Internet Marketing Gemak Logo

Google Algoritme

Wat is het Google algoritme en met welke updates krijg jij te maken? Wij hebben alle updates voor je op een rijtje gezet.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

SEO > Google Algoritme

Wat is het Google Algoritme?

Het zoekalgoritmen rangschikt alle informatie die Google in haar index heeft verwerkt. Aan de hand van het Google algoritme wordt bepaald wie welke positie verdient.

Sinds het ontstaan van Google is het algoritme continu verbetert. Door (kleine) aanpassingen door te voeren probeert Google de zoekmachine beter maken.

Waarom is het Google algoritme belangrijk?

Het Google algoritme, en vooral de verbeteringen die worden doorgevoerd, zijn nodig omdat iedereen die zich bezighoudt met SEO er alles aan doet om bovenaan in Google te komen.

Ook technieken (black hat SEO) waarvan Google duidelijk aangeeft deze af te keuren.

Doordat mensen het systeem van Google proberen te manipuleren moet Google iedere keer nieuwe methodes bedenken om dit gedrag af te straffen.

De nieuwe methodes kun zien je als algoritme update.

Over de Google algoritme updates

Google voert dagelijks kleine aanpassingen door aan het algoritme. Maar het blijft niet altijd bij kleine aanpassingen.

Eens in de zoveel tijd doen ze menig SEO’er of website-eigenaar beven door in een klap een grote verandering door te voeren.

Tenminste zo wordt dit opgepakt.

Toch verandert Google niet zoveel in wat het goedkeurt, maar wordt het steeds beter in het afkeuren.

Wat ik hiermee bedoel?

De updates die Google doorvoert straffen vooral de mensen die het systeem proberen te manipuleren. Die proberen zonder kwaliteit of meerwaarde te bieden via slinkse wijze hoger in Google te komen.

Wil jij je geen zorgen maken om de algoritme updates, wees dan goed voor je bezoeker, dan is Google goed voor jou.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

Alle Google algoritme updates op een rij

Als je zoekt op Google algoritme of Google algoritme updates krijg je vooral een overzicht te zien met alle updates en de daarbij behorende datum.

Wij vinden het interessanter om de updates in te delen op soort.

Waarom?

Omdat als je het algoritme van Google begrijpt, je ook begrijpt wat ze belangrijk vinden en hoe jij je kunt bewapenen tegen toekomstige updates.

De updates omtrent de off-page SEO

De off-page SEO gaat over de zoekmachine optimalisatie via het versterken van je linkprofiel. Oftewel het linkbuilden.

Omdat hier nogal veel mee gesjoemeld werd heeft Google een update doorgevoerd die verkeerde SEO-technieken direct kan opspeuren en bestraffen.

De volgende algoritme update heeft hiermee te maken:

De updates omtrent de on-page SEO

De on-page SEO gaat over de zoekmachine optimalisatie via het optimaliseren van je website zelf. Zo kon je vroeger gemakkelijk scoren door het kopiëren van content van andere.

In plaats van dat de SEO-teksten zelf geschreven werden, werden deze klakkeloos gekopieerd. En het ergste was, dat ze er nog mee wegkwamen ook.

Gelukkig gaat dat door Google Panda inmiddels een stukje lastiger.

Maar niet alleen probeert Google slecht gedrag af te straffen, ook proberen ze jouw website beter te begrijpen. Hier is bijvoorbeeld in 2019 Google BERT voor gelanceerd.

De updates omtrent de zoekresultaten

Iedere algoritme update heeft met de zoekresultaten te maken. Maar dan meer met de posities. Naast updates die bepaald gedrag bemoedigen of afstraffen, voert Google updates toe om hun zoekresultaten te verbeteren.

De volgende algoritme update hebben hiermee te maken:

De updates omtrent betrouwbaarheid en kwaliteit

Het is geen geheim dat alles op het internet steeds meer gepersonaliseerd wordt. Zo ook de zoekresultaten van Google.

De zoekresultaten die jij ziet, verschillen met die van je buurman of ex-collega. Google weet welke content jij het meest waardeert en past daar de zoekresultaten op aan.

Niet mis mee. 

MAAR.

Omdat iedereen op het internet zijn kennis kan delen schuilt er een enorm gevaar in personalisatie. 

Wie zegt namelijk dat de informatie klopt?  

Verkeerde adviezen kunnen enorme schaden geven. Om de kwaliteit en betrouwbaarheid te bewaken heeft Google enkele updates doorgevoerd.

Hoewel het niet direct algoritme updates zijn, maar nieuwe kwaliteitsrichtlijnen hebben we ze voor het gemak maar wel meegenomen in dit lijstje 😉

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...