Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Online Adverteren? Zo Bepaal je (veilig) het adverteerbudget

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-11-2019   |   

Ga je de stap naar online adverteren maken, dan dient je focus op je ROI, Return On Investment, te liggen. Ook de ROAS( Return On Ad Spend) is hiervoor een prima uitgangspunt. Ze maken inzichtelijk wat een advertentie kost en je vervolgens ook weer oplevert. Daarbij is het vooraf vaststellen van je budget één van de belangrijkste stappen waarbij vele mensen de mist in gaan. Hoe dit komt?

Bekijk de video en leer op een veilige manier een adverteerbudget samenstellen.

Online Adverteren en het bepalen van jouw budget – In 3 stappen

Bij een gebrek aan vooraf gestelde doelen valt niet te meten of een campagne succesvol is geweest. Begin met het vaststellen van je doel. Wat wil je met je campagne bereiken?

Adverteren kan op allerlei plekken. Websites, Google Adwords, Facebook, LinkedIn, Youtube. Die keuze is geheel aan jou. Toch is het proces om veilig online te adverteren op elk kanaal hetzelfde.

Stap 1: Bepaal je conversiepercentage

Stel, je wenst een bepaalde dienst promoten, dan bekijk je vooraf het huidige conversiepercentage van deze pagina binnen je analytics account. Doe dit over een langere periode. Is dit percentage, voor het gemak 1%, dan heb je 100 bezoekers op je pagina nodig om 1 klant binnen te halen.

Stap 2: Bereken je gemiddelde verkoopwaarde

Wat levert elke klant je op? Lever je een dienst? Dan bereken je de verkoopwaarde door je totale winst of omzet te delen door het aantal verstuurde facturen in dat jaar. Dit brengt in kaart hoeveel elke klant je gemiddeld oplevert. Stel dat je gemiddelde verkoopwaarde op € 100.- ligt, met het eerder benoemde conversiepercentage van 1% is snel te berekenen hoeveel iedere bezoeker je waard is. 1% conversie brengt je 1 klant, welke je € 100.- oplevert. Wanneer je het aantal benodigde bezoekers door je gemiddelde verkoopwaarde deelt (100/100) leer je dat iedere bezoeker je € 1.- opbrengt.

Stap 3 Kies een veilige marge

Uitgaande van het voorbeeld dien je voor een veilige campagne dus minder dan 1.- per bezoeker te investeren. Bepaal in overleg met je collega’s of marketingafdeling welke ROI factor een realistisch uitgangspunt vormt.

Zelf veilig en succesvol online adverteren?

Wil je op een veilige manier starten met adverteren? Zorg er dan voor dat de antwoorden op de volgende vragen kraakhelder zijn:

  • Wat is je gemiddelde verkoopwaarde?
  • Welk percentage van je bezoekers gaat over tot het uitvoeren van de gewenste actie?
  • Hoeveel mag er per lead uitgeven worden?

Ga je graag nog een stap verder?

Bereken dan ook de offertefase, aangezien niet iedere lead klant zal worden. Het spreekwoord: ‘Haastige spoed is zelden goed’ gaat ook zeker op voor de wereld van online adverteren. Neem daarom altijd de tijd voor je adverteercampagne en doorloop de benoemde stappen om een veilig adverteerbudget samen te stellen.

Lees snel verder als je deze strategie direct wilt testen bij het adverteren op Google.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter