Hoe je Kunt Beginnen Met het Schrijven Van Succesvolle Blogs die 126% meer Leads Opleveren

Een blog schrijven? Waarom zou je?

Over het algemeen zijn website eigenaren meer bezig met de lay-out dan met de content. Hoewel meerdere facetten belangrijk zijn voor je positie in Google, is je content een van de belangrijkste. Als jij serieus met je onderneming bezig bent dan is het belang van een goede positie in Google je niet ontgaan. Maar hoe ga jij bovenaan komen in Google? Door te beginnen met bloggen!

Klaar voor 80% meer bezoekers en 126% meer leads?

Over het algemeen kun je zeggen dat de beste optimalisatie voor een website het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde “content”) is in combinatie met een gedegen structuur.

Het delen van waardevolle content is zelfs zo effectief dat het volgens onderzoek beter werkt dan adverteren.

Waarom het schrijven van blogberichten zo succesvol is:

  • 61% van de consumenten heeft weleens iets gekocht via een blogartikel
  • 77% van de internetgebruikers leest blogartikelen
  • 70% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via content dan via advertenties

Bedrijven die actief bloggen ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en generen gemiddeld 126% meer leads.

Nog niet overtuigd?

Ontdek met welke technieken wij 84% meer bezoekers kregen en 138% meer klanten.

Hoe start je een blog?

Je blog is het centrale kanaal voor je bezoekers en klanten. Dit is de plek waar mensen je leren kennen, je beginnen te vertrouwen en nog beter, je producten kopen.

Zonder een blog haalt je onderneming niet het succes (via het internet) dat het WEL zou kunnen halen. Begin jij nu ook met; ja, maar ik heb niets om over te schrijven, ik ben geen schrijver, ik weet niet hoe ik moet beginnen of welk excuus dan ook?

Stop!

Jouw online succes ligt in je eigen handen. Als jij geen waarde kunt bieden aan je klanten of als jij niet kunt inspelen op de behoefte in jouw niche, waarom ben je dan gaan ondernemen?

Hoe begin ik met het schrijven van een blog?

Als jij vandaag begint met bloggen dan ga je meer bezoekers krijgen, dan ga je meer volgers krijgen en ja, dan ga je meer klanten krijgen. Bedenk eens dat je vanaf vandaag elke week een blog schrijft.

En stel nu dat elke blog jou 25 bezoekers oplevert.

Dat is elke maand 100 extra bezoekers. Met een conversie van 1% betekent dit elke maand 1 nieuwe klant.

Een jaar bloggen betekent dan: Jan. 100 bezoekers 1 klant

feb. 200 bezoekers 2 klanten

maart. 300 bezoekers 3 klanten

Overtuigd? – ook al is het wat kort door de bocht 😉

Laten we beginnen!

Download ook de handige checklist voor het schrijven van Blogs

Starten met het schrijven van blogberichten

Bloggen hoeft niet moeilijk te zijn. Jij als ondernemer kent je markt, je weet wat er speelt, wat de veranderingen zijn en waar de behoeftes liggen. Toch? Blog daar dan over.

Nog moeite?

Lees dan verder. Ik laat je straks een paar simpele manieren zien om op ideeën te komen voor je blog.

Blog maken tips

Durf te beginnen met bloggen – Tip 1

Hoe kijk jij tegen onderwerpen aan, welke technieken of strategieën pas jij toe en welke kennis kun jij delen om jouw klanten verder te helpen? Maak je geen zorgen dat je te veel deelt, bezoekers zoeken via Google en vinden vervolgens de informatie. Deze informatie kunnen ze beter bij jou, dan bij je concurrent vinden!

Geef je blog de juiste waarde – Tip 2

Om je blogs de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je klanten. Jouw product of dienst speelt in op de behoefte van mensen. Bekijk je product of dienst en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?
  • In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
  • Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
  • Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

Stel je bent schilder:

• Wie koopt mijn product?

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

• In welke situatie mijn klanten?

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

• Hoe helpt mijn dienst?

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

• Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt? Schuren, afplakken, schilderen, lakken, beitsen etc.

Waar blog je dan over?

• Situatie: mensen zijn net aan het verhuizen;

  • waar moet je op letten als je net verhuisd bent.
  • Hoe bepaal je de kleuren voor je nieuwe huis.
  • Hoe stijgt de verkoopwaarde door het juiste schilderwerk

• Niet gekocht;

  • wanneer schilderen met een kwast de beste optie is.
  • Wanneer schilderen met een roller beter werk levert.
  • Alle verschillen tussen verf die jij nog niet wist.
  • Het geheim van schilderen met een kwast of een roller.

Maak je blog online vindbaar met de juiste (zoek)woorden – Tip 3

Je hebt zojuist de behoeften van je bezoekers in kaart gebracht en als het goed is al enige ideeën opgedaan voor je blog. Nu zul je deze blog moeten schrijven. Hoe je je blog schrijft zal ik je later in dit artikel uitleggen. Ik wil het eerst met je hebben over de zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn erg belangrijk. Het zijn de woorden die internetgebruikers gebruiken om hun informatie te vinden. Hoewel internet marketeers zich aangeleerd hebben om voornamelijk te kijken naar het aantal zoekopdrachten per maand, wil ik het over een andere boeg gooien.

Goed zoekwoorden onderzoek zorgt voor een bijna oneerlijke voorsprong!

In je internet marketing strategie zul je bepaalde segmenten van je website goed moeten onderscheiden. Elk segment heeft een andere strategie nodig, en dus ook andere zoekwoorden. Als we kijken naar je blog, dan is dit het informatie segment waar je het eerste contact legt met je klanten.

De zoekopdrachten die bij dit segment horen gaan dus over informatie. Jouw vraag is dus, hoe zoeken mijn klanten naar informatie? Om daar achter te komen zul je een klein zoekwoorden onderzoekje moeten doen.

Hoe vind jij de juiste zoekwoorden voor je blog?

Bekijk forums, adviessites en de zoekopdrachten in Google via de Google Keyword Planner. Verwerk je gevonden zoekwoorden in een overzicht. Als je een overzicht heb gemaakt, kun je een inschatting maken van het niveau van je klanten.

Welke woorden kennen ze al, welke woorden moet ik uitleggen en op welke woorden zoeken ze?

Merk je dat vakjargon nog onbekend is bij je doelgroep, spendeer daar dan losse artikelen aan.Maak als het ware een soort woordenboek zodat je niet keer op keer hoeft stil te staan bij elke definitie. Zo heb ik een soort online marketing woordenboek gemaakt waardoor bezoekers gemakkelijk op een definitie kunnen klikken om zo meer informatie te krijgen. Zie het als een soort Wikipedia.

Maak je blog spannend! – Tip 4

Een belangrijk facet van je blog is de manier waarop je de mensen aanspreekt. De manier van aanspreken hangt af van het doel. Wat wil je met je artikel bereiken en hoe wil jij je neerzetten in de markt?

Wil je dat mensen acties gaan ondernemen, wil je ze iets leren of wil je expert worden in jouw vakgebied?

Het op de juiste manier aanspreken van je bezoekers schept een band en zorgt ervoor dat je artikelen plezierig zijn om te lezen. Schrijf je blogs alsof je bezoekers recht voor je zitten. Spreek ze aan, stel vragen, maak ze nieuwsgierig en benoem hun voordelen, leerpunten of mogelijkheden. Maar daarover meer, in het volgende kopje.

Schrijf je blog in de kroeg – Tip 5

Je blog schrijven in de kroeg?

Oké, niet letterlijk.

Jammer hé 😉

Maar stel je nu even voor dat je in de kroeg zit, of op de koffie bent bij een goede vriend of vriendin. Hoe praat je dan?

Het luisteren naar iemand die praat is een stuk aantrekkelijker dan het luisteren naar iemand die een tekst voorleest. Hoe komt dat?

Door je juf Nederlands van de basisschool.

Wij worden al van kinds af aan gebonden aan de zware regels van de spelling en grammatica. Daardoor lijken we opeens een andere taal te spreken zodra we communiceren via ons toetsenbord. Jammer, want jij kunt nu al direct je blog spannender en aantrekkelijker maken door te schrijven zoals je praat.

Doe net of dat je een verhaal vertelt aan een vriend of vriendin. De toon van je artikelen maakt hier het verschil. Over het algemeen zal een informele stijl met een vleugje van jezelf en wat humor het beste werken. Maar ook hierbij, blijf bij jezelf. Voel jij je prettiger om je bezoekers aan te spreken met u, doe dat dan. Het belangrijkste van je blog is de waarde die je geeft. Niet de lengte, niet de stijl, niet de plaatjes…. maar de waarde!

