Google Ads Campagne | Compleet Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een Google Ads campagne?

Een Google Ads campagne is een verzameling online advertenties die een gemeenschappelijk doel hebben. Je advertentiegroepen, zoekwoorden, en biedingen werken allemaal samen om je te helpen dat doel te bereiken.

Het maken van een succesvolle Google Ads campagne vereist zorgvuldige planning en uitvoering. Maar maak je geen zorgen, we loodsen je stap voor stap door het proces.

Wat kost een advertentie op Google?

De kosten van je advertentie op Google hangen af van een paar factoren:

  • Concurrentie in de veiling
  • Jouw eigen bod
  • De kwaliteit van de advertentie
  • De kwaliteit van het adverteeraccount

Concurrentie in de Google Ads veiling

Jij bent natuurlijk niet de enige met een Google Ads account. Ook jouw concurrenten azen op diezelfde klant.

Hoe hoger de concurrentie is in de veiling, hoe meer je moet bieden om bovenaan te staan.

Jouw eigen bod

Binnen Google Ads bied je op bepaalde zoekwoorden. Aan de hand van dit bod en de kwaliteitsscore van je advertentie wordt je positie bepaald.

Kwaliteit van de advertentie

Hoe relevanter jouw advertenties is (hoe meer kliks het oplevert), hoe goedkoper de klikprijs wordt. Op die manier beloont Google goede adverteerders en probeert het ervoor te zorgen dat er alleen ‘goede advertenties’ in de zoekresultaten worden getoond.

Klikt er bijvoorbeeld niemand op jouw advertentie, dan zal je steeds meer moeten bieden voor dezelfde klik, om überhaupt nog vertoond te worden.

Kwaliteit van het adverteeraccount

De kosten van Google Ads hangen ook af van de kwaliteit van je account. Adverteer jij al langere tijd en doe je dit op de juiste manier, dan krijg je een betere kwaliteitsscore. Deze hogere score zorgt ervoor dat je steeds minder per klik hoeft te betalen.

Hoe werk je met Google Ads?

Je kunt via twee manieren werken met Google Ads. Je hebt de ‘simpele versie’ en de ‘expertmodus’.

De tweede variant geeft jou als adverteerder veel meer mogelijkheden. De eerste modus is vooral bedoeld voor ondernemers die even snel een campagne online willen.

Maar…

Realiseer je wel dat als je de campagne ‘eventjes snel online’ wilt zetten, dit gepaard gaat met aanzienlijk hogere kosten.

Hoe maak je een Google Ads campagne?

Een Google Ads campagne maak je in 4 stappen. Later in het artikel staat we per stap stil en krijg je talloze tips mee.

  1. Onderzoek je trefwoorden
  2. Stel je advertentiegroepen in
  3. Schrijf je advertenties
  4. Kies je bod
  5. Test, test, test!

Zo… dat was in een notendop hoe je een Google AdWords campagne opstart. Laten we nu eens kijken hoe we dit op een goede manier doen, zodat jij je kansen op succes aanzienlijk vergroot.

Voordat je een Google Ads campagne opstart

Voordat je een Google Ads campagne opstart dien je zeker te weten dat alle data op de juiste manier wordt verzameld. Daarnaast is het belangrijk dat je begrijpt met welke elementen jouw Google Ads campagne is opgebouwd. Oftewel, de Google Ads structuur.

De juiste data

Een Google Ads campagne krijg je alleen rendabel wanneer je stuurt op cijfers. De juiste cijfers. Zorg dat Google Analytics is ingesteld en dat je Google Ads volledig is gekoppeld met je website.

Is alles gekoppeld, controleer dan of je alle conversiedoelen hebt ingesteld en gekoppeld met Google Ads.

Heb je dit gedaan, test dan of alles werkt.

Google Ads structuur

Google Ads werkt vanuit een bepaalde structuur. Omdat je uiteindelijk meerdere Google Ads campagnes zult opstarten is het belangrijk dat je de structuur begrijpt.

Waarom?

Omdat je in de benaming van je Google Ads campagne al kunt aangeven waar je campagne over gaat.

Hoe bedoel ik dat?

Google Ads werkt met campagnes, advertentiegroepen en vervolgens de advertenties.

Stel dat jij straks meerdere Google Ads campagnes hebt draaien. Hoe weet jij dan de strategie van elke campagne, zonder deze eerst te hoeven openen?

Begin je net met Google Ads dan raad ik je aan de naam van de dienst (of het product) dat je wilt promoten te gebruiken. Heb je al wat meer ervaring dan raad ik je aan geheugensteuntjes in de naam mee te nemen.

Bijvoorbeeld:

  • Regio (als je jouw campagnes op meerdere regio’s richt)
  • Biedstrategie
  • Doel
  • Fase (top, midden of onderkant van je funnel)

Het opstarten van je Google Ads campagne

Je hebt gecontroleerd of je de juiste data verzameld, je begrijpt dat Google Ads werkt met campagnes, advertentiegroepen en advertenties en bent klaar om je campagne te lanceren.

Dit proces doen we samen. Stap voor stap in de video, of de tekst eronder.

Jij mag kiezen…

Bepaal het doel

Wat is het doel van je campagne? Wil je directe verkopen, leads, websiteverkeer, meer merkbekendheid?

Wat je doel ook is. Kies binnen Google Ads altijd voor:

‘Een campagne maken zonder een doel te selecteren’

Waarom?

Dit geeft jou, al vanaf de start, de volledige regie. Tevens helpt het je de mogelijkheden binnen Google Ads goed te begrijpen.

Campagnetype

Via het campagnetype bepaal je via welke manier je wilt adverteren. Je hebt de keuze uit de volgende campagnetypes:

Zoekcampagne

Kies je voor het campagnetype zoeken, dan kies je ervoor om te adverteren in de zoekresultaten van Google zelf, of op websites die zich bij Google hebben aangemeld als zoekpartner.

Waarom kiezen voor campagnes in het zoeknetwerk?

Deze vorm van adverteren richt zich op de zoekwoorden die je klanten gebruiken waardoor je zeer gericht kunt adverteren.

Verder zijn de advertenties makkelijk in te stellen en is dit campagnetype ideaal voor als je net begint met het adverteren op Google.

Displaycampagne

Kies je voor het campagnetype display, dan gaat het je vooral om het bereik. In tegenstelling tot de zoekcampagnes richt je je bij de display campagnes vooral op een bepaalde doelgroep.

Aan de hand van deze doelgroep zal Google jouw advertentie (banner) tonen op websites die door jouw doelgroep bezocht worden.

Waarom kiezen voor displaycampagne?

Ben je sterk met afbeeldingen en heb je duidelijk voor ogen welke doelgroep je wilt bereiken dan kan dit campagnetype de uitkomst zijn.

Verwacht bij dit soort campagnes vooral veel bereik, maar minder conversies.

Videocampagne

Met een video campagne kun je adverteren op YouTube en andere websites. Je kunt hiervoor alleen videoadvertenties gebruiken.

Waarom kiezen voor een videocampagne?

Video is de toekomst en is de vorm van content dat het meest vertrouwen wekt.

Kies vooral voor deze vorm van adverteren als je gemakkelijk nieuw videomateriaal kunt creëren en een nieuwe doelgroep wilt aanspreken.

Shopping campagne

Shopping campagnes zijn de campagnes voor webshopeigenaren. Met een koppeling tussen jouw webshop en Google Ads worden al jouw producten automatisch omgezet tot advertenties.

Waarom kiezen voor een shopping campagne?

Als je een webshop hebt kun je het beste kiezen voor dit campagnetype. Het is vrij gemakkelijk om te starten en voor een webshop levert dit in de praktijk in 9 van de 10 gevallen het hoogste conversiepercentage op.

App campagne

Verdient je app meer aandacht, dan ligt dit campagnetype aardig voor de hand. Aan de hand van de informatie die Google verzamelt over jouw app (en de gebruikers) zal Google automatisch jouw advertenties optimaliseren.

Via een Appcampagne kun je adverteren in het zoeknetwerk, op Google Play, YouTube, Discover en alle partnersites van Google.

Waarom kiezen voor een app campagne?

Kies voor een appcampagne als je automatisch je app aan gebruikers wilt promoten die daar het meest gevoelig voor zijn. Ongeacht het kanaal.

Lokale campagne

Wil jij via je Google Ads campagne je lokale vindbaarheid verhogen of je fysieke winkelverkopen een boost geven, kies dan voor een lokale campagne. Maak reclame voor aanbiedingen of evenementen of zorg dat je bovenaan in de Google Maps resultaten.

Waarom kiezen voor een lokale campagne?

Je kiest voor een lokale campagne als je een fysieke locatie hebt waar je bezoekers naar toe wilt sturen.

Discovery campagne

Toon jouw advertenties in YouTube, Google Discover of Gmail. Bij dit campagnetype richt jij je niet op de zoekwoorden die men gebruikt, maar op een aangepaste doelgroep. Een doelgroep die je zelf samenstelt aan de hand van zoekactiviteit, gedownloade apps of bezochte websites.

Waarom kiezen voor een Discovery campagne?

Kies voor een Discovery campagne als je helder voor ogen hebt wie je doelgroep is of om opnieuw de interesse te werken via een remarketing campagne.

Smartcampagne

Bij slimme campagnes geef je Google de regie. Het is de makkelijkste manier om te starten met Google Ads, maar bied jou maar zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen.

Waarom kiezen voor een slimme campagne?

Je kunt beter niet kiezen voor slimme campagnes. Hoewel het verleidelijk is om zelf nog maar weinig te doen is het zeer “gevaarlijk” om jouw adverteerbudget volledig in de handen van Google Ads te leggen.

Perfomance Max campagne

Met een Performance Max campagne laat je Google je campagnes zo veel mogelijk automatiseren, maar je hebt nog wel enige controle over de instellingen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven hoeveel je per dag wilt uitgeven en welke netwerken je wel en niet wilt gebruiken.

Waarom een Performance Max campagne kiezen?

Het voordeel van dit campagnetype is dat het je vooral veel tijd bespaard en je direct op alle kanalen adverteert. Het nadeel is dat je Google maar moet vertrouwen dat het allemaal goed gaat.

Adwords Campagne-instellingen

Aan de hand van het campagnetype worden de campagne-instellingen bepaalt. Het hangt van je keuze af, met welke instellingen je kunt werken.

Om je zo goed als mogelijk te helpen doorlopen we samen de meest voorkomende instellingen.

Netwerk

Wil je alleen adverteren op Google of ook via de partners sites? In de meeste gevallen kun je (in ieder geval in het begin) beter alleen adverteren in Google.

Zijn de resultaten goed genoeg, breid je campagne dan uit naar de partnersites.

Locaties

Op welke locaties wil jij je campagne richten? 

Ook als jij je op heel Nederland richt kun je het beste meerdere locaties instellen.

Waarom?

Omdat je dan per locatie je biedstrategie kunt wijzigen. Dit kan je op een later moment enorm veel budget besparen. Het kan namelijk zo zijn dat een campagne in de randstad een stuk duurder is dan in het zuiden van het land.

Verkoop je vooral online-producten, denk dan ook aan andere landen. Nederlanders wonen ook veel in Duitsland, België en Spanje.

Taal

Adverteer jij vooral met Nederlandse zoekwoorden stel dan bij de taal ook Engels in. Waarom? Omdat veel Nederlanders hun browser standaard in het Engels hebben ingesteld.

Kijk bij deze instelling wel uit als jij jouw campagne op meerdere landen richt.

Budget

Voordat je een campagne opstart raad ik je aan goed na te denken over je adverteerbudget.

Stel dit budget samen aan de hand van de cijfers die je beschikbaar hebt. Denk hierbij aan het conversiepercentage en de gemiddelde klantwaarde.

Begin je campagne met voldoende budget. Google heeft, zeker in het begin, tijd nodig om te testen welke gebruikers het beste op jouw advertenties reageren.

Besteed in het begin liever wat meer dan je eigenlijk zou willen zodat je de testfase sneller doorloopt.

Heb je voldoende data verzameld dan kun je de campagne optimaliseren en je budget bijstellen.

Bieden

Denk heel goed na via welke biedstrategie jij wilt werken. Wanneer is jouw campagne geslaagd?

Wil je veel bereik, klikken of gaat het je vooral om nieuwe leads?

In de meeste gevallen kun je het beste kiezen voor conversies. Zorg dat je de juiste conversiedoelen hebt ingesteld en Google vertelt wanneer jouw campagne écht geslaagd is. Let wel op, in sommige gevallen dien je eerst via de handmatige CPC te adverteren. Pas wanneer Google voldoende conversies heeft gemeten, kun je de biedstrategie aanpassen.

Adwords advertentiegroepen

Via de advertentiegroepen bepaal jij aan wie de advertenties getoond worden. Het hangt van het type campagne af met welke targeting jij kan werken.

Zoekwoorden

Vul de zoekwoorden in die iemand moet gebruiken voordat jouw advertenties getoond worden. Maak bij de zoekwoorden onderscheid tussen breed, woordgroep of exact.

Brede zoekwoorden

Kies je voor brede zoekwoorden dan worden jouw advertenties getoond als de zoekterm (het zoekwoord dat de zoeker gebruikt) enigszins lijkt op het zoekwoord dat jij hebt ingesteld.

Brede zoekwoorden geven je advertenties meer bereik, maar ook veel minder relevante vertoningen.

Woordgroep

Kies je voor woordgroep zoekwoorden dan worden jouw advertenties getoond als het zoekwoord in de zoekterm (het zoekwoord dat de zoeker gebruikt) voorkomt. Bijvoorbeeld in een zin.

Voor het instellen van een woordgroep gebruik “deze haakjes”.

Exact

Kies je voor exact dan moet de zoekterm zeer relevant zijn aan het zoekwoord dat jij hebt bepaald.

Voor het instellen van een exact zoekwoord gebruik je [deze haakjes].

Voor het bepalen van je zoekwoorden, lees je de volgende artikelen:

Personen

Selecteer de personen, aan de hand van de demografie en doelgroepen, die jij wilt bereiken. Maak een keuze tussen geslacht, leeftijd of ouderlijke status.

Maak vervolgens de verdieping via de doelgroepen.

Content

Geef bij de content aan waar jij je advertenties wilt tonen. Dit kun je doen aan de hand van zoekwoorden, onderwerpen of “specifieke” plaatsingen.

Advertenties

Je bent bijna klaar met je campagne. Nu de advertenties nog. Het hangt van je campagne af met welke soort advertenties je kunt werken.

Als je jouw campagne opstart, start deze dan met een advertentie met zoveel mogelijk kopregels en beschrijvingen. Geef je campagne de tijd om data te verzamelen en kies vervolgens de beste kopregels en beschrijving uit.

Praktische tips

Nu weet je alles over Google Ads. Maar wat zijn de beste praktische tips die je kunt gebruiken om aan de slag te gaan?

1 | Gebruik voldoende budget

Om je campagne een goede start te geven, is het belangrijk dat je voldoende budget gebruikt. Zo kan Google testen welke gebruikers het beste op je advertenties reageren.

2 | Gebruik een conversiedoel

Het conversiedoel vertelt Google wanneer je campagne succesvol is.

3 | Begin met brede zoekwoorden

Brede zoekwoorden geven minder relevante impressies, maar kun je wel gebruiken om snel inzicht in het zoekgedrag te krijgen.

Het is daarom aan te raden met brede zoekwoorden te beginnen en dan over te schakelen op preciezere zoekwoorden als je voldoende gegevens verzameld hebt.

4 | Test verschillende advertentiegroepen

Met advertentiegroepen kun je je advertenties specifieker richten. Probeer verschillende advertentiegroepen uit om te zien welke het beste werkt voor je AdWords campagne.

5 | Gebruik negatieve zoekwoorden

Negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertentie niet getoond wordt voor bepaalde zoektermen. Zo vermijd je irrelevante vertoningen en klikken.

6 | Test verschillende advertenties

Probeer verschillende koppen, beschrijvingen en call-to-actions uit om te zien wat het beste werkt voor je campagne.

7 | Monitor je resultaten

Houd je resultaten regelmatig in de gaten om te zien hoe je campagne presteert. Zo kun je je campagne snel aanpassen als dat nodig is. Kijk alleen wel uit met het continu aanpassen. Geef Google voldoende tijd om nieuwe data te verzamelen voor je een nieuwe wijziging doorvoert.

8 | Gebruik extensies

Extensies maken je advertentie zichtbaarder en kunnen daardoor tot meer klikken leiden. Probeer verschillende extensies uit om te zien welke het beste werken voor je campagne.

9 | Experimenteer met remarketing

Met remarketing kun je je richten op gebruikers die je website eerder bezocht hebben.

10 | Gebruik de juiste biedstrategie

Er zijn verschillende biedstrategieën die je kunt gebruiken. Zodra het kan, kies dan voor conversies.

Ben je er klaar voor?

Je hebt nu alle basiskennis in huis om je Google Ads campagne op te starten. Zorg dat je voor de laatste keer alles nog eens goed controleert en let daarbij vooral op de data.

Uiteindelijk bepalen de cijfers waar het goed en niet zo goed gaat.

Twijfel je of voel je dat het beter kan?

Je kunt natuurlijk altijd je Google Ads uitbesteden of gewoon contact opnemen om al je vragen te stellen.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan