Internet Marketing Gemak Logo
cATEGORIE:

BrandingMerkstrategie

Wat is een merkstrategie?

Een merkstrategie is een actieplan dat je helpt om de bekendheid van jouw merk in de markt te versterken.

In 5 stappen een sterke merkstrategie

Het creëren van een merkstrategie kan een ontmoedigende taak lijken, maar dat hoeft het niet te zijn.

Volg deze vijf stappen en je hebt een stevige basis voor je eigen merkstrategie.

Stap 1: Omschrijf je merkkarakter

Voordat je met een merkstrategie kunt werken, moet je eerst weten wie jullie als merk zijn. Het is daarom belangrijk dat je bij de eerste stap je merkidentiteit, merkpersoonlijkheid of merk archetype omschrijft.

Je omschrijft als het ware het karakter van het bedrijf en hoe je bekend wilt staan bij je klanten.

Stap twee: Definieer je ideale klant

Wie zijn de mensen die het meest waarschijnlijk bij je zullen kopen? Wat zijn hun interesses en behoeften en welke problemen los jij op?

Voor je merkstrategie is het belangrijk dat je vanuit jouw merkbelofte je klanten aanspreekt.

Een merkstrategie is niet het plegen van acquisitie of het doen van de marketing. Een merkstrategie omschrijft hoe jij jouw merk versterkt binnen je markt.

Door in stap twee de ideale klant te omschrijven kun je ervoor zorgen dat je consistent bent in het aanspreken van de juiste doelgroep. Probeer niet iedereen te dienen. Durf te kiezen, om zelf gekozen te worden.

Stap drie: Ontwikkel je merkboodschap

Je merkboodschap is de basis van je merkstrategie. Het is wat je tegen je klanten zegt, en het moet gebaseerd zijn op je merkbelofte en de juiste doelgroep aanspreken.

Zorg dat je in je merkstrategie je merkboodschap helder verwoord om iedereen in de juiste richting te sturen. Houd het duidelijk en kort en in een taal die voor iedereen direct te begrijpen is.

Stap vier: Creëer een visuele identiteit

Nu je weet wie je bent als merk, is het tijd om aan je visuele identiteit te werken. Dit omvat alles van je logo tot de kleuren en lettertypes die je in je marketingmateriaal gebruikt.

Houd in gedachten dat consistentie de sleutel is – houd het bij één of twee kleuren en lettertypes zodat mensen je merk gemakkelijk kunnen herkennen.

Stap vijf: Promoot je merk

De laatste stap is om naar buiten te treden met je merk. Verwerk in je marketingstrategie met welke acties jij je merk wilt promoten. Zorg dat je vastlegt met welke ‘huisregels’ je werkt. Gebruiken we humor, zijn we brutaal en met welke kanalen starten we?

Een merkstrategie zal alleen slagen als je helder voor ogen hebt hoe je het wilt aanpakken en consistent bent in al je uitingen.

Verbeter je merkstrategie

Je kunt niet verbeteren wat je niet meet. Het is belangrijk dat als je start met je marktstrategie om je vorderingen bij te houden en te zien hoe goed je je doelen bereikt.

Stel een aantal belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) op en controleer ze regelmatig. Zo kun je er zeker van zijn dat je in de goede richting gaat.

Internet Marketing Gemak Logo

KvK: 77742109
BTW: NL861120413B01

[cboxarea id=”cbox-5FXyKy5JFIHj5JYn”]

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?