Het belangrijkste van je blog is de waarde die je geeftClick To Tweet

Start je blog vanuit een invalshoek – Tip 6

Welke bezoekers zullen jouw artikel straks lezen, en waarom?

Of het nu gaat om een nieuwe Google update of het delen van mijn gezeur over het schrijven van nieuwe blogs, ik bepaal voordat ik begin met het schrijven van mijn blog de invalshoek.

Probeer je in te denken wie je lezers zullen zijn, welke mensen het artikel het meest waarderen en op welke kanalen jouw artikel straks voorbij komt. Verplaats je in je lezer en belicht je bericht vanuit die invalshoek.

Schrijf zoals je bezoeker je blog leest – Tip 7

Voordat je je pen vastpakt of je vingers het toetsenbord raken, zul je moeten stilstaan bij je lezers. Als jij iets gaat uitleggen in je artikel, schrijf het dan vanuit het oogpunt van je bezoekers. Welke termen kennen/gebruiken ze? Bij welk punt moet je meer stilstaan? Hoe houd je de aandacht vast?

Beginnen met je blog? Blijf bij het onderwerp! – Tip 8

Heb je nog steeds het doel van je artikel vers in je geheugen? Mooi!

Wanneer je start met het schrijven van een blog, houd je doel dan voor ogen en vul je artikel alleen maar met informatie die het doel dient.

Let op, dit klinkt simpeler dan het is.

Door je passie en uitgebreide kennis zul je merken dat wanneer je eenmaal een tijdje bezig bent met bloggen, je artikelen steeds langer worden. Waar je vroeger nog tekst bij elkaar schraapte, begin je nu ineens met schrappen.

Merk je dat je in je artikel begint af te dwalen, schrijf dan het onderwerp op en schrijf daar een apart artikel over. Houd er rekening mee dat je bezoekers lui zijn. Je bezoeker zit te jagen naar informatie en wil deze op een zo snel mogelijke manier tot zich nemen. Als hij echt alles over het onderwerp had willen weten, was hij wel naar de bibliotheek gegaan.

Verlos je blogs van jouw verslaving – Tip 9

Ben jij ook zo verslaafd aan de komma?

Dan is het tijd om af te kicken.

Niets is zo vervelend als ijle lange zinnen die ook vele malen korter gekund hadden. Daarnaast hoef je niet met mooie dure woorden te bloggen. Je bewijst er niets mee, en je bezoekers zullen je tekst er echt niet meer om gaan waarderen. Integendeel zelfs.

Gebruik in je communicatie naar buiten korte zinnen die voor iedereen makkelijk te volgen zijn. Hoewel vakjargon en dure woorden een bepaalde uitstraling kunnen geven, zul je je moeten afvragen of het, het doel dient.

Gebruik prikkelende en pakkende kopjes en titels – Tip 10

Als je deze blog al langer volgt dan weet je dat pagina titels en kopjes zeer belangrijk zijn voor de optimalisatie van je webpagina’s. Aan de hand van je titel beslist je bezoeker of hij je artikel gaat lezen. Hoewel een pakkende titel meer bezoekers en kliks oplevert doe je er verstandig aan bij de essentie te blijven. Waar gaat je artikel over?

Maak je blog aantrekkelijk voor luie bezoekers! – Tip 11

Ik benoemde het al even, je bezoekers zijn lui. Jij zult hoogstwaarschijnlijk dit artikel gescand hebben. Je hebt wat kopjes gelezen, hebt dit kopje uitgekozen, of bent zelfs vanaf de eerste regel gaan lezen. Door het artikel op te delen in alinea’s en kopjes laat ik jou zelf beslissen wat je wel, en vooral NIET wilt lezen.

Zo zullen heel wat bezoekers de pagina scannen, wat informatie oppikken en weer vertrekken. Ben jij zo fanatiek geweest om het hele artikel te lezen, vanaf de eerste regel? Laat dan even een reactie achter;-). Ik zal je zelfs belonen met een klein cadeautje.

Geef je weblog een vleugje van jezelf – Tip 12

Of je nu inspiratie opdoet uit een documentaire, video of artikel dat je gezien hebt, geef elk artikel een vleugje van jezelf. Laat in artikelen duidelijk naar voren komen wie je bent en wat jouw kijk op het onderwerp is. Meer persoonlijkheid schept een band. Hoewel politiek correct zijn aantrekkelijk lijkt, je mening mag best gehoord worden.

Maak je blogs zoals je oma het vroeger zou doen – Tip 13

Ik schrijf mijn artikelen in de meeste gevallen lekker ouderwets, met pen en papier.Het voordeel van deze manier van schrijven is het ontbreken van de backspace.

Door met pen en papier te schrijven voorkom ik dat ik in een writer’s block beland. Een writer’s block is een van de grootste frustraties van schrijvers en bloggers. Je hebt op dat moment een blokkade en krijgt niks zinnigs meer op papier. Een writer’s block komt vaak tot stand door het herhaaldelijk verwijderen en opnieuw schrijven van stukken tekst. Je raakt gefrustreerd en slaat dicht. Schrijf dus vanaf nu je artikelen in een ruk door en geniet van de momenten waarop je barst van inspiratie.

Controleer je spelling – Tip 14

Elk artikel dat ik op onze website plaats doorloopt een strenge keuring. Aangezien spelling niet mijn sterkste kant is, heb ik een vast proces dat ik doorloop. Hiermee haal ik de meeste foutjes eruit en werk ik direct aan de opmaak. Dit is hoe ik het doe:

1. Nalezen

Lees je artikel nog een keer goed door. Als je over woorden struikelt of zinnen niet lekker vindt lopen, pas het dan aan. Lees het artikel meerdere keren hardop door. Leest alles lekker weg, is de essentie duidelijk en kloppen de links? Controleer dan de spelling!

2. Lees achterstevoren

Deze tip kreeg ik een tijdje terug van iemand. Lees je artikelen van achter naar voren. Hiermee voorkom je dat je over fouten leest. Zodra je hersenen een context zien zullen ze verbanden scheppen en zo over fouten heen lezen. Haal je de woorden vervolgens uit hun context, dan zijn je hersenen gefocust op het woord en niet het verband.

3. Slaap er een nachtje over

Als de tekst zo in je hoofd zit, dan heeft het meerdere keren nalezen van de tekst weinig zin. Laat de tekst liggen tot morgen. Slaap er een nachtje over en je zult merken dat wanneer je de volgende dag de tekst leest, je meer foutjes onderschept.

4. Verwerk de opmaak

Voor artikelen op het internet is het heel belangrijk dat je stil staat bij de opmaak. Maak je blog spannend door sommige woorden vet, cursief of onderstreept te weergeven en vul je content aan met afbeeldingen, mp3 bestanden en video’s. Kijk uit met onderstrepen. Je bezoekers moeten niet denken dat het een link is 😉

Maak een overzicht van blogideeën – Tip 15

Het kan natuurlijk dat je door je schrijfstof heen bent. Om inspiratie op te doen voor je blogs kun je gebruik maken van Google Alerts, Rss-feeds van anderen in jouw niche, forums of adviessites. Ook het sparren of brainstormen met anderen kan je tot goede ideeën doen komen.

Heb je geen collega tot je beschikking gebruik dan online kanalen, zoals bijvoorbeeld LinkedIn groepen. Maak wanneer je een keer tijd hebt een overzicht van blogideeën en vul deze aan wanneer je een creatieve dag hebt. Heb je even geen inspiratie, dan biedt je overzicht het antwoord.

Klaar om te beginnen met je blog?

Er is een reden dat jij nog niet begonnen bent met bloggen. Je hebt er nog geen tijd voor gehad, je wist niet waar je moest beginnen, je had geen inspiratie.. etc.

Je hebt nu 15 tips  gekregen om te starten met bloggen. Ben je er klaar voor? Deel met mij je vragen, frustraties, blogideeën of tips… Ik vind het leuk om iets van je te horen!

O en als je nu echt serieus bent ontdek dan hoe SEO echt werkt om direct goed te scoren met je blog in Google.

15 reacties

  1. Mirjam de Nijs 22/08/2016
  2. Mirjam de Nijs 23/08/2016
  3. Emile Leus 14/09/2016
  4. Janine 09/10/2016
    • Sebastiaan 11/10/2016
  5. Rosanne 04/11/2016
  6. Darci 21/11/2016
  7. ICTindustrie 24/11/2016
  8. Dennis 09/05/2017

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat