Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Blog schrijven – Zo schrijf je succesvolle blogs

Waar moet jij je blog over schrijven, waar haal je inspiratie vandaan en hoe zorg je er voor dat je blog gelezen wordt?
Dit artikel geeft je alle informatie over hoe je aan onderwerpen komt die niet alleen bezoekers, maar ook klanten opleveren.

Je leert hoe je elke blog online vindbaar maakt in Google en welke schrijftechnieken jouw blog extra boeiend, spannend en inspirerend maken. Je ontdekt welke fouten veel gemaakt worden en hoe jij ze voorkomt en als bonus krijg je drie stappen waarmee je de meeste spelling- en grammaticafoutjes eruit haalt.

Klaar om je eerste blog te schrijven?

Starten met het schrijven van blogberichten

Bloggen hoeft niet moeilijk te zijn. Jij als ondernemer kent je markt, je weet wat er speelt, wat de veranderingen zijn en waar de behoeftes liggen. Breng deze behoeftes en vragen eens in kaart.

De vragen die jouw klanten hebben zijn direct mooie onderwerpen voor jouw blog.

Nog moeite met het vinden van inspiratie voor je blog?

Lees dan verder. Ik laat je straks een paar simpele manieren zien om op oneindig veel onderwerpen te komen.

Voordat ik je deze manieren laat zien wil ik nog een obstakel bij je wegnemen die veel mensen hebben die beginnen met bloggen.

Schrijf over alle kennis die je hebt

Hoe kijk jij tegen onderwerpen aan, welke technieken of strategieën pas jij toe en welke kennis kun jij delen om jouw klanten of bezoekers verder te helpen?

Jij hebt kennis die anderen niet hebben, deel deze kennis.

Maak je geen zorgen dat je te veel deelt, wil jouw klant geen investering maken of iets uitbesteden dan is deze keuze al gemaakt Hij/zij heeft gekozen om het zelf te leren. En in mijn ogen kan hij dan beter de informatie bij jou dan bij je concurrent vinden.

Eens?

Als je echt bereid bent om al jouw kennis te delen zal je er rijkelijk voor beloond worden. Echt geloof me, jouw kennis gratis weggeven, levert je extra omzet op.

Nog niet overtuigd?

Waarom volgens onderzoek bloggen goed is voor jouw bedrijf:

  • 61% van de consumenten heeft weleens iets gekocht via een blogartikel
  • 77% van de internetgebruikers leest blogartikelen
  • 70% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via GRATIS informatie dan via advertenties

Bedrijven die actief bloggen ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en generen gemiddeld 126% meer leads.

Overtuigd?

Mooi, laten we dan direct beginnen.

Vind de juiste onderwerpen voor je blog

Om je blogs de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je klanten. Jouw product of dienst speelt in op de behoefte van mensen.

Bekijk je product of dienst en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?
  • In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
  • Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
  • Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

Stel je bent schilder:

• Wie koopt mijn product?

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

• In welke situatie zitten mijn klanten?

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

• Hoe helpt mijn dienst?

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

• Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

Schuren, afplakken, schilderen, lakken, beitsen etc.

Wat zijn de leuke blogonderwerpen?

  • Waar moet je op letten als je net verhuisd bent.
  • Hoe de juiste verf jouw boot beschermd tegen schade
  • Hoe bepaal je de kleuren voor je nieuwe huis.
  • Hoe stijgt de verkoopwaarde door het juiste schilderwerk
  • Wanneer schilderen met een kwast de beste optie is.
  • Wanneer schilderen met een roller beter werk levert.
  • Alle verschillen tussen verf die jij nog niet wist.
  • Het geheim van schilderen met een kwast of een roller.
  • X Tips voor het professioneel afplakken van je raamkozijn

Heb je even zelf geen inspiratie of ben je door je schrijfstof heen?

Om inspiratie op te doen voor je blogs kun je gebruik maken van Google Alerts, Rss-feeds van anderen in jouw niche, forums of adviessites. Ook het sparren of brainstormen met anderen kan je tot goede ideeën doen komen.

Heb je geen collega tot je beschikking gebruik dan online kanalen, zoals bijvoorbeeld LinkedIn groepen. En als je natuurlijk webnemer lid bent kun je jouw vragen ook altijd stellen aan andere webnemers.

Maak wanneer je een keer tijd hebt een overzicht van blogideeën en vul deze aan wanneer je een creatieve dag hebt. Heb je even geen inspiratie, dan biedt je overzicht het antwoord.

Heb je voldoende inspiratie voor je (eerste) blog, dan is het belangrijk dat je weet hoe je jouw blog online vindbaar maakt.

Maak je blog online vindbaar met de juiste (zoek)woorden

Je hebt zojuist de behoeften van je bezoekers in kaart gebracht en als het goed is al enige ideeën opgedaan voor je blog. Nu zul je deze blog moeten schrijven.

Hoe je je blog schrijft zal ik je later in dit artikel uitleggen. Ik wil het eerst met je hebben over de zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn erg belangrijk. Het zijn de woorden die elke internetgebruiker gebruikt om uiteindelijk op jouw blog terecht te komen.

Hoewel internet marketeers zich aangeleerd hebben om voornamelijk te kijken naar het aantal zoekopdrachten per maand, wil ik het over een andere boeg gooien.

Goed zoekwoorden onderzoek zorgt voor een bijna oneerlijke voorsprong.

In je internet marketing strategie zul je bepaalde segmenten van je website goed moeten onderscheiden. Elk segment heeft een andere strategie nodig, en dus ook andere zoekwoorden.

Als we kijken naar je blog, dan is dit het informatie segment waar je het eerste contact legt met je klanten.

De zoekopdrachten die bij dit segment horen gaan dus over informatie. Jouw vraag is dus, hoe zoeken mijn klanten naar informatie?

Om daar achter te komen zul je een klein zoekwoorden onderzoekje moeten doen. Verwerk vervolgens je zoekwoorden in je content strategie.

Hoe vind jij de juiste zoekwoorden voor je blog?

Bekijk forums, adviessites en de zoekopdrachten in Google via de zoekwoordenplanner. Verwerk je gevonden zoekwoorden in een overzicht.

Als je een overzicht heb gemaakt, kun je een inschatting maken van het niveau van je klanten.

Welke woorden kennen ze al, welke woorden moet ik uitleggen en op welke woorden zoeken ze?

Merk je dat vakjargon nog onbekend is bij je doelgroep, spendeer daar dan losse artikelen aan. Maak als het ware een soort woordenboek zodat je niet keer op keer hoeft stil te staan bij elke definitie. Zie het als een soort Wikipedia.

Als je voldoende inspiratie voor je blog hebt en weet hoe belangrijk zoekwoorden voor je online vindbaarheid zijn is het tijd dat je ontdekt wat het belangrijkste facet is van jouw blog.

Het belangrijkste facet van jouw blog

Een belangrijk facet van je blog is de manier waarop jij jouw bezoekers aanspreekt. De manier van aanspreken hangt af van het doel. Wat wil je met je blog bereiken en hoe wil jij je neerzetten in de markt?

Wil je dat mensen acties gaan ondernemen, wil je ze iets leren of wil je gezien worden als een expert in jouw vakgebied?

Het op de juiste manier aanspreken van je bezoekers schept een band en zorgt ervoor dat je artikelen plezierig zijn om te lezen. Schrijf je blogs alsof je bezoekers recht voor je zitten. Spreek ze aan, stel vragen, maak ze nieuwsgierig en benoem hun voordelen, leerpunten of mogelijkheden. Maar daarover meer, in het volgende kopje.

Waarom jij de beste blogs in de kroeg schrijft

Je blog schrijven in de kroeg?

Oké, niet letterlijk.

Jammer hé ?

Maar stel je nu even voor dat je in de kroeg zit, of op de koffie bent bij een goede vriend of vriendin. Hoe praat je dan?

Het luisteren naar iemand die praat is een stuk aantrekkelijker dan het luisteren naar iemand die een tekst voorleest. Hoe komt dat?

Door je juf Nederlands van de basisschool.

Wij worden al van kinds af aan gebonden aan de zware regels van de spelling en grammatica.

Door die lieve juf Nederlands lijken we opeens een andere taal te spreken zodra we communiceren via ons toetsenbord.

We vinden dat we dure woorden moeten gebruiken. Netjes alle regeltjes van de spelling en grammatica moeten volgen en onze kennis en professionaliteit pas écht naar bovenkomt als we de moeilijkste zinnen en duurste woorden op papier weten te krijgen.

Jammer, want jij kunt nu al direct je blog inspirerende en aantrekkelijker maken door te schrijven zoals je praat.

Doe net of dat je een verhaal vertelt aan een vriend of vriendin. De toon van je artikelen maakt hier het verschil.

Over het algemeen zal een informele stijl met een vleugje van jezelf en wat humor het beste werken. Maar ook hierbij, blijf bij jezelf.

Voel jij je prettiger om je bezoekers aan te spreken met u, doe dat dan. Het belangrijkste van je blog is de waarde die je geeft. Niet de lengte, niet de stijl, niet de plaatjes…. maar de waarde!

Zo geef jij je blog extra waarde

Welke bezoekers zullen jouw blog straks lezen, en waarom?

Of het nu gaat om een nieuwe Google update of het delen van mijn gezeur over het schrijven van nieuwe blogs, ik bepaal voordat ik begin met het schrijven van mijn blog de invalshoek.

Probeer je in te denken wie je lezers zullen zijn, welke mensen het artikel het meest waarderen en op welke kanalen jouw artikel straks voorbij komt.

Verplaats je in je lezer en belicht je bericht vanuit die invalshoek.

Bedenk daarbij hoe je de aandacht vasthoudt, welke obstakels mensen hebben, welke tips je hebt om hen te helpen en op welke manier je de informatie het beste kunt overbrengen.

Als jij iets gaat uitleggen in je artikel, schrijf het dan vanuit het oogpunt van je bezoekers. Welke termen kennen/gebruiken ze? Bij welke punten moet je meer stilstaan? Hoe houd je de aandacht vast?

Het vasthouden van de aandacht van jouw bezoekers is een van de belangrijkste en tevens moeilijkste puntjes bij het schrijven van je blog.

In de training SEO teksten schrijven oefenen we dit met behulp van verschillende schrijftechnieken. Eén van die schrijftechnieken is bijvoorbeeld het gebruik maken van cliffhangers.

Cliffhangers?

De 'ik ga je iets vertellen, maar verklap je nog niet alles' schrijftechniek.

“Komen Ludo en Janine weer bij elkaar?”

“Gaat Rik echt dood?”

Oftewel, de cliffhangers uit Goede Tijden Slechte Tijden.

Naast dat jij de aandacht vast moet houden bijje bezoekers, kun je pas echt goede blogs schrijven als je zelf ook de aandacht vasthoudt.

De meest gemaakte fout bij het schrijven van je blog…

Wanneer je start met het schrijven van een blog, houd je doel dan voor ogen en vul je artikel alleen maar met informatie die het doel dient.

Let op, dit klinkt simpeler dan het is.

Door je passie en uitgebreide kennis zul je merken dat wanneer je eenmaal een tijdje bezig bent met bloggen, je artikelen steeds langer worden. Waar je vroeger nog tekst bij elkaar schraapte, begin je nu ineens met schrappen.

Merk je dat je in je artikel begint af te dwalen, schrijf dan het onderwerp op en schrijf daar een apart artikel over. Houd er rekening mee dat je bezoekers lui zijn.

Je bezoeker zit te jagen naar informatie en wil deze op een zo snel mogelijke manier tot zich nemen. Als hij echt alles over het onderwerp had willen weten, was hij wel naar de bibliotheek gegaan.

Probeer niet teveel uit te wijden en het onderwerp van je blog goed voor ogen te houden.

Schrijf je blog zonder jouw grootste verslaving

Ben jij ook zo verslaafd aan de komma?

Dan is het tijd om af te kicken.

Niets is zo vervelend als ellenlange zinnen die ook vele malen korter hadden gekund.

En die dure woorden, die kun je ook maar beter achterwegen laten. Je bewijst er niets mee, en je bezoekers zullen je tekst er echt niet meer om gaan waarderen. Integendeel zelfs.

Gebruik in je communicatie naar buiten korte zinnen die voor iedereen makkelijk te volgen zijn. Houd er rekening mee dat jouw blog online gelezen wordt. Dit leest heel anders dan vanaf papier.

Jouw bezoekers zijn LUI – Zo maak jij je blog toch aantrekkelijk

Ik benoemde het al even, je bezoekers zijn lui. Je hebt hoogstwaarschijnlijk dit artikel gescand. Je hebt wat kopjes gelezen, hebt dit kopje uitgekozen, of bent zelfs vanaf de eerste regel gaan lezen. Door het artikel op te delen in alinea’s en kopjes laat ik jou zelf beslissen wat je wel, en vooral NIET wil lezen.

Zo zullen heel wat bezoekers de pagina scannen, wat informatie oppikken en weer vertrekken.

Voeg dit toe aan jouw blog en maak van je bezoekers loyale fans

Of je nu inspiratie opdoet uit een documentaire, video of artikel dat je gezien hebt, geef elk artikel een vleugje van jezelf.

Laat in artikelen duidelijk naar voren komen wie je bent en wat jouw kijk op het onderwerp is. Meer persoonlijkheid schept een band. Hoewel politiek correct zijn aantrekkelijk lijkt, je mening mag gehoord worden.

Door jouw mening te durven uiten en juist je eigen ervaringen en tips te delen ben je niet een van de vele, maar juist de expert.

Bekijk het eens zo.

Zou je liever deze blog lezen van iemand die het geschreven heeft aan de hand van wat andere erover geschreven hebben, of vind je het juist interessant om van iemand tips te krijgen die zelf met zijn voeten in de klei staat?

Juist jouw ervaringen, meningen en tips zijn de persoonlijke touch die jouw blog zo interessant maakt en die er voor zorgt dat bezoekers loyale fans worden.

Ga daarom altijd voluit en zorg dat je de gevaarlijkste knop op je toetsenbord vermijdt.

Hoe je dat doet?

Schrijf je blog zoals je oma het vroeger zou doen

Ik schrijf mijn artikelen in de meeste gevallen lekker ouderwets, met pen en papier (en tegenwoordig met mijn ReMarkable). Het voordeel van deze manier van schrijven is het ontbreken van de gevaarlijkste knop op jouw toetsenbord.

De backspace.

Door met pen en papier te schrijven voorkom ik dat ik in een writer’s block beland. Een writer’s block is een van de grootste frustraties van schrijvers en bloggers.

Bij een writer’s block heb je een blokkade en krijg je niks zinnigs meer op papier.

Een writer’s block komt vaak tot stand door het herhaaldelijk verwijderen en opnieuw schrijven van stukken tekst. Je raakt gefrustreerd en slaat dicht.

Schrijf vanaf nu je artikelen in een ruk door en geniet van de momenten waarop je barst van inspiratie en laat dat toetsenbord nog maar even lekker met rust.

Heb je jouw artikelen volledig uitgeschreven dan is het tijd dat je begint met het redigeren.

Hoe redigeer je elke blog, ook als je geen taalgoeroe bent?

Als jij een blog schrijft komt jouw brein automatisch op de verhaalstand te staan. Deze stand zorgt ervoor dat je zinnen maakt. Doordat er eigenlijk een kleine vertraging zit tussen wat er in je hoofd zit en welke actie jij uitvoert kun je woorden overslaan.

Je brein zal in eerst instantie deze woorden niet snel oppikken. Het verhaal dat je net geschreven hebt zit nog zo vers in het geheugen dat het niet opvalt dat jij woorden <a href="/taalgebruik-webteksten/">per ongeluk verkeerd gespeld hebt</a> of totaal hebt overgeslagen.

Sterker nog. Ons brein is perfect in staat onbegrijpelijke woorden toch te begrijpen. Test het zelf maar:

Wat ik Adltijd doe wnneaer ik mjin atrkielen heb gserhecven? Ik laat de bolgatriklen een paar dgaen lggien

Laat jouw kersverse blog nog een paar dagen rijpen.

Lees het dan nog eens goed door.

Als je over woorden struikelt of zinnen niet lekker vindt lopen, pas het dan aan.

Lees het artikel meerdere keren hardop door.

Leest alles lekker weg, is de essentie duidelijk en kloppen de links?

Controleer dan de spelling.

Deze tip kreeg ik een tijdje terug van iemand. Lees je artikelen van achter naar voren. Oftewel, zoals in het arabisch, van rechts naar links.

Door van rechts naar links te lezen voorkom je dat je over fouten leest. Zodra je hersenen een context zien zullen ze verbanden scheppen en zo over fouten heen lezen. Haal je de woorden vervolgens uit hun context, dan zijn je hersenen gefocust op het woord en niet het verband.

Voor artikelen op het internet is het heel belangrijk dat je stilstaat bij de opmaak. Maak je blog spannend door sommige woorden vet, cursief of onderstreept te weergeven en vul je content aan met afbeeldingen, mp3 bestanden en video’s. Kijk uit met onderstrepen. Je bezoekers moeten niet denken dat het een link is ?

Jouw blog plaatsen

Als je de 3 stappen hebt doorlopen en toch nog niet met een lekker gevoel je blog durft te plaatsen kijk dan in je netwerk of iemand je artikel kan nalezen en kan controleren op fouten.

Is je eerste blog klaar om geplaatst te worden? Controleer dan of je deze goed hebt geoptimaliseerd voor Google, plaats het online en deel het op social media. Lukt het je maar niet om bovenaan in Google te komen met je blog? Doe dan de SEO-check.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter