Alles over de Google Algoritme Updates en het Voorkomen van Een Google Penalty

Google voert regelmatig nieuwe algoritme updates door. Om een Google penalty te voorkomen is het belangrijk dat je weet welke updates Google doorvoert en wat de gedachte van Google hierachter is.

Inhoudsopgave

Geen zorgen meer maken over Google Updates?

Claim jouw directe toegang tot de SEO Cursus of volg De Cursus SEO Schrijven

Wat betekent een verandering in het algoritme?

Toen Google ooit begon was het voor zoekmachine marketeers niet zo moeilijk om hun opdrachtgevers hoog in Google te krijgen.

Het enige wat je nodig had was wat html codes, oftewel het toevoegen van de meta keywords.

Tegenwoordig let Google op meer dan 200 factoren en zijn er dagelijks wijzigingen in het algoritme. Pas bij grote updates wordt het grote publiek betrokken.

Ook al hoor je er niets van en is niet elke wijziging even groot, Google blijft zich verbeteren.

Het heeft dan ook weinig zin om te proberen onder de radar te blijven van Google. Vroeg of laat word je gepakt. Dus dat hele Black Hat SEO - begin er gewoon niet aan.

Black-hat-SEOAls we kijken naar de Google algoritme updates dan valt 1 ding op.

De bezoeker staat centraal!

Als je slechts 1 ding onthoudt van dit blog, onthoud dan:

Wat goed is voor je bezoekers, is goed voor Google!

Panda Algoritme

Het was een koude woensdagochtend op 23 februari 2011. Op straat, op de snelweg, in de supermarkt, niemand had het in de gaten.

Maar er was iets verschrikkelijks gebeurd.

23 februari betekende voor veel webmaster het einde. Het einde van hun internet plezier.

Google Panda was in Town.

Google Panda heeft heel wat onlinelevens gekost.

En maar goed ook!

Om gemakkelijk te scoren kozen veel webmaster ervoor om content te jatten van andere webmasters. Of anders gezegd, de contentfarmers.

Het lag dan ook voor de hand dat Google Panda zijn peutertijd heeft doorgemaakt onder de naam Farmer Update.

Later nam de update zijn naam van zijn schepper, Navneet Panda, over.

Veel mensen in SEO-stad dachten dat Google panda zich richtte op het linkprofiel van een website. Later werd duidelijk dat het niet om het linkprofiel ging, maar om de on-site SEO.

Wat is on-site SEO?

On-site SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie op de website zelf richt zich op alle aspecten die jij, op de website zelf, kunt optimaliseren.

Denk aan:
• Titel
• Kopjes
• Hoeveelheid zoekwoorden
• Hoeveelheid rijke content (video, podcasts, afbeeldingen etc.)
• Uniekheid van de content
• De lengte en kwaliteit van de content

Kortom.

Google Panda kijkt naar de kwaliteit van jouw webpagina’s.

Het totaal van alle webpagina’s bepaalt de kwaliteit van je website.

Heb je veel slechte webpagina’s dan heeft heel je website daar last van.

Later zullen we de stappen om je website Panda proof te maken behandelen.

Eerst wil ik stilstaan bij een artikel van Amit Singhal. Amit is een werknemer van Google en gaf de volgende reactie op de vraag:

Hoe bepaal ik of mijn website Panda Proof is?

• Vertouw jij de inhoud van de webpagina?
• Is het artikel geschreven door een expert?
• Is het artikel waardevol voor een bezoeker?
• Bevat het artikel spelfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden?
• Is het artikel voorzien van originele content?
• Bevat het artikel overdreven veel advertenties?
• Zouden gebruikers klagen als ze pagina's van deze site zien?

De lijst gaat nog veel verder door, maar eigenlijk komt het neer op 1 ding:

Is het artikel uniek, waardevol en geschreven voor de bezoeker?

Hoewel we dus niet exact weten waar Google Panda precies op let, merken we in de praktijk dat de volgende onderdelen belangrijk zijn:

• Lege Content
• Duplicate Content
• Lage kwaliteit Content

Lege content die toch hoog scoort in Google

Wat is lege content?

Lege content zijn pagina’s die weinig toe te voegen hebben. Vaak wordt gedacht dat Google let op de lengte van een artikel.

Hoewel er een correlatie bestaat tussen de lengte van het artikel en de hoeveelheid informatie die wordt gegeven; het gaat om de kwaliteit.

Hoe lang je artikel ook is. Het is niet de kwantiteit die telt.

Regelmatig zien we dat ook kleine artikelen een goede positie in Google hebben.

Hoe komt dit?

De informatieve waarde speelt hierbij een belangrijke rol. Zoek maar eens in Google “bruto netto” op. Dit zoekwoord heeft 110.000 maandelijkse zoekopdrachten.

Wat staat er op nummer 1?

 

Op nummer 1 in Google met 192 woorden

Op nummer 1 in Google met slechts 192 woorden

Oké, er zijn dus zat online marketeers die jou willen laten geloven dat je duizenden woorden moet schrijven om bovenaan in Google te komen.

Ik heb je zojuist bewezen dat dit de grootste onzin is!

Waarom scoort dit artikel zo hoog in Google?

Het artikel is enorm waardevol voor de bezoeker.

In enkele stappen heb je van je brutoloon je nettoloon berekend.

Omdat deze webpagina zo enorm handig is voor haar bezoekers heeft de webpagina behoorlijk wat backlinks verdiend.

Backlinks zijn nog steeds een belangrijk onderdeel voor het krijgen van een goede positie in Google. Als andere websites naar je linken is dat voor Google een teken dat je webpagina de moeite waard is.

Hoe kom je erachter of je artikel de moeite waard is?

Hoe handig is het artikel?

Zou jij het artikel als jij Google was een goede positie geven?

Met andere woorden, verdient jouw artikel een goede positie en waarom dan?

Kun je niet goed uitleggen waarom jouw artikel een goede positie in Google verdient dan weet je eigenlijk al genoeg.

Schrijf je een webpagina bedenk dan op welke zoekwoorden jij straks goed gevonden wilt worden.

Bekijk vervolgens de top 10 of misschien zelf de top 20 resultaten in Google.

Wat hebben deze pagina’s gemeen?

En belangrijker. Wat kun jij beter?

Kun jij een handige tool geven?

Onderzoekresultaten, feiten en cijfers laten zien?

In minder woorden, meer zeggen?

Een uitlegvideo delen?

Er is geen vaste formule voor een perfect webpagina. Bedenk een onderwerp en bedenk hoe jij er tussenuit kunt springen.

Bedenk daarbij dat jij de beste tool al in huis hebt.

Je gezonde verstand!

Duplicate content

Duplicate content, oftewel dubbele content kan verschillende oorzaken hebben:
• Je hebt dubbele pagina’s op je website
• Je hebt (veel) tekst overgenomen van andere websites

Elke link die je website heeft wordt door Google als een losse webpagina gezien. Zonder dat jij het door hebt kan een verkeerde websitenavigatie ervoor zorgen dat je dubbele content hebt.

Een veel voorkomende fout is dan ook het niet oplossen van de www resolve.

De volgende links hebben exact dezelfde pagina:
www.imgemak.nl
imgemak.nl

Doordat wij hebben ingesteld dat www.imgemak.nl automatisch wordt doorverwezen naar de imgemak.nl versie voorkomen wij dubbele content.

Hoewel je niet direct “strafpunten” krijgt voor deze vorm van dubbele content kun je het beter voorkomen.

Plus, een www resolve zorgt voor een betere waardeverdeling van je website.

WWW of Geen WWW? De WWW resolve

Google ziet jouw website met www en zonder www als twee verschillende websites.

Kies ervoor om een optie te verwijzen naar de andere. Verwerk je keuze in je .htcacces of webconfig bestand.

Kijk eerst welke versie van je website de meeste autoriteit heeft opgebouwd. We gebruiken hiervoor de statistieken van Moz aangezien Google de Pagerank niet meer publiekelijk maakt.
Pagina autoriteit zonder WWW

Pagina autoriteit met WWW

In ons geval heeft de www versie de hoogste page authority (pagina autoriteit) dus kiezen wij ervoor om internetmarketinggemak.nl door te laten verwijzen naar www.internetmarketinggemak.nl

Verwerk de volgende code in je htaccess bestand

Zonder www naar www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^jewebsite.nl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.jewebsite.nl/$1 [L,R=301]

Met www naar zonder www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^jewebsite.nl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http:// jewebsite.nl/$1 [L,R=301]

• LET OP! Verander jewebsite.nl in je eigen website 😉

Wanneer dubbele content niet erg is

Wanneer dezelfde tekst op verschillende plekken te vinden is probeert Google het origineel te achterhalen aan de hand van het aantal verwijzende links. Logischerwijs gaat Google ervan uit dat de originele bron altijd meer backlinks heeft.

Als je website uit meerdere pagina's met dezelfde content bestaat, kun je via verschillende manieren aan Google doorgeven welke het origineel betreft.

Dit noemen zo ook wel canonicalization.

In sommige gevallen kan dubbele content leiden tot een daling van jouw positie in Google. Er moet in dat geval dan wel duidelijk sprake zijn van het willen misleiden van Google.

Heb jij een webshop met bijvoorbeeld 1 product in 10 verschillende kleuren of bied je veel dezelfde soort diensten aan en is het bijna onmogelijk om dubbele content te voorkomen? Gebruik dan een cannonical url.

Lees vandaag nog deze handleiding een voorkom een Google Penalty Click To Tweet

De cannonical URL

Door de volgende tag binnen de <head> sectie te plaatsen kun je Google vertellen welke pagina het origineel betreft.
• <link rel=”canonical” href=”http://www.website.nl/origineel.html” />
Is het lastig om een webpagina aan te wijzen als origineel, maak dan desnoods een algemene pagina.

Een algemene pagina waar je alles vertelt over bijvoorbeeld het product. Heb je dan losse webpagina’s die over hetzelfde product gaan, maar dan in een bepaalde kleur, gebruik dan een connonical url die verwijst naar de algemene pagina.

Vraag om een Noindex meta tag

Soms komt het voor dat iemand anders jouw content gebruikt. Over het algemeen krijg je daar een backlink voor terug.

In de meeste gevallen zorgt deze backlink ervoor dat Google jouw content als origineel erkent en dus hoger in de index plaatst.

Om hier zeker van de te zijn kun je om een noindex meta tag vragen.

Deze meta tag  zorgt ervoor dat de content niet geïndexeerd wordt door Google.
<meta name="googlebot" content="noindex">
De website mag dus wel de content laten zien aan haar bezoekers, maar Google zal de webpagina geen plek geven in haar zoekresultaten.

Bescherm je Content

Als je een CMS gebruikt zijn er verschillende plug-ins die er voor zorgen dat jouw bezoekers je tekst niet kunnen kopiëren via:

- Blokkering rechtermuisknop
- Blokkering van de selecteerfunctie
- Blokkering van snelkoppelingen (ctrl + A)

Hoewel ik het persoonlijk geen probleem vind als iemand mijn informatie gebruikt, is het natuurlijk wel prettig als je credits voor je werkt krijgt.

Je kunt daarvoor plug-ins gebruiken die automatisch een link opnemen naar de bron.

Lage kwaliteit content

Waarom verdien jij een nummer 1 positie in Google?

Uit nieuwsgierigheid bekijk ik eens in de zoveel tijd enkele websites van de leden van Internet Marketing Gemak. Deze mensen hebben bijvoorbeeld het handboek “Domineer Google” gedownload, zijn een keer naar een van de trainingen gekomen of hebben zich gewoon ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Ik vind het dan leuk om af en toe een website te bekijken. Mocht ik tips hebben dan bied ik de eigenaren de mogelijkheid om mij gratis te bellen.

Nu kreeg ik gisteren een enthousiaste ondernemer aan de telefoon.

Een tijdje geleden had ik zijn website eruit gepikt en hem aangeboden om mij eens te bellen voor gratis advies.

Dit deed hij en na een leuk gesprek is hij aan de slag gegaan met de feedback die ik hem gegeven had.

Wat had hij gedaan?

Op advies van zijn zoekmachine marketingbureau schreef hij bijna iedere dag 1 blog.

Hij had geleerd hoe hij zijn webteksten goed moest optimaliseren en produceerde veel artikelen.

Waarom ging het dan toch niet goed?

Zijn webteksten waren goed geoptimaliseerd, maar hadden totaal geen inhoud.

Met andere woorden.

De teksten waren niet voor de bezoekers, maar voor Google geschreven.

Na ons eerste telefoongesprek heeft hij pagina’s samengevoegd en verwijderd. Nu kreeg ik dus gisteren een telefoontje met het resultaat.

Wat bleek?

Zijn posities waren drastisch verbeterd. Puur en alleen door het verwijderen en samenvoegen van pagina’s.

Dus Bart, een mooi resultaat zou ik zeggen en nog bedankt voor de doos chocolaatjes 😉

 

Penguin Algoritme

Waar Google Panda let op de inhoud van je content, let Google Penguin op de inhoud van je linkprofiel.

Deze Algoritme update, die op 24 april 2012 is gelanceerd, is het gevecht begonnen tegen spammers.

Steeds meer heeft Google in de gaten of een website linkjes verdient, of links verzamelt.

In principe is elke vorm van linkbuilden in de ogen van Google een vorm van vals spelen. Backlinks dien je te verdienen.

Nu is het nu eenmaal zo dat je backlinks nodig hebt om goed te scoren. Nu kun je braaf gaan wachten tot je linkjes krijgt, maar geloof me, dan kun je wachten tot je een ons weegt.

Voordat namelijk iemand naar je website kan linken, moet het wel weten dat het bestaat.

Het vreemde is, ondanks dat Google elke dag kleine updates doorvoert huiveren mensen zich voor hun positie tijdens updates als Google Pinguïn.

In mijn ogen is er eigenlijk niet zo veel aan de hand, behalve als jij je niet netjes gedragen hebt.

In feite is er niets veranderd in de manier waarop Google naar je website of je promotie kijkt, maar in de manier waarop hij jou controleert.

Voorkom dat jij zakt in Google > Ontdek alles over het Google Algoritme Click To Tweet

Waar let Google Pinguin op?

Google Pinguin let vooral op je linkprofiel, al zijn er ook nog andere aspecten waar deze algoritme update zich mee bezighoudt:

Hoe om te gaan met Google Penguin en Panda?

Zowel de Panda als de Pinguïn update vechten voor een eerlijke positie in de organische resultaten van Google.

Wanneer jij kwaliteit levert aan je bezoekers en je bezoekers dit weten te waarderen zal Google je daarvoor belonen.

Google Panda kijkt naar de kwaliteit content en Google Pinguïn (voornamelijk) naar je linkprofiel.

Wil je ervan uitgaan dat je de richtlijnen van Google volgt?

• Richt je op je bezoekers
• Haal geen trucjes uit
• Wissel geen links puur ter verhoging van je positie
• Gebruik geen software die jouw website aanmeldt bij duizenden directories e.d.
Vermeid cloaking of verborgen omleidingen
• Schrijf voor je bezoekers

Gezakt in Google?

Google zal nog wel even doorgaan met de strijd tegen spam. Stop dus direct met trucjes, het uitbreiden van je domeinnamen of het overmatige linkbuilden en richt je op 1 doel: JE BEZOEKERS!

Onterecht gezakt?

Ben je onterecht gezakt in Google en stel je de beestjes van Google aansprakelijk? Vul dan het feedbackformulier in en wie weet herziet Google jouw website.

 

Hummingbird Update

Google heeft deze keer zelfs het wereldnieuws gehaald met haar algoritme update. Vele nieuwszenders over heel de wereld hebben het over de update van Google gehad.

Het zoeken van Google gaat dus steeds gebruiksvriendelijker worden. Tegenwoordig hoef je zelfs niet meer te typen, je kunt simpelweg je zoekopdracht inspreken en Google doet de rest.

Dit betekent dat de zoekopdrachten de komende tijd sterk zullen veranderen. Ook de resultaten zullen per persoon meer verschillen dan we nu al gewend zijn.

Hoe maak jij je website geschikt voor de Hummingbird Update?

De gebruikers van Google lijken niet meer simpelweg te zoeken via enkele zoekwoorden, maar meer een conversatie aan te gaan.

We zijn zo gewend aan Google dat we er zelfs tegen gaan praten 😉

Zeker de mobiele gebruikers zullen steeds meer gaan zoeken in de vorm van vragen.

• Wie heeft de Eiffeltoren gebouwd?
• Hoe krijg ik mijn website goed gevonden in Google?
• Waar is de dichtstbijzijnde Ikea?
• Wat is de website van Mark Rutte?
• Waarom is Sebas zo geweldig al deze informatie gratis te delen? 😛

Het is dus belangrijk dat je bij de optimalisatie van je website rekening houdt met de Hummingbird update. Dit doe je door:

• Antwoord te geven aan je bezoekers
• De 5WH formule te gebruiken
• Stil te staan bij semantiek en slimme zoekwoorden

Geef antwoord aan je bezoekers

Al jouw bezoekers zullen stuk voor stuk hun vraag anders formuleren. Bedenk dus bij het vormgeven van je artikelen hoe jij ervoor kunt zorgen dat je met het juiste woordgebruik op zoveel mogelijk vragen het juiste antwoord hebt.

Hoe doe je dat?

Gebruik simpelweg de 5xW+H Formule.

Betere webteksten met de 5xW+H Formule

Stel dat je een artikel wilt schrijven over de nieuwe Hummingbird update. Je weet dat mensen door de Hummingbird update er steeds meer aan gewend raken om niet meer te vragen, maar te praten met Google.

Dus voor een artikel dat klaar is voor de Hummingbird gebruik je de 5XW+H Formule

• Wie heeft de Hummingbird update verzonnen?
• Wat is de Hummingbird update?
• Wanneer is de update uitgekomen?
• Waarom is de update uitgekomen?
• Hoe werkt de Hummingbird?

Maak gebruik van Semantiek en slimme zoekwoorden

Semantiek is de studie binnen de taalwetenschappen die de betekenis van woorden omschrijft. Google is niet in staat om alle woorden te begrijpen. Google begrijpt wel de relatie tussen woorden.

Latent Semantic Indexing en de relatie tussen woorden

Google crawlt jouw website en bekijkt de relatie tussen de woorden. Doordat Google over een gigantische database beschikt weet het inmiddels welke woorden bij elkaar passen.

Stel dat jij een artikel schrijft over bijvoorbeeld treinen, dan weet Google al dat het woorden als conducteur, treinkaartje, treinstation, NS of spoorweg kan verwachten.

Slimme Zoekwoorden

Naast de Latent Semantic Indexing, dus themagerelateerde woorden, kun je slim gebruik maken van zoekwoorden door te kijken naar synoniemen.

Internet marketing, online marketing of marketing op internet betekenen allemaal hetzelfde, toch geeft elk zoekwoord een ander resultaat in Google.

Denk goed na over het gebruik van je zoekwoorden en wissel voldoende af. Heb het niet steeds over zoekwoorden als zoekmachine optimalisatie of SEO, maar maak bijvoorbeeld ook eens gebruik van zoekmachine marketing als zoekwoord.

Eindelijk! Alles over de Google Algoritme Updates in Jip en Janneke taal uitgelegd Click To Tweet

Nooit meer zorgen maken over Google Algoritme Updates?

De visie van Google is in al die jaren nog geen spat veranderd:

“De beste positie, voor de beste content”

Google geeft per jaar ongeveer 20 miljoen uit aan onderzoek en ontwikkeling.

Denk je dan echt dat wij het systeem kunnen foppen?

Ja, er zijn mensen die er op dit moment mee wegkomen. En ja, dit is puur een kwestie van tijd.

Geloof me, ik heb bedrijven kapot zien gaan. En daarvoor was een updateje van Google voldoende.

Ook heb ik zelf veel geëxperimenteerd.

Ik vind het leuk om te onderzoeken wat wel en niet werkt en het kwajongetje in mij blijft het interessant vinden om te kijken hoe ver ik kan gaan bij Google.

Veel websites heb ik puur opgezet om Google te stangen. Kijken hoe ver ik kan gaan.

Hoewel het soms lukt om een lange tijd onder de radar te blijven zou ik er nooit aan beginnen.

Alleen het idee al dat je bedrijf door een updateje van Google helemaal over kan zijn.

Mijn advies.

Volg je gezonde verstand en zie online marketing niet als een trukendoos, maar als je gewone marketing, maar dan op het internet 😉

Wil je een betere positie in Google zonder je zorgen te maken over Google updates? Begin dan vandaag nog met de online seo cursus.

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
reptielenbrein
Ontdek Het Reptielenbrein en Beïnvloedt De Keuzes van Jouw Klanten
LinkedIn Twitter
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat
Hoe Je Via LinkedIn Groepen Meer Bezoekers Naar je Website Stuurt