Wat zijn KPI’s?
KPI’s worden gebruikt om de prestaties van een bedrijf te meten en het bedrijf te ondersteunen bij het behalen van hun doelen.
KPI’s geven aan hoe succesvol jij met je gestelde doelen bezig bent en helpen je weloverwogen beslissingen te maken.
Kpi afkorting – de betekenis
KPI staat voor Key Performance Indicators of in het Nederlands, Kritieke Prestatie Indicatoren. Het zijn de meetpunten waarop de voortgang van bepaalde strategische doelen in kaart worden gebracht.
Wat is het doel van een KPI?
Een goede KPI helpt je om je beslissingen te baseren op cijfers. Op specifieke meetgegevens die de voortgang en resultaten in kaart brengen.
Welke KPI’s zijn belangrijk?
Welke KPI’s belangrijk zijn, hangt af van wat jij wilt meten. Als je kijkt naar wat meetbare prestatie indicatoren zijn, wat zijn dan punten waar jij je bedrijf op wilt aansturen?
Welke cijfers kun je verzamelen die jou een scherp beeld geven over hoe goed het gaat?
KPI’s opstellen kun je op ieder gebied binnen je bedrijf. Dit kan gaan over marketing KPI’s, sales KPI’s, maar bijvoorbeeld ook om KPI’s omtrent je personeel. Denk daarbij aan het verzuimpercentage of het verloop.
We bespreken eerst enkele KPI voorbeelden om vervolgens aan de slag te gaan met het opstellen van jouw KPI’s.
KPI voorbeelden
Kritieke prestatie indicatoren kun je overal vinden.
We zullen verschillende voorbeelden van kritieke prestatie indicatoren doornemen. Dit doen we om je te helpen voor extra inspiratie.
MAAR…
Voorbeeld KPI’s zijn leuk, maar een goede KPI bedenk je zelf. Een kritieke prestatie indicator is bedoeld om jou te helpen. Jou te helpen bij het behalen van je doelen.
Voorkom dat je straks met tientallen KPI’s werkt. Een paar goede kpi’s die jouw voortgang bewaken zijn voldoende.
Sales KPI’s voorbeelden
Het stellen van sales KPI’s doe je vooral om je omzet, de klantbeleving of de gemiddelde klantwaarde te verhogen.
Het helpt je bepaalde informatie inzichtelijk en meetbaar te maken om zo je omzet, marge of winst te verhogen.
Conversiepercentage
Hoe hoog is de conversieratio van je verkoopgesprekken of wat is het conversiepercentage op je landingspagina?
Klantwaarde
Hoe is het gesteld met de customer life time value? Hoeveel verdien jij per klant over de gehele relatie die je met de klant hebt?
Nieuwe klanten of leads
Hoeveel nieuwe klanten weet jij te werven of hoe zit het met je leadgeneratie? Hoeveel leads heb je per maand nodig en hoeveel klanten levert dit op?
Marktaandeel
Wat is jouw marktaandeel? Hoeveel klanten bedien jij vergeleken met je directe concurrenten?
Kosten per acquisitie
Hoeveel kost het jou om een nieuwe klant te werven? En hoe zit het dan met je gemiddelde ROI?
Hitrate
De hitrate maakt duidelijk hoevaak je een dienst verkoopt ten opzichte van het aantal mensen dat contact heeft opgenomen.
Marketing KPI’s voorbeelden
Marketing KPI’s stel je om inzicht te krijgen in je bereik en de resultaten uit je marketingacties.
Hoewel de marketing KPI’s vooral bedoeld zijn om je marketingstrategie aan te sturen, hebben deze natuurlijk ook een indirecte impact op je sales KPI’s.
De marketing KPI’s helpen om je marketing slimmer af te stemmen. Stel daarom het liefst losse KPI’s voor je marketing en voor de verkoop.
Bezoekers
Hoeveel bezoekers bezoeken jouw website, zijn aanwezig tijdens je event of webinar?
Betrokkenheid
Hoe betrokken zijn mensen op je website, op je social media kanalen of hoe goed wordt er gereageerd op je online advertenties?
Click through rate
Het doorklik percentage (CTR) is een goede KPI om de effectiviteit van je marketingacties te meten. Meet de CTR van je advertenties op Google, bekijk het doorklikpercentage van je nieuwsbrief of vergelijk de CTR tussen verschillende banners.
Kosten per klik
Zeker als je online adverteert is de kosten per klik (CPC) een belangrijk meetpunt. Het helpt je met het verlagen van je adverteerkosten, het inzichtelijk maken van de effectiviteit en het inschatten van de kosten in de toekomst.
Volgers
Hoeveel volgers heb je op social media en wat is de maandelijkse groei? De volgers op je social media kanalen kun je zien als ‘zachte KPI’ en zeggen nog niets over de daadwerkelijk impact op je omzet.
Klanten KPI’s voorbeelden
De kritieke prestatie indicatoren die je voor de klantenservice stelt gaan over het meetbaar maken van de klantloyaliteit en tevredenheid.
Het moet hierbij wederom gaan over harde meetabe indicatoren. Zorg dat je jouw KPI’s uitdrukt in cijfers.
Klanttevredenheid
Wil je de klanttevredenheid gebruiken als KPI, zorg dan dat je de tevredenheid van je klanten laat uitdrukken in een cijfers. Vraag je klanten simpelweg om jou een score te geven voor je dienstverlening.
Supporttijd en score
Hoe snel los jij de supportvragen op en hoe tevreden zijn je klanten met de geboden hulp?
KPI’s opstellen in 2 stappen
Je hebt al verschillende KPI voorbeelden gekregen. Maar hoe stel je zelf een goede KPI op en hoe werk je met de juiste KPI’s?
Laten we eerst kijken naar het opstellen van goede KPI’s.
Later zullen we het hebben over hoe je met de KPI’s werkt.
1 | Zorg voor een duidelijk doel
KPI’s opstellen kan in het begin lastig zijn. De fout die veelgemaakt wordt, wordt al gemaakt bij het stellen van het doel.
Als je te vaag omschreven doelen gebruikt, zal het ook zeer lastig worden om de juiste prestatie indicatoren vast te stellen.
Het beste kun je gebruikmaken van SMART doelen. Deze doelen helpen je bij het stellen van het doel en na te denken over de juiste KPI’s.
2 | Gebruik KPI’s om te meten
Een kritieke prestatie indicator is geen doel opzich. Het is puur een punt waarop jij je voortgang wilt meten.
Zie een KPI als een soort van evaluatiemoment. Neem je doel voor ogen en denk na over de cijfers of punten waarop jij de voortgang gemakkelijk kunt bewaken.
Wil jij meer omzet? Wat zijn dan de meest logische tussenstapjes? Denk hierbij aan meer leads, een betere hitrate of een hogere klantwaarde.
Denk bij ieder doel kritisch na en met welke minimale informatie jij het meest duidelijk beeld krijgt.
De beste KPI’s zijn de KPI’s die jou in een oog opzicht helder maken hoe jij ervoor staat.
Werken met KPI’s
Goede KPI’s zijn kritieke succesfactoren. De punten waarop jij gemakkelijk je voortgang meetbaar maakt en tijdig kunt bijsturen. Het helpt je jouw strategische doelstellingen te bewaken, meten en uiteindelijk je doel te behalen.
Daar zijn je KPI’s voor bedoeld.
De verschillende KPI’s stel je om een bepaald doel te bereiken. Wat dit strategische doel ook is. Jouw KPI’s zijn er om jou te helpen.
Het gaat er in mijn ogen dan ook niet om of de KPI die jij hebt gesteld wel écht als KPI gezien wordt, maar dat het jou helpt je focus te bewaren.
Maar, om succesvol te werken met KPI’s, moet je je wel aan bepaalde zaken houden.
1 | Maak het concreet
KPI’s meten lukt alleen als je de KPI’s concreet maakt. Zorg dat je iedere KPI kunt meten of beoordelen vanuit de data.
Het moet in cijfers uit de drukken zijn hoe het met een bepaalde KPI gesteld is.
2 | Zorg voor draagvlak
Deel je gestelde KPI’s en werk in het begin liever met enkele KPI’s dan met tientallen tegelijk. Heb je geen personeel, deel de KPI’s dan met jezelf. Maak een KPI dashboard of schrijf de KPI’s op en hang ze ergens in het zicht.
3 | Stel een tijdlijn vast
Aan elke KPI moet een tijdlijn zijn toegewezen. Zonder deze zal het moeilijk zijn om de vooruitgang te meten.
Dat kan per kwartaal of per jaar, maar zorg ervoor dat elke KPI een bijbehorend tijdschema heeft. Blok alvast momenten in je agenda wanneer je jouw gestelde KPI’s bekijkt.
4 | Volg de vooruitgang
Naast vaste evaluatiemomenten doe je er verstandig aan om je KPI’s regelmatig te bekijken om ook de voortgang te bewaken. Dit helpt je om sneller te schakelen en bij te sturen waar nodig.
5 | Blijf aanpassen
Het doel van het vaststellen van KPI’s is dat je kunt bijsturen als je niet op schema ligt. Als een KPI niet presteert zoals verwacht, zorg dan dat je op tijd bijstuurt. Pas je budget, werkwijze of acties aan om alsnog je doelen te behalen.
Ga ervoor
Je weet waar de afkorting KPI voor staat, hebt de meest voorkomende KPI’s bekeken en weet hoe je zelf KPI’s opstelt.
Laat je niet afleiden door de talloze voorbeelden. Een KPI voorbeeld is leuk, maar je eigen KPI’s bepalen is waar het succes ligt.
Zet hem op.