Hoe haal je B2B leads binnen?
B2B leads binnen halen is een lastig proces. B2B leadgeneratie vergt kennis van de markt, je klant en de juiste marketingstrategie.
We gaan daarom beginnen bij je huidige klanten en de informatie die al beschikbaar is. Vanuit deze informatie stellen we samen een plan op om op een effectieve en slimme manier leads te genereren.
1 | Ontdek de diepst verborgen behoeftes
Slimme B2B leadgeneratie draait om het inspelen op de grootste behoefte van je klant. Kijk je naar de resultaten die ondernemers hebben bereikt die de masterclass het ‘de online verkoper‘ hebben gevolgd, dan hebben zij deze resultaten het meest te danken aan het inzicht in de behoeften van hun klant.
Deze masterclass kun jij trouwens ook volgen als je wilt. In deze masterclass zetten we samen in enkele simpele stappen een systeem op om automatisch leads te genereren.
Wat we ook in de masterclass als eerste doen en ik je nu ook aanraad, is het verdiepen in de meest verborgen behoefte van je klant. Dit kun je al doen door met je bestaande klanten in gesprek te gaan.
Hoe ervaren zij je dienstverlening? Wat bevalt hen aan de samenwerking? In welke behoeftes voorzie jij het beste?
Heb je de input van je bestaande klanten gebruikt, ga dan op onderzoek. Bekijk alle online kanalen en probeer zoveel mogelijk informatie van prospects te verzamelen.
Welke reviews krijgen je concurrenten? Welke vragen worden er op social media gesteld en wat kun je leren uit de informatie die nu al op het internet staat?
In de masterclass vullen we deze input nog eens extra aan. We gebruiken hiervoor een simpel stappenplan die je diep in het brein van je klant laat kruipen.
2 | Voer acquisitiegesprekken
Ik begrijp het. Het liefst heb je natuurlijk dat de leads automatisch bij jou aankloppen. En als je de stappen uit de masterclass volgt, zal dat ook gebeuren.
Maar als je nog geen systeem hebt neergezet, zul je zelf aan de bak moeten.
Zorg dat je regelmatig acquisitiegesprekken voert. Doe dit niet alleen om het aantal leads te verhogen, maar ook om informatie te vergaren.
Hoe meer gesprekken jij met leads voert, hoe meer jij te weten komt. Deze data is zeer waardevol voor de volgende stap.
3 | Gebruik online leadgeneratie
Grote kans dat jij nu al gebruikmaakt van een b2b website, een zakelijk blog of wat social media kanalen. Vanuit de inbound marketing kun je dan gemakkelijk een stap naar online leadgeneratie maken.
Je gebruikt dan het internet om nieuwe klanten, of in ieder geval leads, naar je bedrijf te sturen.
Wat je wilt is dat je via het internet je acquisitiegesprekken voert. Je pakt dus niet zelf meer de telefoon, maar laat potentiële klanten naar jou komen.
Dat doe je door een marketingpleister aan te bieden.
4 | Maak een marketingpleister
Als je al wat bezoekers op je website hebt of enige bereik met je social media kanalen, maak dan een marketingpleister.
Wat is dat?
Een marketingpleister is een pleister op de grootste wond van je klant. Jij lost een van hun grootste pijnpunten gratis op, in ruil voor hun contactgegevens.
Met een marketingpleister bedenk je iets waardevols waarmee je automatisch de meest interessante leads aanspreekt.
Dit hoeft dus geen compleet boekwerk te zijn.
Liever niet zelfs.
Bedenk hoe jij op de snelste (en makkelijkste) manier de grootste pijn van je klant oplost.
Bijvoorbeeld met een templates, calculator of checklist.
5 | Gebruik lead nurturing
Zorg dat iedere lead vertroeteld wordt. Leadgeneratie draait in eerst instantie om de massa, om deze vervolgens stap voor stap te filteren. Dat filteren doen we later.
Eerst gaan we alle leads vertroetelen. Dit doe je met behulp van lead nurturing.
6 | Gebruik lead scoring
Lead scoring is een proces om leads geleidelijk te segmenteren en filteren. Met lead scoring zorg je ervoor dat de beste leads overblijven.
Dit doe je door aan elke lead punten toe te kennen op basis van hun gedrag en kenmerken. Hoe hoger de score, hoe veelbelovender of interessanter de lead.
7 | Automatiseer je leadgeneratieproces
Het uiteindelijke doel van B2B leadgeneratie is om het hele proces te automatiseren.
Met behulp van de juiste tools kun je gemakkelijk een geautomatiseerd leadgeneratie systeem opzetten. Dit zorgt ervoor dat je leads automatisch worden gegenereerd, zonder enige handmatige inspanning.
Dit leer je in de masterclass, maar kun je ook zelf uitvogelen door je te verdiepen in de verschillende manieren van CRM, marketing automation en email automation.
8 | Volgen, meten & verbeteren
De laatste stap in elk leadgeneratie proces is het bijhouden en meten van de resultaten. Onderzoek wat goed werkt. Welke B2B leadgeneratie strategie levert jou de meeste leads op? Hoeveel moet je uitgeven om nieuwe leads te genereren en via welke mogelijkheden kun je kosten besparen?
Zorg dat je voor je leadgeneratie strategie duidelijke KPI’s stelt en je jouw best blijft doen om het gehele proces continu te optimaliseren.
9 | Verbeter je verkoopgesprekken
Veel leads hebben is leuk en hoe goed je ook in de leadgeneratie bent geworden, je hebt geen leads, maar klanten nodig.
Werk daarom aan je verkoopgesprekken. Zorg dat je weet hoe je kunt inspelen op het beslissingsproces van de klant en op welke manier je hen effectief kunt overtuigen.