijn er die niet direct concurreren met jou, maar zich wel richten op dezelfde doelgroep?

Kun jij je aansluiten bij freelanceconcepten of franchiseorganisaties? Of ga je meer voor je eigen bedrijf en het samenwerken met andere ondernemers?

Denk hierbij eerst aan je eigen netwerk. Wie ken jij nu al die je verder kan helpen of in contact kan brengen met interessante partners?

9 | Kostenstructuur

Welke kosten zijn er?

Breng alle kosten in kaart die te maken hebben met het runnen van je bedrijf. Denk hierbij aan alle kosten.

Ook jouw salaris, het inkopen van printpapier, de reiskosten, de hosting van je website en ga zo maar door.

Door een duidelijk overzicht te maken van al jouw kosten, weet je precies waar je bedrijf nu staat en welke middelen je nodig hebt om te groeien.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen om het business model canvas in te vullen en te gebruiken voor het opzetten of laten groeien van je bedrijf.

Heb je het business model canvas volledig ingevuld, schenk dan aandacht je online branding en denk na over een online lead generator.

Zeker in deze tijd is het internet de snelste weg om te groeien.

Zet hem op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan