Wat is een acquisitieproces?
Een acquisitieproces kan duiden op de volgende situaties.
1 | Klanten
Binnen het acquisitieproces wordt de algemene acquisitiestrategie omschreven en alle stappen die er gezet worden om nieuwe klanten te werven.
2 | Bedrijf kopen
Een acquisitieproces kan ook gaan om het kopen van een bedrijf. Is dat het geval dan worden alle stappen omschreven. Van het onderzoek, de analyse tot aan de daadwerkelijke overdracht.
Hoewel een acquisitieproces ook kan slaan op de aankoop van een bedrijf, gaan wij in dit artikel in op het proces omtrent het werven van klanten.
Het voordeel van inzicht in je acquisitieproces
Hoe beter jij in kaart brengt hoe het complete acquisitieproces verloopt hoe meer informatie je hebt om iedere stap in het proces te optimaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan het besparen van tijd door het wegnemen van bepaalde stappen of het verlagen van acquisitiekosten door het verkorte van het proces.
Zo breng je het acquisitieproces in kaart
Een acquisitieproces breng je in kaart door na te denken over iedere stap binnen je acquisitiestrategie.
Wat doe je om onder de aandacht te komen, je leads op te volgen, de deal te sluiten en ga zo maar door.
Gun jezelf hier voldoende tijd voor en denk bijvoorbeeld aan de volgende onderdelen:
Ga ervoor
Binnen het acquisitieproces omschrijf je alle acties die jou doet voor de acquisitie. Je beschrijft hoe je omgaat met de koude en warme acquisitie. Hoe je omgaat met je huidige klanten en hoe jij je relaties beheert.
Je begint dus bij het vaststellen van je doelgroep. Welke klanten passen het beste bij je en via welke manieren wil jij potentiële klanten bereiken?
Hoe ga je om met het werven van nieuwe klanten?
Wat doe je om je klanten tevreden te houden?
En als laatste, wat doe je met alle (nieuwe) relaties die je gelegd hebt?
Wil je nu op een slimmere manier acquisitie plegen? Laat het internet het werk voor je doen.