Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Google Adwords kosten verlagen: 5 essentiële tips

Hoe voorkom jij torenhoge Google Adwordskosten en wat kun je doen om je kosten blijvend naar beneden te brengen?

We geven je 5 essentiële tips + een casestudie: van € 56,11 euro naar € 16,07 per lead.

Inhoud

Google Adwords kosten verlagen – Tip 1:
Ken de BWE zoekwoorden

Binnen Google Ads kun je adverteren op verschillende types zoekwoorden. Elk type zoekwoord heeft zijn functie. Gebruik je het op de verkeerde manier, dan kan ik je nu al op een briefje geven dat dit voor hoge Google Adskosten zorgt.

Welke types zoekwoorden zijn er?

Dit zoektype wordt standaard aan iedere campagne meegegeven. Het zorgt ervoor dat advertenties ook worden weergegeven wanneer de zoekopdrachten van je potentiële bezoekers van synoniemen, spelfouten of gerelateerde zoekopdrachten voorzien zijn. Kies je voor deze strategie, dan wordt bij de kleinste relevantie je advertentie al getoond. Dit zorgt er voor dat je campagnes onnodig duur worden en je advertentie een stuk minder relevant is dan bij de andere zoektypes.

Komt de zoekterm volledig of sterk overeen met het zoekwoord waarop jij adverteert? Dan zal je advertentie, bij een keuze voor dit zoektype, zichtbaar zijn.

Dit ziet er in de praktijk als volgt uit:

Uitgaande van het zoekwoordvoorbeeld ‘online marketing’ worden de advertenties ook zichtbaar bij sterk overeenkomende zoekopdrachten als: online marketing uitbesteden of ‘online marketing hulp’. Wil je adverteren met dit zoektype, geef dan in Google Adwords het gewenste zoekwoord aan door dit tussen “aanhalingstekens“ te plaatsen.

Via dit zoektype komt je advertentie naar voren wanneer zoekopdrachten volledig of zeer sterk overeenkomen met het ingegeven zoekwoord. Adverteren op dit zoektype is, in de meeste gevallen, de veiligste keuze. Wil je dit zoektype gebruiken, geef dit aan door het met [haakjes] te omringen.
Richt je bij het instellen van de advertentiegroepen vooral op de specifieke termen die binnen je zoekwoorden onderzoek goed uit de bus komen.

Sla al deze instellingen op voordat je begint aan de daadwerkelijke opmaak van je advertenties.

Met het gebruik van uitsluitingszoekwoorden voorkom je dat je advertentie te zien is zodra er bepaalde zoekwoorden in de zoekopdracht zitten opgesloten. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als gratis, tips, bepaalde locaties etc. Hoe slimmer je met de uitsluitingszoekwoorden omgaat, hoe gerichter je campagne wordt.

Hoe gerichter je campagne wordt, hoe lager je kosten 😉

Waarom kost het je geld wanneer je de verkeerde zoekwoorden kiest?

Het gebruik van zeer algemene zoekwoorden is alleen zinvol als we naamsbekendheid op willen bouwen of artikelen hebben die voor de klant van educatieve waarde zijn. In zo’n geval kunnen we deze persoon vragen zijn e-mailadres op te geven om in de toekomst te proberen de verkoop te maken.

Google Adwords kosten verlagen – Tip 2: Adverteer meer

Meer adverteren en toch je Google Ads kosten verlagen, hoe krijg je dat voor elkaar?

Elke advertentiegroep heeft meerdere advertenties nodig om kosten te verlagen. Hoe meer je namelijk adverteert, met verschillende advertenties, hoe makkelijker je een winnende strategie vindt.

Zorg dat je altijd werkt met minimaal drie of vier verschillende advertenties per campagne en blijf testen. Heeft je advertentie voldoende vertoningen gehad, kies de best presterende en maak een nieuwe variant.

Je doet het goed, als je continu met drie varianten adverteert.

Google Adwords kosten verlagen – Tip 3:
Wees eigenwijs

Het adverteren in Google kost geld. Jouw kosten voor Google Adwords zijn de winst van Google. Hoewel Google belang heeft bij winstgevende Google Ads campagnes zijn sommige voorgestelde adviezen, in mijn ogen, niet helemaal zuiver.

Google probeert je steeds meer te helpen met ‘goedbedoelde’ adviezen. Maar zijn deze adviezen wel echt zo goed bedoeld?

Durf eigenwijs te zijn en blijft testen.

Niemand spreekt de waarheid zo goed als de cijfers.

Google Adwords kosten verlagen – Tip 4:
Test en leer

Het mooie aan het testen van meerdere advertenties en campagnes is dat je er in de vorm van cijfers en data waardevolle informatie over jouw doelgroep aan overhoudt.

Stel minimaal drie advertenties op en ga verder met de variant die de laagste kosten per conversie weet te behalen voordat je weer twee nieuwe varianten bedenkt.

Herhaal dit proces meermaals om je betaalde kosten per conversie steeds verder te verlagen.

Google Adwords kosten verlagen – Tip 5:
Ken je regio

Beschik jij over een eigen webshop en lever je in heel Nederland?

Dan kan het zomaar zijn dat je verkoopcijfers in de provincie Flevoland hoger uitvallen dan die in Drenthe.

Met adverteren op Google werkt het net zo. Je Google Adwords account biedt talloze mogelijkheden om je campagne in te richten.

In de instellingen bepaal je snel en gemakkelijk in welke regio’s of vanaf welke locaties jouw advertenties getoond worden. Alleen door dit te testen, achterhaal je in welke regio of steden je campagnes het beste scoren, om hier vervolgens extra op in te zetten.

Google Ads Casestudie: Van € 56,11 per naar lead, naar € 16,07

👨‍🎓 Alles leren over Google Ads?

Volg de Google Adwords cursus 

Hulp nodig bij het verlagen van jouw Google Adwords kosten?

Heb je het gevoel dat je teveel aan Google Ads betaalt, dat de kosten echt wel lager kunnen? Grote kans dat je onderbuikgevoel gelijk heeft. Laat ons met je meekijken en wie weet kunnen we al aan de telefoon je kosten verlagen.

Bekijk ons Google Ads advies

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter