Een Winstgevende B2B website – 9 Tips voor een goede B2B Site

B2B Website

De essentie van een goede B2B website

Voordat je begint met het bouwen of verbeteren van jouw website, is het belangrijk om de essentie van een goede B2B website te begrijpen. Een goede B2B website moet relevant zijn voor jouw doelgroep. Je moet weten wie jouw klanten zijn en wat zij van jouw website verwachten. Het draait allemaal om het leveren van relevante content die jouw bezoekers helpt bij het nemen van de juiste beslissing.

Begin bij je eigen business

Wie zijn jullie?

Voordat je je website gaat bouwen of verbeteren, is het belangrijk om te weten wie jullie zijn als bedrijf. Wat is jullie missie, visie en waarden?

Waar staan jullie voor?

Wat moet jij op de website laten zien om duidelijk te maken wie jullie zijn als persoon en als bedrijf?

Wie zijn jullie klanten?

Een goede B2B website richt zich op de behoeften van de klanten. Maar wie zijn je ideale klanten? Wat zijn hun uitdagingen en doelen? 

Je B2B website moet ontworpen worden met je ideale klant voor ogen. Bedenk wat voor eerste indruk je wilt maken.

  • Hoe wil je dat je prospects zich voelen als ze je website bezoeken?
  • Hoe speel je in op de klantreis?
  • Wat is het doel van je B2B website?
  • Welke oproep tot actie moet op elke pagina staan?
  • Hoe kun je bezoekers op je website zo goed mogelijk helpen?
  • Welke kleuren gebruik je en welke afbeeldingen ondersteunen je boodschap?

Heb je helder wie jullie zijn, waar jullie voor staan en welk type klant je wilt aanspreken, kijk dan naar de rest van de tips. 


Tip 1 – Bepaal je online strategie

Het begint met een krachtige online strategie. Wat wil je bereiken met jouw website? Wil je leads genereren, sales verhogen of jouw merk versterken?

Het bepalen van je online strategie helpt je om jouw doelen te definiëren en de juiste content en functionaliteiten te creëren om deze doelen te bereiken.

De website moet dat gaan doen waarvoor je het gemaakt hebt. Doen jullie veel offline acquisitie en wordt de website alleen bezocht door mensen die jullie zelf gebeld hebben, zorg dan dat de site aansluit bij jullie verhaal. 

Zie je website als jouw werknemer. Een werknemer die zijn eigen karakter en functieomschrijving verdient. 

Tip 2 – Vertel je verhaal

Een goede website vertelt het verhaal van jouw bedrijf. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Gebruik relevante content, zoals blogartikelen, whitepapers en case studies, om jouw expertise en toegevoegde waarde te laten zien. 

Tip 3 – Gebruik social bewijskracht

Sociale bewijskracht is een krachtig middel om jouw geloofwaardigheid te vergroten. Denk hierbij aan klantbeoordelingen, testimonials en succesverhalen van tevreden klanten.

Door sociale bewijskracht toe te passen op je website, laat je jouw bezoekers zien dat jouw producten of diensten waardevol zijn en dat anderen er ook tevreden mee zijn.

Tip 4 – Toon karakter

Geef je website karakter en maak het persoonlijk. Toon niet alleen hier en daar wat foto’s op je over ons pagina. Laat over de gehele website zien wie jullie als bedrijf zijn. Doe dat met foto’s, je eigen schrijfstijl en eventueel video’s. Laat in ieder geval zien wie er achter het bedrijf zit. 

Hoe meer karakter jij toont, hoe meer je een bepaalde doelgroep aanspreekt. De doelgroep die het beste bij je zal passen. 

Tip 5 – Zorg voor deze 4 kritieke pagina’s

Een goede B2B website heeft vier kritieke pagina’s die niet mogen ontbreken:

Tip 6 – Maak gebruik van funnels

Een funnel is een reeks stappen die bezoekers doorlopen op jouw website, met als doel om hen uiteindelijk te converteren naar leads of klanten. Zie een funnel als een soort van digitaal verkoopgesprek. Je bezoeker begint op pagina A, wordt doorgestuurd naar pagina B en voor ze het weten naar pagina C. 

Het gebruikmaken van funnels is de krachtigste vorm van online leadgeneratie op dit moment. Je laat écht omzet missen als je dit niet aan je website toevoegt. 

Tip 7 – Zie je website als winkel

Zie je website als een supermarkt. Een winkel met een heldere looprichting, slimme schapindeling en een verkoopgerichte kassa.

Denk na hoe jij jouw websitebezoeker door je website wilt laten ‘lopen’. Welke specifieke pagina’s moeten ze écht gezien hebben? Welke informatie wil je ze in één oogopslag geven en hoe maak je de navigatie van je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk?

8 | Bied waarde

Je site is geen brochure, maar een verlengstuk van je verkoopproces. Zorg er voor dat je waarde biedt aan de ondernemer die je site bezoekt.

Denk na over wat ze zoeken en help ze een stap verder in hun beslissingsproces met waardevolle informatie zoals blogs, e-books, webinars of video’s.

9 | Focus op bruikbaarheid

Houd het eenvoudig. Gebruik duidelijke taal en korte zinnen. Besteed aandacht aan de lay-out van je website, het gebruik van witruimte en zorg ervoor dat de juiste elementen aanklikbaar zijn.

10 | Besteed aandacht aan conversie

Iedere landingspagina op jouw website heeft zijn eigen doel. Dit kan zijn het bieden van informatie, het inschrijven op je nieuwsbrief of het aanvragen van een intakegesprek.

Zorg dat je op iedere pagina helder voor ogen hebt wat je wilt dat iedere bezoeker doet. Stel deze actie in als conversiedoel binnen Google Analytics en laat het optimaliseren van je conversies regelmatig in je agenda terugkomen.

11 | Geef antwoord

Plaats relevante content en geef potentiële klanten het antwoord op al hun vragen. Maak gebruik van een FAQ, een veelgestelde vragen blog of maak gebruik van een chatmogelijkheid.

Maak het in ieder geval je klant zo gemakkelijk mogelijk.

12 | Denk aan je vindbaarheid

B2B marketing is duur. Het generen van voldoende B2B leads is een kostbare bezigheid. Zorg er daarom voor dat jouw website gemakkelijk gevonden kan worden. Verdiep je in de SEO en doe regelmatig een SEO-analyse om nieuwe verbeterpunten te vinden.

Tip 13- Koppel je site aan analytics

Als ondernemer wil je sturen. Niet zomaar wat in de wilde weg gokken, maar weten wat werkt.

Toch?

Zorg daarom dat je jouw site koppelt met Google Analytics of dat je een programma als Webnemer gebruikt die je alle cijfers al automatisch geeft. 

Tip 14 – Een succesvolle B2B website maak je niet, die krijg je

Een succesvolle website is geen eenmalige investering, maar vereist continu aandacht en optimalisatie. Ja, er wordt van alles getoeterd en belooft op het internet. 

Maar…

Een winstgevende website krijg je pas, wanneer je iedere pagina test. Zorg daarom dat je een website programma of een CMS gebruikt die jou de mogelijkheid biedt om te A/B testen. 

Tip 15 – Gebruik Webnemer om zelf je B2B website te maken

Het bouwen van een website kan intimiderend zijn, vooral als je geen technische kennis hebt. Gelukkig zijn er tools, zoals Webnemer, die het bouwen van een website supereenvoudig maken. Met Webnemer kun je jouw website gemakkelijk maken en beheren, zonder dat je technische vaardigheden nodig hebt.

Het biedt templates en functionaliteiten die specifiek zijn ontworpen voor ondernemers die snel door willen. 

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje