Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

De ultieme SEO contentstrategie: zo scoor je op thema’s

In dit blog ontdek je waarom het in een zoektocht naar de juiste SEO contentstrategie loont om je aandacht te verplaatsen naar volledige zoekthema’s en hoe je dit slim aanpakt.

We leren je over het belang van het focussen op zoekthema's, over 2 SEO tools die jouw contentstrategie slim helpen opbouwen en hoe je jouw websites in drie stappen optimaliseert.

Inhoud

Als eerste de tips ontvangen & niets meer missen?

Inschrijven voor de online marketing nieuwsbrief

De associatie van woorden

Er zijn van die woorden die in een split second een ander woord bij je oproepen.

Valt de naam Bassie, dan is de kans groot dat Adriaan hier in een fractie van een seconde achteraan komt en bij het horen van de term SEO is een koppeling met zoekwoorden snel gemaakt.

Die laatste associatie is in onze ogen niet onlogisch, maar wel verre van compleet.

Waarom?

Omdat een focus op zoekwoorden je ‘slechts’ helpt om er op 1, 2, of misschien 10 te scoren.

Dit kan vele malen beter wanneer jij je op je pagina weet te richten op zoekthema’s!

Het belang van focussen op zoekthema’s, voor de optimalisatie van je website

Aanpassingen die doorgevoerd worden op 1 pagina, 5 tot 10 minuten in beslag nemen en goed zijn voor duizenden extra bezoekers per maand.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar behoort ook met jouw website tot de mogelijkheden wanneer je hem op de juiste manier weet te optimaliseren.

Richt je hierbij niet tot hetgeen Google graag ziet, maar tot je bezoeker.

Vraag jezelf af welke vragen er spelen bij je gebruikers rondom een gekozen thema. Weet je deze stuk voor stuk van een passend antwoord te voorzien? Dan vorm jij een steeds waardevollere bron voor je gebruikers, hetgeen ook bij Google niet onopgemerkt blijft.

Dat de gevolgen van deze strategie overdonderend kunnen zijn bewijst een pagina die wij ontwikkelde rondom gratis afbeeldingen.

Een blinde focus op het zoekwoord ‘afbeeldingen’ maakte in deze nieuwe strategie plaats voor het beantwoorden van meerdere vragen die rondom het thema afbeeldingen spelen.

Met als resultaat dat men deze pagina massaal weet te vinden en dat hij op het moment van schrijven, alleen in Nederland, al op 125 verschillende zoekwoorden scoort.

2 tools die jouw SEO contentstrategie via zoekthema’s slim helpen opbouwen

Welke vragen knagen er nog aan jouw bezoekers rondom je gekozen thema? Het is niet gemakkelijk om dit helemaal alleen te achterhalen.

Gelukkig zijn er verschillende tools ontwikkelt die je hier een handje bij helpen. We stellen er graag 2 aan je voor:

De tool Answer the Public helpt jou om in het hoofd van je bezoeker te kruipen en vraagt je slechts jouw hoofdthema in te vullen.

Vervolgens gaat de tool direct aan de slag en schotelt je een totaaloverzicht van alle potentiële en relevante vragen rondom dit thema voor.

Wil je er zeker van zijn dat je geen belangrijke vraag overslaat? Noteer ze dan, samen met alle relevante zoekwoorden die hieruit voortkomen, in een overzicht en rangschik ze gelijk. Dit helpt je in het vervolg bij het stellen van prioriteiten.

Zoals de naam enigszins doet vermoeden biedt deze tool je, via verschillende suggesties, de mogelijkheid om inspiratie rondom een specifiek zoekthema op te doen. Ook bij deze tool is het invoeren van dit zoekthema afdoende.

Om het plaatje compleet te maken toont dit hulpmiddel bij iedere gedane suggestie tevens de mate waarin erop gezocht wordt.

Naarmate je steeds meer relevante vragen weet te beantwoorden groeit naast de omvang van je website, ook het aantal zoekwoorden waar je op scoort.

In 3 stappen je website op thema’s optimaliseren

Hebben alle inspanningen ervoor gezorgd dat je een goed beeld hebt van de vragen die er heersen rondom jouw thema? Neem deze dan mee in een uitgebreid zoekwoorden onderzoek.

Aan de hand hiervan leg je de basis voor het ontwikkelen van de meest waardevolle bron die er, rondom dit thema, op het internet te vinden is. Welke stappen je vervolgens neemt leggen we in 3 fases aan je voor:

Verwerk zoekwoorden in al je titels in de jacht op website optimalisatie

Zorg er in de basis voor dat de belangrijkste zoekwoorden altijd terugkomen in de titels en kopjes die je gebruikt.

Hoe sneller je bezoeker kan zien wat hij of zij uit jouw pagina kan halen, hoe beter.

Het verwerken van zoekwoorden in al je titels en kopjes draagt hier aanzienlijk aan bij.

Voel je meer dan vrij om meerdere zoekwoorden te combineren voor een zo groot mogelijk effect. Sla hierin echter niet door, zorg er te allen tijde voor dat een tekst prettig leesbaar blijft en niet overkomt alsof hij geschreven is door een robot.

Bouw, schaaf en knutsel net zo lang aan jouw pagina tot hij antwoord geeft op alle belangrijke vragen die jij middels je vooronderzoek hebt weten te achterhalen.

Zie ieder nieuw kopje niet alleen als een kans om nieuwe zoekwoorden in op te nemen, maar vooral als een mogelijkheid om je bezoeker extra van dienst te zijn.

Slaag jij er keer op keer in om je bezoekers te voorzien in hun behoeften? Dan zal de waardering vanuit hen zich snel vertalen in het winnen van posities binnen de belangrijkste zoekmachines.

Ben je erin geslaagd om tal van vragen rondom het gekozen thema op je pagina van een antwoord voorzien?

Top! Tijd voor een moment van rust.

Maar niet te lang natuurlijk…

Het mooie aan website optimalisatie is dat het geen eindpunt kent. Maak er een gewoonte van om jezelf iedere maand af te vragen op welke wijze jij je pagina nog verder aan kunt vullen of nog gebruiksvriendelijker kan maken.

Ga aan de slag en scoor op die thema’s

Waar de nummer 1 positie in Google simpelweg niet aan iedereen te garanderen valt, kunnen we je nog wel één goede raad meegeven.

Pas, meet, onderzoek, test, toets, ga na en blijf aanpassen.

Zet vol in op je gekozen thema en laat de gevolgen iedereen verrassen.

Succes!

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter