Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Adverteren op Google? Waarom veel Bedrijven Geld Verbranden met Google Adwords

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-07-2018   |   

Sinds Google Adwords de kwaliteitsscore hanteert is het adverteren met honderden tot duizenden zoekwoorden voor slechts een paar cent per klik er niet meer bij.
Sterker nog, je moet vandaag de dag donders goed uitkijken om niet zomaar jouw marketingbudget te verbranden aan slecht presterende campagnes.

Ik kom helaas te veel bedrijven tegen die maar gewoon “iets” doen zonder eigenlijk exact te weten waar ze nu precies die duizenden euro’s in investeren.

En ja, daar zitten helaas ook bedrijven bij die hun Google Adwords campagnes hebben uitbesteed aan de zogenaamde goeroes.

Hoewel sommige bedrijven inderdaad de adverteer campagnes goed lijken te hebben ingericht en extra omzet generen vergeten ze 1 belangrijk ding.

Dat ene ding wat het allerbelangrijkste is voor elke vorm van marketing. En zeker wanneer deze vorm van marketing bestaat uit het adverteren op het internet. Later ontdek jij hier alles over.

Laten we eerst kijken waar we het in dit artikel allemaal over gaan hebben.
In dit artikel ontdek je:

  • Wat het allerbelangrijkste is om succesvol te adverteren in Google en waarom jij dit moet weten om te voorkomen dat jij straks duizenden euro’s voor niets in advertenties op het internet investeert.
  • Wat een conversiepercentage betekent en waarom jij van elke pagina op jouw website de conversiepercentage moet weten voordat jij gaat adverteren.
  • Hoe jij exact uitrekent hoeveel jij veilig kan uitgeven aan advertenties zonder verlies te maken.
  • Waarom jij alles moet weten over de kwaliteitsscore in Google en welke bekende (en verborgen) factoren jouw kwaliteitsscore bepalen.

Lees snel verder en ontdek alles wat jij moet weten voordat jij begint met het adverteren op Google.

Wat is het allerbelangrijkste om succesvol te adverteren in Google?

Stel dat wij autoverzekeringen verkopen en wij willen adverteren op Google. Een zoekwoord als autoverzekering afsluiten of online een autoverzekering afsluiten zou dan goed bij onze campagne kunnen passen.

Eens?

Adverteren-op-google-kosten

 

Je ziet dat Google ons adviseert om een bod te plaatsen die oploopt tot 33,55 euro PER KLIK. Dit hoge bod komt omdat er nog meer adverteerders zijn die aasen op hetzelfde zoekwoord. Stel dat wij de concurrentie aangaan en een Adwords Campagne opstarten rondom het zoekwoord online autoverzekering afsluiten.

Dit betekent dat als Pietje, die net zijn autorijbewijs heeft gehaald en zijn 2e hands Volkswagen wil verzekeren, op Google zoekt naar een verzekering, op onze advertentie klikt wij minimaal 30 euro kwijt zouden zijn.

30 euro…Voor 1 klikje…

Sluit Pietje helemaal geen autoverzekering bij ons af, dan zijn wij alsnog die 30 euro kwijt.

Adverteren wij dan op een slimme manier via Google?

Als onze concurrenten bereid zijn zoveel te betalen per klik, zijn het dan domme adverteerders of hebben zij blijkbaar een goede strategie bedacht om ondanks de hoge kosten toch winst te maken?
Het belangrijkste van elke vorm van marketing zijn niet de kosten (per klik), de winst of jouw inzet, maar de ROI.

Wat is de ROI en waarom is het belangrijk als je adverteert op Google?

ROI staat voor Return On Investment. Wat stop ik erin en wat krijg ik ervoor terug?

Ben ik de Google Adwords goeroe die alles weet over Google Adwords? Nee.

Maar 1 ding kan ik je wel met alle zekerheid zeggen, waar je ook in investeert en hoe je dat ook doet, met marketingbudget of jouw eigen tijd, het gaat altijd om het resultaat. Oftewel, jouw ROI.

Wat verdien je er mee en hoe hoog mag jouw investering zijn om winstgevend te zijn?

Jij hoeft geen Google Adwords goeroe te zijn om winstgevende campagnes te maken.

Hoe doe je dat?

Dit alles heeft de maken met de waarde van jouw bezoekers en de kwaliteitsscore in Google Adwords.

Hoe jij de waarde van je bezoekers uitrekent en waarom dit belangrijk is voor de kosten in Google Adwords

Als jij exact weet hoeveel elke bezoeker jou waard is, weet je ook exact hoeveel jij per klik mag betalen.

Stel dat wij weten dat elke bezoeker ons 50 euro waard is. Dus elke klik (wat een nieuwe bezoeker is) is ons 50 euro waard. Is het dan erg als wij 33 euro per klik betalen?
Het is niet erg als jij veel betaalt als je adverteert op Google, zolang je maar winst maakt. Wil je veilig kunnen adverteren via Google (of via welk platform dan ook) dan moet je weten wat elke bezoeker jou waard is.

Om te achterhalen wat elke bezoeker je waard is heb je de volgende informatie nodig:

  • Het gemiddelde conversiepercentage
  • Het gemiddelde aankoopbedrag
  • Eventueel het percentage van alle offertes die doorgaan

Ik zal je stap voor stap laten zien hoe je aan deze informatie komt.

 

Haal alles uit Google Analytics > Google Analytics Cursus

 

 

Hoe bereken je het gemiddelde conversiepercentage van een pagina via Google Analytics?

Ben je nog niet in het bezit van een (goed ingesteld) Google Analytics account, stop dan überhaupt met waar je nu mee bezig bent en zorg eerst dat je Google Analytics installeert en een tijdje data verzameld over jouw bezoekers.

Zonder (goed ingesteld) Google Analytics account of een vergelijkbaar programma weet jij niets over je bezoekers en weet je dus ook niet exact hoe goed jouw marketingcampagnes renderen.

Zorg dat je Google Analytics al enige tijd data heeft kunnen verzamelen en dat je de juiste conversie doelen hebt ingesteld.

Google-adverterenAls je al enige tijd gebruik maakt van Google Analytics en enkele conversiedoelen hebt ingesteld kun je via een paar simpele stappen het gemiddelde conversiepercentage per pagina berekenen.

1. Maak een aangepast segment
2. Bekijk de conversies via de rapportage Conversies

Hoe maak je een aangepast segment?

Open allereerst je Google Analytics account. Zoek in de linker kolom de rapportagevorm Conversie op en klik dan op Doelen en vervolgens op Overzicht. Je bevindt je nu in het gedeelte over de conversies.

Nu dienen we nog een aangepast segment toe te voegen.

 

 

Segmenten-Google-Analytics

 

Klik op + Segment toevoegen en vervolgens op de (niet te missen) rode knop + NIEUW SEGMENT

Segment-toevoegen-Google-Analytics

Na het drukken op de mooie rode knop kun je jouw nieuwe segment een naam geven en klik je vervolgens op voorwaarden en dan op het dropdown menu en zoek je naar “bestemmingspagina”

Landingspagina-Google-Adverteren

Vul nu de bestemmingspagina in. Stel dat wij voor onze SEO Cursus de conversie willen weten dan vullen wij /seo-cursus/ -in. Je vult dus de link van de pagina in zonder daarbij je domein te benoemen. Dus niet imgemak.nl/seo-cursus/ maar /seo-cursus.

Kies vervolgens in de dropdown menu niet voor de optie bevat, maar voor de optie komt exact overeen met.
Heb je alles goed ingesteld klik dan op opslaan.

Sessies-filteren-Analytics

Het segment wat jij zojuist hebt opgeslagen kan je in elke rapportvorm binnen Google Analytics gebruiken. Voor dit voorbeeld gebruik we de rapportvorm Conversies.

Voeg nu je net gemaakte segment toe:

Segment-toevoegen-voor-adverteren

 

Kies je net gemaakte segment en vink alle gebruikers UIT en klik vervolgens op toepassen:

Adverteren-in-Google

Selecteer via de Doeloptie welk doel je wilt meenemen in het bereken van het conversiepercentage:

Conversie-doel-Adwords

Scrol nu verder naar beneden en bekijk vervolgens het conversiepercentage van het geselecteerde doel:

Conversiepercentage-Adwords

Volgens Google Analytics hebben in de afgelopen periode 27 mensen zich ingeschreven voor de training SEO Teksten Schrijven. Of anders gezegd, 5,59% van alle bezoekers heeft zich ingeschreven.
Zorg er altijd voor dat jij de cijfers die Google Analytics teruggeeft controleert met je eigen boekhouding.

Als de cijfers overeenkomen heb je zojuist je conversiepercentage voor een specifieke pagina in kaart gebracht.
Met dit cijfer kan je vervolgens de gemiddelde waarde per bezoeker berekenen. Hiervoor dienen we eerst het gemiddelde aankoopbedrag per klant in kaart te brengen.

Hoe breng je het gemiddelde aankoopbedrag van jouw klanten in kaart?

Het gemiddelde aankoopbedrag breng je gelukkig een stuk gemakkelijker in kaart dan je gemiddelde conversiepercentage.

Hoe breng je het gemiddelde aankoopbedrag in kaart?

Deel de totaalomzet door het aantal klanten. Hou er rekening mee dat je de totaalomzet per product kiest. Als je adverteert in Google adverteer je per productniveau. We willen dus per product/dienst weten hoeveel we gemiddeld per klant verdienen om op die manier de waarde van elke bezoeker te bepalen.

Stel dat jij € 10.000 euro hebt verdiend in de afgelopen periode. Je hebt voor deze omzet 10 klanten geholpen.

De gemiddelde waarde per klant is dan € 1.000 euro (10.000 omzet gedeeld door 10 klanten).

Als jij de gemiddelde waarde per klant hebt uitgerekend hoef je nog maar 1 stapje te doen. De waarde van elke bezoekers berekenen.

Zo weet jij hoeveel elke bezoeker je waard is en kun je eindelijk winst maken met je advertenties in Google

Je hebt net in de vorige stappen uitgerekend wat het gemiddelde conversiepercentage is van een specifieke landingspagina, je weet nu hoeveel elke klant jou gemiddeld waard is, nu gaan we deze informatie gebruiken om de waarde van elke bezoeker in kaart te brengen.

Stel dat jij een gemiddeld conversiepercentage van 1% hebt. Dan betekent dit dat jij per 100 bezoekers 1 klant/lead krijgt.

Als jouw bezoekers niet direct iets kunnen kopen, maar eerst contact met jou opnemen waarop jij vervolgens een offerte uitbrengt dan is het belangrijk dat je berekent hoeveel offertes jij stuurt en hoeveel daarvan gemiddeld klant worden.

Stel dat van alle offertes die jij uitbrengt gemiddeld de helft doorgaat dan betekent dit dat jij 2 leads via je website moet krijgen om 1 klant te krijgen. Neem dit dus mee in je berekening.
Terug naar jouw conversiepercentage.

We gaan er even vanuit dat jij een conversiepercentage van 1 hebt. Dus per 100 bezoekers 1 klant (let op het sommetjes voor offertes).
Als de gemiddelde klant jou € 1.000 oplevert en je gemiddeld 100 bezoekers nodig hebt om 1 klant te krijgen. Dan is elke bezoeker dus € 10 waard.

De som:

  • Aantal bezoekers = 100
  • Conversiepercentage = 1%
  • Aantal klanten = 1
  • Aantal klanten per 100 bezoekers = 1
  • Omzet per 100 bezoekers = 1.000

Dus je deelt 1.000 door 100 om achter de waarde van elke bezoeker te komen.

Het heeft even geduurd, maar we hebben dan nu eindelijk de waarde van elke bezoeker berekend. Tenminste de waarde van elke bezoeker op een specifieke landingspagina.

Doordat jij nu weet dat elke bezoeker jou 10 euro waard (1000 omzet : 100 bezoekers) is kun je prima adverteren met een budget van € 5 per klik om een mooie winst te bereiken.

Je weet nu ongeveer wat je maximaal kunt bieden per klik om veilig te adverteren op Google. Geloof me, hier heb je al een enorme winst te pakken. Nu is het zaak dat we er alles aan doen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Om jouw kosten voor het adverteren via Google Adwords zo laag mogelijk te houden dien je een goede kwaliteitsscore te hebben.

Wat is de kwaliteitsscore van Google Adwords en waarom bepaalt het voor zo’n groot deel de kosten?

De kwaliteitsscore van Google Adwords is al net zo’n mysterie als het algoritme van Google. Hoewel het waarschijnlijk onmogelijk is om elke factor bovenwater te krijgen zal het beter begrijpen van de kwaliteitsscore een enorme impact hebben op de kosten.

Het beste van de kwaliteitsscore?

Je kunt het optimaliseren.

Experimenteer jij met de kwaliteitsscore dan zal je het gegarandeerd beter doen dan al jouw concurrenten die dit volledig links laten liggen. En geloof me, een hoop mensen doen dit.

Wat is de kwaliteitsscore van Google Adwords?

De kwaliteitsscore is een schatting van hoe relevant de advertenties, bestemmingspagina (de pagina waar je alle  bezoekers naar toe stuurt) en de zoekwoorden zijn voor iemand die jouw advertentie te zien krijgt.

Hoe relevanter (in de ogen van Google) jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s zijn hoe hoger de kwaliteitsscore.

In Google Adwords adverteer je op zoekwoorden. Elk zoekwoord krijgt van Google een kwaliteitsscore die varieert van 1 t/m 10.

Hoe lager de kwaliteitsscore van jouw gekozen zoekwoorden hoe meer je per klik betaalt.

Het is dus enorm belangrijk dat jij (of het bureau waar je mee samenwerkt) de kwaliteitsscore nauwlettend in de gaten houdt en regelmatig probeert deze te verbeteren.

Benieuwd hoe jij achter de kwaliteitsscore komt?

Hoe kom je achter de kwaliteitsscore in Google Adwords?

De kwaliteitsscore is ook bepalend voor hoe hoog jouw advertentie in Google komt te staan. En net zoals dat in de organische (gratis) resultaten geldt, betekent een hogere positie meer klikken en dus meer bezoekers.

Hoe bepaalt Google Adwords jouw advertentiepositie in Google?

Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat jouw maximale bod (het budget wat jij maximaal wilt uitgeven per klik) samen met de kwaliteitsscore bepaalt op welke positie jij staat.
Het adverteren via Google werkt volgens een veiling systeem. De adverteerder met het hoogste bod (en de hoogste kwaliteitsscore) wint.

Neem eens een kijkje naar onderstaand voorbeeld:

Maximale bodKwaliteitsscoreAd Rank
Adverteerder 1€ 2,001020
Adverteerder 2€ 5,00315
Adverteerder 3€ 8,00216

Hoe hoger jouw Ad Rank hoe hoger jouw advertentie in Google zal komen te staan. Je ziet dat Adverteerder 1 het laagste bod biedt (slechts 2 euro), maar door de hoge kwaliteitsscore wel de hoogste Ad Rank behaalt en dus op nummer 1 komt te staan.

Door het hoge bod van Adverteerder 3 (een bod van 8 euro) zal deze toch met een aanzienlijk lage kwaliteitsscore (2) adverteerder 2 verslaan.

Zie je hoe belangrijk de kwaliteitsscore is?

Adverteerder 1 zal aanzienlijk minder betalen per klik dan adverteerder 3. Toch staat Adverteerder 1 op positie 1 en adverteerder 3 (die 4x zoveel biedt/betaalt) op positie 2.
Je ziet nu hoe belangrijk jouw kwaliteitsscore is. Hoe kunnen we de kwaliteitsscore optimaliseren?

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore in Google Adwords en verlaag je jouw kosten?

Het lastige van de kwaliteitsscore is dat Google je wel een tipje van de sluier geeft, maar nooit het achterste van haar tong laat zien.
Volgens Google zijn er drie factoren die jouw kwaliteitsscore bepalen. De informatie die Google je zelf geeft zal je niet veel helpen. Gelukkig zijn er per factor een aantal acties die je kunt proberen die meerdere keren in de praktijk al hebben uitgewezen dat ze werken.

Volgens Google bepalen de volgende factoren jouw kwaliteitsscore:

  • Verwachte klikfrequentie
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op bestemmingspagina

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore in Google via de verwachte klikfrequentie?

De verwachte klikfrequentie is de factoor die kijkt naar hoe groot Google de kans acht dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Google gebruikt voor haar berekeningen ook de data die ze uit andere campagnes uit het verleden heeft.

Het is dus belangrijk dat wanneer jij adverteert via Google dat dit op een goede manier gebeurt. Heeft jouw Adwords account in het verleden slechte campagnes gedraaid dan heeft dit ook nadelige gevolgen voor je toekomstige campagnes.

Gelukkig kun je ondanks een slechte verwachte klikfrequentie nog steeds een relatief hoge kwaliteitsscore halen door de andere factoren goed te optimaliseren. Maar daarover later meer.

Hoe verhoog je de verwachte klikfrequentie in Google Adwords?

Google geeft jou eigenlijk slechts een schatting op basis van eerder bereikte resultaten over hoeveel er op jouw advertentie geklikt zal worden.
Door jouw advertentie te optimaliseren op CTR (doorklik percentage – zoveel mogelijk bezoekers laten klikken) kun je Google het tegendeel bewijzen zodra jouw advertentie uiteindelijk getoond wordt.

Je kunt dit met verschillende acties doen.

Gebruik keyword insertion (zoekwoorden invoegen) voor een hogere relevantie

Met behulp van de keyword insertion kun je bepaalde zoekwoorden die een zoeker heeft gebruikt automatisch verwerken in je advertentie.
Stel dat jij chocolade verkoopt. Dan kun je in je Google Adwords de volgende kop gebruiken:

Koop {KeyWord:Chocolade}

AdWords probeert deze code te vervangen door een van de zoekwoorden in jouw advertentiegroep Wanneer dit niet mogelijk is, wordt het woord ‘Chocolade’ gebruikt.
Houd er rekening mee dat de zoekterm van een gebruiker niet altijd gelijk is aan het zoekwoord.

Gebruiker zoekt naar:Jouw advertentie kan er als volgt uitzien:
pure chocoladereepKoop pure chocolade
www.example.com
Ambachtelijke chocolade uit Zaandam
Gratis verzending vanaf € 50
suikervrije chocoladeKoop suikervrije chocolade
www.example.com
Ambachtelijke chocolade uit Zaandam
Gratis verzending vanaf € 50
luxe chocoladetruffelsKoop chocolade
www.example.com
Ambachtelijke chocolade uit Zaandam
Gratis verzending vanaf € 50

In het laatste voorbeeld wordt ‘Chocolade’ in de kop geplaatst omdat het zoekwoord ‘luxe chocoladetruffels’ te lang is om te worden ingevoegd.

Voeg extra extensie toe aan je  Google advertenties

Advertentie-extensies zijn uitbreidingen op je advertentieteksten. Voordat Google bepaalde extensies toont dien wel met je advertentie in de top drie te staan.
Je kunt je advertentie uitbreiden met talloze extensies. Bijvoorbeeld de openingstijden, reviews, snelle links en nog veel meer. Benieuwd naar alle extensie voor jouw Google Adwords campagne?

Bekijk het complete overzicht.

Bied bij de start van je campagne een hoger bod

Weet je nog hoe jouw advertentiepositie wordt bepaald?

Maximale bodKwaliteitsscoreAd Rank
Adverteerder 121020
Adverteerder 25315
Adverteerder 38216

Hoe hoger jouw maximale bod (samen met de kwaliteitsscore) hoe hoger de Ad Rank en dus jouw advertentie positie. Door in het begin van je campagne een hoger maximaal bod uit te brengen zal jouw advertentie hoger komen te staan waardoor je CTR (het percentage dat op jouw advertentie klikt) hoger zal zijn en daarmee de verwachte klikfrequentie.

Optimaliseer jouw advertentieteksten

Voor jouw advertentie in Google krijg je niet erg veel ruimte.

Kop 1: 30 tekens
Kop 2: 30 tekens
Pad: 15 tekens
Beschrijving: 80 teksten

That’s it!

Google-advertentie

Nu aan jou de schone taak om je advertentieteksten te optimaliseren.

Hoewel je hier een aparte studie van kan maken zijn hier alvast enkele tips om eens te testen:

  • Beschrijf niet de dienst of het product, maar het resultaat
  • Verwerk actuele aanbiedingen, prijzen en cijfers
  • Wees specifiek
  • Voeg je zoekwoorden toe
  • Verdiep je in alle overtuigingstechnieken
  • Laat je inspireren door concurrenten en bekijk hun Google Advertenties

Maak verschillende advertenties en test ze

Voor elke adverteer campagne adviseer ik je minimaal drie advertenties te maken en deze goed te monitoren. Blijf je advertenties optimaliseren en kijk elke week of maand welke advertenties je de meeste kliks en conversies opleveren. Deactiveer de advertenties die niet werken en maak vervolgens weer nieuwe varianten om uiteindelijk de perfecte advertentie te krijgen.

Geen zin om keer op keer in je Google Adwords dashboard te duiken om te achterhalen hoe goed jouw advertenties werken, schakel dan de advertentieroulatie van Google Adwords in.

Je hebt nu de meeste stappen gezet om in ieder geval de eerste bepalende factor van jouw kwaliteitsscore te optimaliseren. Er zijn nog twee andere factoren waarmee Google bepaalt hoe hoog jouw kwaliteitsscore is:

We hebben de verwachte klikfrequentie zojuist behandeld. De andere factoren zijn:

• Kwaliteit van de bestemmingspaginahu
• De relevantie van je advertentie

Laten we het eens hebben over jouw bestemmingpagina.

Hoe verbeter je de ervaring op de bestemming pagina voor een hogere kwaliteitsscore

De ervaring op een bestemmingspagina is de maatstaaf die AdWords gebruikt om vast te stellen hoe goed jouw website, mensen die op jouw advertenties klikken, exact geeft waar ze naar zoeken, snel en moeiteloos. Jouw bestemmingspagina is de pagina die wordt geopend wanneer mensen op jouw advertentie klikken.

Mogelijk worden jouw advertenties minder vaak (of helemaal niet) weergegeven als ze verwijzen naar websites die een slechte gebruikerservaring bieden. De bestemmingpagina is de pagina waarop het allemaal moet gebeuren. Jouw bestemmingspagina moet zo in elkaar zitten dat het voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers en jouw elke keer weer nieuwe klanten oplevert.

Is jouw bestemmingspagina niet goed geoptimaliseerd op conversie (het omzetten van bezoekers naar klanten) dan kun je adverteren tot je een ons weegt, je zult nooit extra klanten krijgen.

Je dient er allereerst zorg voor te dragen dat je een sterke bestemmingspagina oftewel landingspagina maakt. Zorg dat je bestemmingspagina alle bekende overtuigingstechnieken gebruikt en dat deze puur is ingericht om van bezoekers klanten te maken.

Is je bestemmingspagina klaar om van bezoekers klanten te maken?

Zorg er dan voor dat je pagina snel geladen wordt en er ook mooi uit ziet op je mobiel (volledig mobile responsive). Gebruik eventueel programma’s als webnemer als je op dit moment nog moeite hebt met het creëren van sterke (volledig responsive) bestemmingspagina’s.

Om ook goed te scoren op de laatste bepalende factor dient jouw bestemmingspagina relevant te zijn met de zoekwoorden die je gebruikt in je adverteer campagne.

Hoe zorg je daar voor?

Hoe verhoog je de advertentierelevantie voor een betere kwaliteitsscore?
Als ik op jouw advertentie klik met het zoekwoord Mountainbike en ik kom op een pagina met damesfietsen dan kan ik je nu al met alle zekerheid vertellen dat je geld hebt verspild aan een bezoeker die nooit iets zal kopen.

Om bezoekers niet lastig te vallen met irrelevante advertenties wil Google dat jij je enkel richt op zoekwoorden die relevant zijn aan jouw bestemmingspagina. Zorg dat wanneer je start met het adverteren via Google dat je duidelijk werkt met verschillende advertentiegroepen en campagnes. Maak als dat nodig is voor elke campagne of advertentiegroep en aparte landingspagina.

Een handig trucje om te achterhalen met welke zoekwoorden Google jouw bestemmingspagina associeert is door de Zoekwoordplanner (een hulpprogramma binnen Google Adwords) te gebruiken:

Zoekwoorden-planner-google-adwords

Als je de zoekwoordenplanner eenmaal geopend hebt kun je via het veld “Uw bestemmingspagina” jouw bestemmingspagina opgeven. Klik vervolgens op de blauwe knop ideeën opvragen:

Relevantiescore-verhogen

Klik vervolgens op de kolom Zoekwoord (op relevantie) om alle zoekwoorden te sorteren op relevantie:

Adwords-relevantie

Grote kans dat de zoekwoorden die je hier ziet staan door Google als relevant worden gezien. Let op! Voeg natuurlijk nooit zo maar klakkeloos alle zoekwoorden toe zonder dit te testen.
We hebben nu de belangrijkste factoren besproken die jouw kwaliteitsscore in Google Adwords bepalen. Wat is dan nu de volgende stap?

Hoe adverteer je écht effectief in Google?

Adverteren via Google is pas een van de vele mogelijkheden om jouw omzet dankzij het internet te laten groeien. In mijn ogen werkt het internet pas echt voor je wanneer je marketingacties met elkaar gaat combineren. Zorg dat je naast het adverteren ook werkt aan je organische groei via bijvoorbeeld een SEO campagne of content marketing strategie. Als je gaat adverteren denk na ook na over je remarketing strategie en multichannel campagne.

Onthoud dat je eerst berekent wat de waarde van elke bezoekers is, dat het belangrijk is je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te krijgen en dat Google Adwords werkt op de korte termijn.
Jouw bedrijf opbouwen met een adverteer model kan succesvol zijn, maar je moet wel een goede cashflow (stroom van inkomsten) hebben om voldoende budget te hebben voor je advertenties.

Stop je met adverteren, dan is in 1 klap de groei uit je bedrijf.

Denk goed na dat je naast het adverteer model ook een strategie hanteert die zorgt voor de lange termijn. Uiteindelijk wil je een stevige basis opbouwen waar je nu én in de toekomst de vruchten van plukt.

BONUS

Heb jij nog geen Google Adwords account en wil je wel beginnen met het adverteren op Google? Google Adwords geeft je via deze link een gratis advertentietegoed van € 75,-

 

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter