Wat is leadgeneratie B2B?
Leadgeneratie B2B is het proces van het identificeren van potentiële klanten en het vastleggen van hun contactgegevens voor marketingdoeleinden. Dit omvat het genereren van leads uit verschillende bronnen, zoals sociale media, e-maildatabases, zoekmachines en webformulieren. Het doel van leadgeneratie B2B is om bedrijven een effectieve manier te bieden om gekwalificeerde leads te vinden die klanten kunnen worden.
Wat is belangrijk bij B2B?
Binnen de B2B is het belangrijk dat je je beseft dat er meerdere beslislagen zijn. Zo kan het goed zijn dat de uiteindelijk gebruiker van jouw dienst of product, niet diegene is die de koopbeslissing maakt.
Start je met B2B leadgeneratie, richt je dan op de eerste koper. Diegene die de koopbeslissing maakt of als eerste contact met je opneemt.
Hoe werkt leadgeneratie?
Het genereren van leads begint met het begrijpen potentiële klanten. Waar ligt hun behoefte, tegen welke problemen lopen ze aan en op welke manier kun jij hun contactgegevens lospeuteren?
Koop je een database vol met contacten, bijvoorbeeld via het adressenbestand van de KVK, of ga je aan de slag met je eigen lijst?
In dit artikel help ik je met een vorm van B2B leadgeneratie waarbij de leads naar jou komen. Je laat het leadgeneratie proces als het ware automatisch gaan.
Hoe haal je B2B leads binnen?
B2B leads binnen halen is een lastig proces. B2B leadgeneratie vergt kennis van de markt, je klant en de juiste marketingstrategie.
We gaan daarom beginnen bij je huidige klanten en de informatie die al beschikbaar is. Vanuit deze informatie stellen we samen een plan op om op een effectieve en slimme manier leads te genereren.
1 | Ontdek de diepst verborgen behoeftes
Slimme B2B leadgeneratie draait om het inspelen op de grootste behoefte van je klant. Kijk je naar de resultaten die ondernemers hebben bereikt die de masterclass het ‘4-staps klantenplan‘ hebben gevolgd, dan hebben zij deze resultaten het meest te danken aan het inzicht in de behoeften van hun klant.
Deze masterclass kun jij trouwens ook gratis volgen als je wilt. In deze masterclass zetten we samen in 4 simpele stappen een systeem op om automatisch leads te genereren.
Wat we ook in de masterclass als eerste doen en ik je nu ook aanraad, is het verdiepen in de meest verborgen behoefte van je klant. Dit kun je al doen door met je bestaande klanten in gesprek te gaan.
Hoe ervaren zij je dienstverlening? Wat bevalt hen aan de samenwerking? In welke behoeftes voorzie jij het beste?
Heb je de input van je bestaande klanten gebruikt, ga dan op onderzoek. Bekijk alle online kanalen en probeer zoveel mogelijk informatie van prospects te verzamelen.
Welke reviews krijgen je concurrenten? Welke vragen worden er op social media gesteld en wat kun je leren uit de informatie die nu al op het internet staat?
In de masterclass vullen we deze input nog eens extra aan. We gebruiken hiervoor een simpel stappenplan die je diep in het brein van je klant laat kruipen.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
2 | Voer acquisitiegesprekken
Ik begrijp het. Het liefst heb je natuurlijk dat de leads automatisch bij jou aankloppen. En als je de stappen uit het 4-staps klantenplan volgt, zal dat ook gebeuren.
Maar als je nog geen systeem hebt neergezet, zul je zelf aan de bak moeten.
Zorg dat je regelmatig acquisitiegesprekken voert. Doe dit niet alleen om het aantal leads te verhogen, maar ook om informatie te vergaren.
Hoe meer gesprekken jij met leads voert, hoe meer jij te weten komt. Deze data is zeer waardevol voor de volgende stap.
3 | Gebruik online leadgeneratie
Grote kans dat jij nu al gebruikmaakt van een website, een blog of wat social media kanalen. Vanuit de inbound marketing kun je dan gemakkelijk een stap naar online leadgeneratie maken.
Je gebruikt dan het internet om nieuwe klanten, of in ieder geval leads, naar je bedrijf te sturen.
4 | Maak een marketingpleister
Als je al wat bezoekers op je website hebt of enige bereik met je social media kanalen, maak dan een marketingpleister.
Wat is dat?
Een marketingpleister is een pleister op de grootste wond van je klant. Jij lost een van hun grootste pijnpunten gratis op, in ruil voor hun contactgegevens.
Met een marketingpleister bedenk je iets waardevols waarmee je automatisch de meest interessante leads aanspreekt.
Hoe je tot de perfecte marketingpleister komt en deze effectief inzet, leer je in deze gratis masterclass.
5 | Gebruik lead nurturing
Zorg dat iedere lead vertroetelt wordt. Leadgeneratie draait in eerst instantie om de massa om deze vervolgens stap voor stap te filteren. Dat filteren doen we later.
Eerst gaan we alle leads vertroetelen. Dit doe je met behulp van lead nurturing.
6 | Gebruik lead scoring
Lead scoring is een proces om leads geleidelijk te segmenteren en filteren. Met lead scoring zorg je ervoor dat de beste leads overblijven.
Dit doe je door aan elke lead punten toe te kennen op basis van hun gedrag en kenmerken. Hoe hoger de score, hoe veelbelovender of interessanter de lead.
7 | Automatiseer je leadgeneratieproces
Het uiteindelijke doel van B2B leadgeneratie is om het hele proces te automatiseren.
Met behulp van de juiste tools kun je gemakkelijk een geautomatiseerd leadgeneratie systeem opzetten. Dit zorgt ervoor dat je leads automatisch worden gegenereerd, zonder enige handmatige inspanning.
Dit leer gratis je in de masterclass, maar kun je ook zelf uitvogelen door je te verdiepen in de verschillende manieren van CRM, marketing automation en email automation.
Als je eenmaal een werkend systeem hebt, kun je achterover leunen en toekijken hoe de leads elke dag je bedrijf binnenstromen.
8 | Volgen, meten & verbeteren
De laatste stap in elk leadgeneratie proces is het bijhouden en meten van de resultaten. Onderzoek wat goed werkt. Welke B2B leadgeneratie strategie levert jou de meeste leads op? Hoeveel moet je uitgeven om nieuwe leads te genereren en via welke mogelijkheden kun je kosten besparen?
Zorg dat je voor je leadgeneratie strategie duidelijke KPI’s stelt en je je best blijft doen om het gehele proces continu te optimaliseren.
9 | Verbeter je verkoopgesprekken
Veel leads hebben is leuk en hoe goed je ook in de leadgeneratie bent geworden, je hebt geen leads, maar klanten nodig.
Werk daarom aan je verkoopgesprekken. Zorg dat je weet hoe je kunt inspelen op het beslissingsproces van de klant en op welke manier je hen effectief kunt overtuigen.
Ga ervoor
Hopelijk heeft dit artikel je genoeg informatie gegeven om aan de slag te gaan met je eigen B2B leadgeneratieproces. Ben je benieuwd hoe wij honderden leads generen voor onze opdrachtgevers? Kijk eens naar de online lead generator of neem contact op.