Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Een nieuwe website – 8 stappen naar meer winst

Dus je wilt een nieuwe website?

Maar waarom?

Ben je uitgekeken op het ontwerp, krijg je geen nieuwe klanten? Of is het gewoon tijd voor iets nieuws?

Om welke redenen jij ook een nieuwe website wilt, een nieuwe website kost tijd en geld.

Hoe garandeer je jezelf van de juiste opzet? Het juiste design? De juiste elementen? En hoe voorkom je dat je over twee jaar weer een nieuwe website nodig hebt?

In dit blog krijg je 8 stappen. Stappen die je moet zetten om onnodige kosten te voorkomen, jezelf te behouden voor onnodige dalingen in Google en de stappen om je nieuwe website met een voorsprong te lanceren.

Inhoud

8 Stappen voor jouw nieuwe website

Mis geen enkele video meer

Stap 1: Vind het ‘verborgen’ potentieel

Of je nu zelf aan de slag gaat of je nieuwe website laat maken, zorg dat je eerst het potentieel helder hebt.

Gek genoeg gaat het bij een nieuwe website al snel over het ontwerp, de huisstijl en het aantal pagina’s.

Natuurlijk is het belangrijk dat je trots bent op je website en dat jouw nieuwe website de professionaliteit uitstraalt die jij voor ogen hebt.

Maar…

Wil je niet liever EN een mooie website EN een website die werkt als een ervaren salesmachine?

Elke website is opgebouwd uit talloze landingspagina’s. Zo’n landingspagina is de pagina waarop iemand ‘landt’.

Jouw potentiële klant is aan het surfen op internet. Hij zoekt op Google, controleert zijn LinkedIn berichten, bekijkt jouw LinkedIn post ziet jouw Google advertentie….

Wat het eerste contact met je klant ook is geweest, wanneer je jouw potentiële klant eenmaal op je website hebt, wat is dan het belangrijkste wat hij of zij moet doen?

Voordat jij begint met je nieuwe website, of deze laat maken, zorg dat je het verborgen potentieel ontdekt.

Hoe doe je dat?

Vind het potentieel op jouw website

Om het potentieel van je website in kaart te brengen dien je alle pagina’s in drie categorieën onder te verdelen:

  1. De marketeers
  2. De verkopers
  3. De ondersteuners

De Marketeers – De pagina’s met veel bezoekers

In de categorie ‘de marketeers’ plaats je de pagina’s die veel bezoekers trekken. Hou er rekening mee dat het goed kan zijn dat je markteerpagina’s ook onder te brengen zijn bij ‘de verkopers’, maar probeer wel een keuze te maken.

De verkopers – De pagina’s die zorgen voor de omzet

In de categorie ‘de verkopers’ plaats je de pagina’s die jou de meeste omzet opleveren, of bedoeld zijn om omzet op te leveren. Denk hierbij aan je productpagina’s of de verkooppagina van je dienst.

De ondersteuners – De pagina’s die helpen

In de categorie ‘de ondersteuners’ plaats je pagina’s die je helpen bij het trekken van meer bezoekers of het ondersteunen van het uiteindelijk verkopen van je product of dienst. Denk hierbij aan je Over Ons-pagina of een blogbericht.

Geen categorie?

Heb je pagina’s gevonden die, als je een keuze moet maken, niet echt passen in één van de bovenstaande categorieën? Vraag je dan af of deze wel thuishoort op je nieuwe website.

Zie je website als jouw team. Wanneer een werknemer geen waarde biedt, houd je hem dan ook dienst?

Je weet nu welke categorieën belangrijk zijn, hoe vind je nu alle pagina’s en de juiste cijfers?

Je vindt de belangrijkste pagina’s gemakkelijk via Google Analytics:

Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s (of Alle pagina’s)

google-analytics-bestemmingspagina

Heb je een overzicht gemaakt, bepaal dan per pagina wat de belangrijkste actie is. Wat wil je dat elke bezoeker doet als deze op een pagina van jouw website belandt?

Heb je dit helder, dan is het tijd voor een salesgerichte websitenavigatie.

 

Geen fout maken bij de lancering van je nieuwe website? Download de checklist (PDF)

Stap 2: Creëer een salesgerichte websitenavigatie

Ben je bekend met Wikipedia? De website waarop bijna alles is blauwgekleurd van de linkjes?

Deze blauwe stukjes tekst linken de bezoeker van de ene pagina naar de andere. Dit is handig voor de bezoekers en waardevol voor Google.

Hoe dat werkt?

Interne links spelen waarde door van de ene pagina naar de andere. Dit doorspelen van waarde is een slimme linkbuildstrategie en een belangrijk onderdeel van SEO.

Naast dat deze interne linkjes zorgen voor een hogere positie in Google kun je, mits je dit goed toepast, je verkopen aanzienlijk verhogen met de juiste links.

Hoe je dat doet?

Pak het eerder gemaakte overzicht er bij. Het overzicht met alle belangrijke landingspagina’s. In dit overzicht heb je aangeven of deze pagina belangrijk is voor de verkopen of omdat je er veel bezoekers op krijgt.

Noteer nu bij elke landingspagina die veel bezoekers trekt hoe je bezoekers kunt doorsturen naar een landingspagina die voor veel verkopen zorgt.

Lukt dit niet? Is er geen verband en is het niet logisch om bezoekers van pagina A naar pagina B te sturen? Bedenk wat je dan wilt doen.

Wat is na het lezen van de betreffende pagina de meest logische vervolgstap voor jouw bezoeker?

Is het een idee om een reactie achter te laten, zich in te schrijven op je nieuwsbrief? Met andere woorden, hoe krijg je jouw bezoekers verder in je sales funnel.

Nu is het erg verleidelijk om bij een nieuwe website de aandacht vooral te leggen op het ontwerp. Het bepalen van een slimme sales gerichte websitenavigatie vergt dan ook een andere aanpak.

Je kijkt niet meer vanuit een designoogpunt naar je website, maar als een verlening van je bedrijf en nieuwe verkoopkanaal.

Daag jezelf of de partij waarbij je jouw website laat ontwerpen uit om het eerst over de verkopen te hebben.

Zie je website als het bouwen van een nieuw huis. Daar schenk je eerst aandacht aan de fundering voordat je de muren schildert.

Toch?

Zie je nieuwe website als een fundering waarop je de komende jaren wilt bouwen. Niet iets wat voor nu leuk is en volgend jaar weer anders moet.

Kun je geen cijfers gebruiken van een oude website of wil je deze stap liever overslaan, besteed dan in ieder geval aandacht aan de vier belangrijkste pagina’s op je website.

 

Zeker weten dat je aan alles hebt gedacht? Download de checklist (PDF)

Stap 3: Geef je nieuwe website verplicht deze 5 belangrijke pagina’s

Stel je krijgt een nieuwe website, maar mag slechts kiezen uit 5 soort pagina’s. Welke pagina’s kies je?

En als je jouw nieuwe website vergelijkt met het bouwen van een huis? Kies je dan nog steeds voor dezelfde pagina’s?

Als je een nieuwe huis laat bouwen en je krijgt slechts vier muren, voor welke muren kies je?

Als het aan mij ligt, kies ik voor de fundering en, in het geval van een huis, voor de buitenmuren.

Welke kamer je dan nog wilt in de toekomst: je hebt de fundering om te bouwen.

Zo is het ook met jouw nieuwe website. Wat zijn de vijf belangrijkste soort pagina’s?

Als je het mij vraagt, bestaat een krachtige website uit de volgende 5 belangrijkste pagina’s en zijn de overige pagina’s daar omheen gebouwd:

  • Homepage
  • Over ons pagina
  • Blog
  • Verkooppagina
  • Contactpagina

Natuurlijk heeft je nieuwe website meer pagina’s nodig, maar als je iets bouwt, begin je met de fundering. Zorg dat je continu de aandacht legt op je belangrijkste pagina’s en denk na over de logische vervolgstap.

Stel jezelf bij elke pagina de volgende vraag:

Wat moet elke bezoeker doen na het bezoeken van deze pagina?

Benieuwd hoe je dat strategisch aanpakt? Lees het artikel over 4 webpagina’s voor meer klanten.

Stap 4: Geef je nieuwe website de juiste skills

Tegenwoordig hebben we zelfbesturende auto’s, razendsnel internet, kunnen we biohacken en zelfs voedsel printen.

En toch lijken we onze website vooral technisch te willen houden. Tienduizenden euro’s worden geïnvesteerd om het wiel opnieuw uit te vinden en hoewel dat leuk verdienen is voor ons als internet marketing bureau, zie ik het toch liever anders.

In mijn ogen moet je niet (al) je budget steken in het website maken, maar je focus vooral liggen op de marketing er van.

Gebruik flexibele programma’s als WordPress en Webnemer, zodat je continu je website kunt verbeteren en aanpassen.

Durf te investeren in een gedegen basis en fundering en profiteer vervolgens nog jaren van het gemak.

Stap 5: Behoed je nieuwe website voor FORSE dalingen in Google

Het is schrijnend en eerlijk gezegd raakt het mij ook persoonlijk. Ondernemers die een nieuwe website hebben gelanceerd, zelf of met ondersteuning, en wat gebeurde er?

Alle posities weg.

Alles waar jaren voor gewerkt is in één klap weg.

Het is al schrijnend als dit gebeurt door jezelf, maar nog veel erger is het wanneer je iemand hebt betaald om jou te helpen en toch ben jij zomaar al je posities in Google kwijt.

Het ergste is dat dit zeer gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.

Het wegzakken van jouw posities voorkom je door het plaatsen van de juiste re-directs.

Met een re-direct geef je het internet een seintje dat wat vroeger pagina A was, nu pagina B is geworden.

Dit voorkomt 404 fouten en behoedt jou voor forse dalingen in de zoekresultaten.

 

Zeker weten dat jij geen (domme) fouten maakt? Gebruik de checklist

Stap 6: Voorkom Keyword Cannibalization

Als je er voor kiest om je nieuwe website te laten maken, kijk dan uit met Keyword Cannibalization. In veel gevallen is het in het belang van het bureau om je website uit te rusten met zoveel mogelijk pagina’s.

Onder de noemer, dat is goed voor SEO en je positie in Google, wordt je website uitgerust met talloze (nutteloze) pagina’s.

Het nadeel?

Een hogere investering dan nodig en een grote kans op Keyword Cannibalization en verkeerde posities in Google.

In veel gevallen wordt er aangeraden om per zoekwoord een pagina te maken. In mijn ogen gaat hier al iets mis, maar het gaat al helemaal mis als je voor hetzelfde zoekwoord meerdere pagina’s maakt.

Hoe dat precies werkt?

Bekijk de video over Keyword Cannibalization

Stap 7: Blijf communiceren en bewaak je eigendom

Welke functies of eigenschappen je nieuwe website ook krijgt, bewaak het eigendom. Van wie is het ontwerp? Wie koopt de licenties van de software, wie heeft toegang tot de koppelingen en waar staat de domeinnaam geregistreerd?

Communiceer met de partij die je website maakt en ga je zelf aan de slag met een nieuwe website, houd dan alles bij in een overzicht.

Welke software, koppelingen of plug-ins heb je gekocht? Wat zijn de kosten, wanneer worden de licenties vernieuwd, wie is je contactpersoon, wie kun je bellen voor problemen of support?

Zorg dat je helder hebt wie waar verantwoordelijk voor is en maak heldere afspraken over het eigendom.

Stap 8: Lanceer je nieuwe website pas bij de laatste check

Check, check en check nog eens.

Bij internet marketing Gemak maken we al vanaf 2012 websites en toch maken we fouten.

Niet erg, dat doen we allemaal.

MAAR…

We zetten een nieuwe website pas écht live als alles dubbel en dwars is gecontroleerd.

Test, of laat alles testen, op een testomgeving. Geen enkele website verdient het om live te gaan voordat deze goed is gecontroleerd.

Zorg voor een goede SEO check, controleer je teksten op spelling, controleer de contactformulieren, het SSL certificaat, koppeling met Google Analytics, ingestelde schema-markup, socialmediakoppelingen en ga zo maar door.

Zelf werken wij met een lijst van meer dan 30 punten zodat we zeker weten dat we geen fouten maken.

Mocht je een checklist ook handig vinden, je kunt onze checklist hier downloaden.  << Maar dat wist je al 😉

Bonusstap: Bespreek je ideeën

Ieder zijn vak… toch?

Wij zijn gek van marketing, webdesign en alles wat met online te maken heeft. We kunnen er uren over praten.

Het gekke?

We vinden het nog leuk om te doen ook.

Zonder uurtje-factuurtje kunnen we al snel uren aan de telefoon zitten. Ja, natuurlijk jeuken onze handen om aan de slag te gaan bij leuke ideeën en vinden we het tof als het ons wordt gegund.

Maar nee, niet alles hoeft geld te kosten in deze wereld.

Geef ons een belletje, bespreek je ideeën en wie weet kunnen we je helpen.

Of neem eens kijkje op deze pagina om direct te ontdekken wat er gebeurt als wij je website maken.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter