Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Een Professionele Website maken – Compleet stappenplan

Hoe kun je nu een professionele website maken? Een website die jou en je bedrijf uitstraalt en waar zelfs je klanten (of omgeving) trots op zullen zijn?

Wat is nou een professionele website?

Een professionele website is voor iedereen verschillend. Als je het mij vraagt, is een professionele website een website met oog voor detail. Een website waar over de indelingen, de kleuren, de vormen en afbeeldingen is nagedacht. 

Een website waarvan je duidelijk ziet dat er nagedacht is. 

En dat is precies wat we in de eerste stap gaan doen. 

Stap 1 | Bepaal je strategie

Wat is het doel van je website? Waarom wil je überhaupt een website? In mijn ogen worden de meeste website veel te complex gemaakt. In principe heb je aan enkele pagina’s genoeg. 

Maarja, dat ligt maar net aan je doel.

Wil je meer klanten via je website, dan heb je geen grote website nodig, maar slechts enkele pagina’s:

Wil je een website en webshop, dan zul je het liefste je bezoekers zo snel mogelijk naar je belangrijkste producten sturen. Start dus niet direct met het ontwerpen van je website of het bekijken van voorbeelden, maar met je doel. 

Wat wil je dat jouw website straks doet?

Is dat helder voor ogen, ga dan verder met stap 2. 

PSSSt…..

Bespaar jezelf alle moeite, kies uit talloze professioneel ontworpen websites, pas het aan aan jouw huisstijl en heb vandaag nog een professionele website online – Met het gemak van Webnemer.

Stap 2 | Maak een wireframe

Voordat je begint met het bouwen van je website is het belangrijk dat je nadenkt over de inhoud en indeling. Dit doe je door een wireframe te maken.  Een wireframe is een visuele representatie van de structuur en inhoud van je website. Het fungeert als een blauwdruk waarop je kunt brainstormen en de indeling en navigatie van je website kunt plannen.

Zorg dat je een wireframe maakt voor iedere pagina die jij straks op je website wilt gebruiken. Denk bij het maken van de wireframes ook aan de mobiele bezoekers en bezoekers die via de tablet. 

Stap 3 | Verwerk responsive design

Een écht professionele website, is natuurlijk niet alleen prachtig op de desktop, maar ook op de tablet of mobiel.  Je kunt dit op twee manieren doen. Je kunt voor de tablet en mobiel een losse website maken, of werken met responsive design. Via dat laatste wordt ieder element op je website geschaald. 

Stap 4 | Bepaal je kleuren

De kleuren of kleurencombinaties van je website spelen een belangrijke rol. Niet alleen bij de uitstraling maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid en conversie. 

Kleuren hebben een grote invloed op de uitstraling en beleving van een website. Ze kunnen de sfeer bepalen en de emoties van bezoekers beïnvloeden. Daarnaast hebben kleuren ook een functie op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en conversie.

Om te beginnen is het belangrijk om de juiste kleuren te kiezen die passen bij de boodschap en doelgroep van de website.

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en roept bepaalde associaties op. Zo kan de kleur blauw bijvoorbeeld vertrouwen, rust en professionaliteit uitstralen, terwijl rood juist kracht, energie en urgentie kan symboliseren.

Door bewust gebruik te maken van kleuren die passen bij de boodschap van de website, kunnen bezoekers zich sneller verbonden voelen met de inhoud.


Daarnaast kunnen kleuren ook een rol spelen in de gebruiksvriendelijkheid van een website. Zo kunnen contrasterende kleuren ervoor zorgen dat teksten goed leesbaar zijn en belangrijke elementen opvallen.

Het is belangrijk om rekening te houden met de kleurenblindheid van bezoekers en ervoor te zorgen dat alle informatie goed te onderscheiden is.

Tot slot kunnen kleuren ook de conversie van een website beïnvloeden. Door strategisch gebruik te maken van kleuren, bijvoorbeeld in call-to-action knoppen, kunnen bezoekers gestimuleerd worden om actie te ondernemen. Kleuren die opvallen en een gevoel van urgentie creëren, kunnen al snel conversieratio verhogen. 

Stap 5 | Kies de juiste afbeeldingen

Het ligt er natuurlijk aan waarvoor je de website wilt maken, gaat het om een zakelijke website, een website voor een restaurant, een schoonheidssalon of wil je helemaal los voor hobbyprojectje?

Foto’s en afbeeldingen hebben een enorme impact op de uitstraling.

Een oké website met professionele foto’s of afbeeldingen maakt een hoop goed. 

Visuele content is van cruciaal belang voor de uitstraling van een website. Zelfs als de algehele vormgeving van een website gemiddeld is, kunnen professionele foto’s en afbeeldingen het niveau van de website aanzienlijk verbeteren.

Foto’s en afbeeldingen hebben de kracht om de aandacht van bezoeker te trekken en zelfs te sturen.  Ze kunnen informatie overbrengen, emoties oproepen en een verhaal vertellen. Kwaliteitsvolle foto’s en afbeeldingen kunnen ook het vertrouwen en de geloofwaardigheid van een website vergroten.

Liever geen geld uitgeven aan een fotograaf, overweeg dan om via AI je afbeeldingen te maken. 

Stap 6 | Zorg voor de teksten

Leuk als het webdesign perfect in orde is, maar een website vol met foutjes zal niet de juiste indruk achterlaten. Zorg dat je teksten nagekeken zijn. Dit kan via een tekstschrijver, maar tegenwoordig ook via de talloze (gratis) AI-tools.

Sterker nog, je kunt AI je zelfs laten helpen bij het schrijven van de teksten. In dit handboekje leer je daar alles over

Stap 7 | Bepaal je website bouwer

He’He…

Je hebt het meeste voorwerk gedaan. We zijn klaar voor de praktijk. In deze stap hangt het ervan af of je een website wilt laten maken of dat je zelf je eigen website maakt. 

Kies je voor dat laatste, dan heb je een CMS met een pagebuilder of een complete website bouwer nodig. Zelf maken wij gebruik van Webnemer. Snel, goedkoop en zeer uitgebreid. 

Stap 8 | Maak eerst de belangrijkste pagina’s

In de challenge, Internet als werknemer, hebben we het al eens laten zien. In principe kun je met slechts enkele pagina’s een compleet systeem opzetten om structureel klanten te werven. Je kunt dan zelfs, als je het goed doet, adverteren zonder kosten. 

Ik raad je daarom aan je website op te bouwen rondom je belangrijkste pagina’s. Wat de meest kritieke pagina’s op je website zijn en hoe je een start kunt maken met het adverteren zonder kosten, leer je hier

Stap 9 | Zorg voor het eerste concept

Zorg dat je jouw website opbouwt in stapjes. Heb geduld. Gun jezelf meerdere keren een frisse blik. Maak een pagina, laat het rusten en zet later de puntjes op de i. Werk als het ware je complete website uit in stapjes. 

Werk in stapjes

1 | Maak de pagina

Begin met het maken van een eerste pagina met essentiële informatie, zoals een homepage, over ons pagina of contactpagina. Zorg ervoor dat je de juiste inhoud en afbeeldingen toevoegt.

2 | Functionaliteiten toevoegen

Voeg de gewenste functionaliteiten toe aan je website, zoals contactformulieren, sociale mediakoppelingen, een blog, etc. Zorg ervoor dat alles goed werkt en gemakkelijk te gebruiken is.

3 | Laat het rusten

Nadat je een pagina hebt gemaakt en de functionaliteiten hebt toegevoegd, geef jezelf en je website wat rust. Neem de tijd om na te denken over eventuele aanpassingen of verbeteringen die je wilt aanbrengen.

4 | Puntjes op de i zetten

Na een pauze is het tijd om terug te gaan naar je website en de puntjes op de i te zetten. Controleer grondig op spelfouten, inconsistenties in ontwerp of inhoud, en zorg ervoor dat alles er professioneel uitziet.

5 | Publiceer en test

Nadat je tevreden bent met de website, publiceer je deze. Test alle links, formulieren en functionaliteiten op verschillende apparaten en browsers om ervoor te zorgen dat alles correct werkt.

6 | Onderhoud en werk bij

Een website verbeteren is een continu proces, dus zorg ervoor dat je regelmatig je site onderhoudt en bijwerkt. Voeg nieuwe inhoud toe, controleer op fouten en optimaliseer de prestaties van je website.

Conclusie

Een professionele website heb je niet zomaar. Het helpt als je in stapjes werkt of een al ontworpen website als framework kiest. Het ontwerpen van een website is een vak. Dit kun je zelf, maar laat je dan ondersteunen door een goed programma, een template of kies ervoor om je website (deels) te laten maken. 

Veelgestelde vragen

Wat kost het maken van een professionele website?

De kosten voor het maken van een professionele website variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals de functionaliteiten die je wilt, het aantal pagina’s, en het ontwerp. Het is het beste om contact op te nemen met een professioneel webdesignbureau om een offerte op maat te krijgen voor jouw specifieke wensen en behoeften.

Ga je zelf aan de slag, dan kun je al vanaf 39 euro per maand een prachtige website maken met bijvoorbeeld een programma als Webnemer. 

Hoe kan ik een website laten maken?

Je kunt een website laten maken door een professioneel webdesignbureau. Zij hebben de expertise en ervaring om jouw ideeën om te zetten in een professionele en functionele website. Neem contact op met een webdesignbureau en bespreek jouw wensen en budget om aan de slag te gaan.

Wat is WordPress?

WordPress is een populaire Content Management Systeem (CMS) waarmee je eenvoudig een website kunt bouwen en beheren. Het biedt veel flexibiliteit, is gebruiksvriendelijk en heeft een grote gemeenschap van gebruikers en ontwikkelaars. Let wel op, Wordpress moet je leren gebruiken en is minder gemakkelijk dan bijvoorbeeld een programma als Webnemer. Al zeggen we het zelf.

Hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken in zoekmachines?

Om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines, is het belangrijk om te investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO). Besteed aandacht aan de on-page en off-page SEO.

Hoe kan ik mijn website onderhouden?

Het onderhouden van een website omvat het regelmatig bijwerken van de inhoud, het controleren op eventuele technische problemen, het updaten van plug-ins en beveiligingsmaatregelen, en het monitoren van de prestaties. Je kunt ervoor kiezen om zelf het onderhoud uit te voeren of een professioneel webdesignbureau in te schakelen om dit voor je te doen.

Hoe kan ik een domeinnaam registreren?

Om een domeinnaam te registreren, moet je contact opnemen met een domeinregistratiebedrijf of een hostingprovider. Zij kunnen je begeleiden bij het kiezen van een geschikte domeinnaam en het registratieproces. Houd er rekening mee dat domeinnamen vaak jaarlijks moeten worden vernieuwd en dat er kosten aan verbonden zijn.

Kan ik een gratis website maken?

Ja, er zijn verschillende platforms waarop je gratis een website kunt maken, maak als je graag een professionele website hebt, durf dat ook wat te investeren.

Heb ik een website nodig voor mijn bedrijf?

Niet persé. Er zijn genoeg bedrijven die veel klanten krijgen, zonder dat ze een website hebben. Een website is wel een van de gemakkelijkste manieren om leads te genereren en is tegenwoordig wel iets dat je klanten verwachten.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Businesscoach programma De Switch

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.