Internet Marketing Gemak Logo

Website maken

Hoe kun je gemakkelijk je eigen website maken? Wat heb je nodig? Welke programma’s zijn er en via welke stappen maak jij van je website, je beste werknemer?

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Website maken

Wat heb je nodig om een website te maken?

Wil je liever niet je website laten maken, maar zelf aan de slag dan is het belangrijk dat je enkele belangrijke stappen zet. Deze stappen zet je al voordat je daadwerkelijk begint met het bouwen van je website.

Deze stappen zorgen ervoor dat je nadenkt over de indeling, de functies, het ontwerp en de optimalisatie.

Alle belangrijke stappen vind je terug in deze gids. Maar voordat we overgaan tot de nodige stappen, staan we eerst stil bij datgene wat jij nodig hebt.

Voor het maken van een website heb je het volgende nodig:

Wat zijn de kosten voor het maken van een website?

Wat het kost om een website te maken is afhankelijk van hoe je dit wilt aanpakken. Wil je de website laten maken, kies je voor professionele (en wat duurdere) hosting, schrijf je zelf de teksten etc.

Het maken van een website hoeft je in principe niets te kosten. Het enige waar je wel in moet investeren is in het programma dat je gebruikt, de hostingprovider en je domeinnaam.

Maar ook dit vraagt geen enorme investeringen. Het is maar net hoe goed jij alles geregeld wilt hebben en welke elementen je zelf oppakt.

Bedenk je wel dat ook jouw tijd geld waard is. Zo kun je ook kiezen voor een combinatie. Wij zetten dan alles voor je klaar, doen alle technische rompslomp en de optimalisatie en jij hoeft alleen nog maar te vullen.

Voordat je begint

Jij wilt direct beginnen met het design. Direct bouwen aan je website.

Ik begrijp het.

Als ik aan het klussen ben, vind ik het zichtwerk ook leuker. Je krijgt meer waar voor je werk. Je ziet namelijk direct wat het eindresultaat is.

Maar…

Wat moet het eindresultaat van jouw website zijn?

Voordat je iets bouwt, moet je wel weten wat je doel is.

Direct beginnen met het maken van je website. Lekker bouwen aan je site…

Is verleidelijk.

En meer dan 80% gaat hier dan ook de fout in.

Ik raad je aan om het maken van je website om te draaien. We beginnen niet bij het begin, maar bij het einde.

Hoe dat precies werkt leg ik je later uit.

Laten we eerst beginnen met een samenvattende video.

Website Live Checklist

Een website lancering zonder fouten?

Download deze superhandige checklist en verzeker jezelf van een second opinion bij het lanceren van je website. 

Zo voorkom je gegarandeerd de meest gemaakte fouten! 

Alle stappen voor het maken van je eigen website online werknemer

Maar, je moet echt even geduld hebben. Ik beloof je dat je geduld beloond wordt en we ook écht aan je website bouwen.

Maar voordat we zover zijn, laten we eerst de belangrijkste stappen zetten.

Stappen die nodig zijn om van je website je beste werknemer te maken.

Voor het gemak hebben we voor alle stappen een handig werkboek gemaakt, welke jij gratis hier kunt downloaden.

Download eerst het handboek en ga dan direct verder met stap 1.

Stap 1

Bepaal je doelen en functies

Welk doel je website ook heeft, je wilt resultaat. Resultaat voor je harde werk.

Om resultaat te halen, moet je wel weten wat je doel is. Hoe simpel dit ook klinkt, het is een stap die regelmatig overgeslagen wordt.

Het samenstellen van doelen.

Een website moet er vooral mooi uitzien. Passen bij je huisstijl. De teksten moeten foutloos zijn.

Ja, allemaal belangrijk.

Alleen maken wij geen website, maar een online werknemer.

Als jij een vacature online hebt geplaatst voor een nieuwe werknemer. Je hebt een hartstikke leuk bedrijf dus er is volop gereageerd.

Nu de selectie nog.

Hoe ga je kiezen tussen al die mogelijkheden?  Welke werknemer is het meest geschikt?

Die werknemer die er het mooist uitziet? Die kleren dragen die jij vindt passen bij je bedrijf? Die foutloos communiceert?

Of een werknemer die een CV heeft waar je u tegen zegt. Een werknemer die alles voor je oppakt waar jij je al jaren aan stoort. Die dingen kan, die niemand in het team kan.

Een werknemer die dit allemaal doet en dat tegen een fractie van de kosten.

Kijk, dat is een online werknemer. Een werknemer die je niet kiest op het uiterlijk, maar op wat het kan.

Zie je nieuwe website eens als een werknemer. Wat wil je dan het liefste uitbesteden? De klantensupport, de administratie, de sales?

Pak de takenlijst uit het werkboek erbij en schrijf alle doelen op, of zogezegd de taken. Wat moet jouw website voor jou gaan doen?

Stap 2

Bepaal de pagina’s

Zorg dat je bij de vorige stap je takenlijst hebt ingevuld. Je hebt dit nodig om te bepalen welke pagina’s (en functies) jouw website nodig heeft.

Stel dat je jouw website als taak hebt gegeven om jou te ontlasten met het bieden van support. Wat voor pagina heb je dan nodig?

Schrijf per taak op welke pagina’s of functies jouw website nodig heeft om jou volledig te ontlasten.

Durf creatief te zijn.

Zet liever in een later stadium een stapje terug dan dat je in deze fase al laten tegenhouden.

Ook al weet je nu nog niet hoe je het later voor elkaar moet krijgen. Schrijf alles op. Ik help je later met de instrumenten om alles te realiseren.

Heb je alles opgeschreven?

Maak nu een keuze tussen de pagina’s.

Geef per pagina aan of dit een wens is, of een vereiste.

Om je een idee te geven. Mijn advies is om sowieso je website uit te rusten met de volgende soort pagina’s:

Maak nu een lijst van alle benodigde pagina’s en noteer per pagina wat jouw doel is. Je kunt hiervoor het blad gebruiken “mijn pagina’s” uit het werkboek gebruiken.

Stap 3

Maak het wireframe

In de vorige stap heb je het meeste denkwerk gedaan. Je hebt per pagina bepaalt wat het doel is en wat je kunt gebruiken om dit doel te bereiken.

In stap 3 zetten we samen de eerste stap voor het daadwerkelijk maken van je website. We beginnen met het wireframe.

Een wireframe is als het ware de bouwtekening. Een soort van ruwe schets van wat waar komt te staan.

Je hebt in de vorige stappen bepaalt wat je kunt gebruiken om je doel te behalen. In je wireframe bepaal je waar je het allemaal plaatst.

Ben je er klaar voor?

Print de lege wireframe uit het werkboek meerdere keren uit zodat je meerdere varianten kunt maken of direct meerdere pagina’s kunt wireframen.

Pak vervolgens het lijstje er bij waarop je hebt genoteerd wat het doel is van de pagina en welke elementen jij wilt  gebruiken om je doel te behalen.

Bekijk nu, nog los van de vormgeving waar je welk element plaatst. Om je enkele ideeën te geven voor jou wireframe hebben we in het werkboek enkele voorbeelden geplaatst.

Stap 4

Gebruik je merk

Je hebt al veel van het voorwerk gedaan. Toch moet je nog even geduld hebben voordat je daadwerkelijk aan de slag kan met het daadwerkelijk bouwen van je website.

In de vorige stappen heb je nagedacht over het doel en de juiste indeling. Voordat je nu direct in het vormgeven van je website schiet, heb je eerst een merkbelofte en huisstijl nodig.

Een merkbelofte en huisstijl verwerk je vervolgens in je neurodesign.

Een neurodesign is een soort van diepe branding die je meegeeft aan je website. Maar hierover later meer.

Laten we eerst jouw merk gebruiken om te bepalen hoe we je website het beste kunt vormgeven.

Denk eens na.

Wat beloof je jouw klanten? Waar sta je voor? Als je bedrijf een persoon was, welk karakter heeft het dan?

Je huisstijl is belangrijk. Maar de gedachte erachter, is waar het echt om draait.

Wil je een website bouwen, die jouw bedrijf uitstraalt, dan heb je een brand style nodig.

Bepaal jouw “Brand Style”

Voordat je een Brand Style kunt ontwikkelen heb je een merkbelofte nodig. Een belofte die jij als merk maakt. Een belofte die zo diep geworteld is bij je klanten dat ze een soort van garantie bieden.

Wat beloof jij al je klanten? Waar sta je voor?

Welke belofte kun je écht maken en zelfs garanderen?

Het doel van een merkbelofte is om zowel intern als extern richting te geven aan jouw merk.

Zo belooft de IKEA dat het betaalbare oplossingen biedt voor een beter leven. Internet Marketing Gemak belooft van elke website een werknemer te maken en jij, jij belooft…?

Wat durf jij te beloven?

Vind je dit nog lastig, bedenk dan eens één eigenschap waar jij de beste in wilt zijn. Dit mag alles zijn, maar wel slechts 1 ding.

Wat heeft je bewogen om te starten? Waar ligt je passie? Wat maakt jou zo verliefd op je eigen bedrijf?

Als je het nog lastig vind, sla deze stap dan voor nu nog even over.

Ik begrijp heel goed dat je dit niet even snel uit je mouw schud. Realiseer je wel, dat een merkbelofte, betekenis geeft aan je merk. Iets wat dieper gaat dan goede marketing of sales.

Sla je voor nu de stap over? Schrijf dan in ieder geval 5 eigenschappen op die jij wilt uitstralen met je website.

Ben je snel, informeel, gebruiksvriendelijk, een autoriteit? Wat wil je uitstralen?

Stel dat ik niet de tekst lees en alleen naar de uitstraling kijk, welke emotie wil je mij dan geven?

Hoe moet ik jouw bedrijf omschrijven binnen mijn netwerk?

Heeft dit je wat op weg geholpen?

Mooi, dan kunnen we verder met de volgende stap, je neurodesign.

Stap 5

Gebruik een sterk neurodesign

Een neurodesign is soort van huisstijl op steroïden. Een huisstijl waarbij elke kleur een betekenis heeft en met zorg is uitgekozen.

Een belangrijk onderdeel binnen je neurodesign zijn de bedrijfskleuren. Voor jouw website is het belangrijk dat je verschillende kleuren bepaalt:

Bepaal je hoofdkleur

Denk eens aan de kleur rood, aan welk bedrijf denk je nu? En als je aan de kleur groen denkt?

Per persoon zal het verschillen, maar iedereen moet bij een bepaalde kleur, ook aan een bepaald merk denken.

Zo denk ik bij de kleur rood aan Coca-Cola en bij groen aan Heineken.

Het bepalen van je hoofdkleur doe je in eerste instantie op persoonlijke voorkeur. Welke kleur vind je zelf het mooist en welke kleur komt het dichtst bij dat wat jij wilt uitstralen?

Houdt er rekening mee dat we, en dit zal enigszins per persoon verschillen, emoties koppelen aan kleuren.

Bepaal nu eerst je hoofdkleur. De kleur die je het meest zal gebruiken en de basis vormt voor je huisstijl. Maak gebruik van je persoonlijke voorkeuren, maar houdt ook rekening met de betekenis. 

Als je jouw hoofdkleur hebt bepaald, ga je verder met het bepalen van de accentkleur.

Bepaal de accentkleur

De accentkleur is de kleur die je in combinatie met je hoofdkleur gebruikt. Het is een ondersteunende kleur die goed bij je hoofdkleur past.

De meest bekende merken, werken met slechts twee kleuren. Dit is niet zomaar. Hoe meer kleuren jij gebruikt, hoe lastiger het wordt om je bedrijf aan een kleuren combinatie te herkennen.

Probeer het zelf maar. 

Denk maar eens aan de kleuren geel, rood en blauw. Denk je dan aan een merk?

En als je alleen aan de kleuren geel en rood denkt?

Heb je gemerkt dat je aan de kleuren geel en rood plots wel aan een merk denkt?

Kies nu jouw hoofd- en accentkleur uit.

De hoofd- en accentkleur bepalen je huisstijl. De complementaire kleur gebruik je voor actiegerichte elementen. Maar daar hebben we het later over.

Om je te helpen met het kiezen van een juiste accentkleur kun je de tool Coolors.co gebruiken:

Coolors

Je hebt nu je “huisstijl” bepaalt. Of tenminste, de kleuren. Nu de complementaire kleur nog.

Bepaal de complementaire kleur

Een complementaire kleur is de kleur die het meeste past bij je gekozen hoofdkleur. Je komt achter jouw complementaire kleur als je jouw hoofdkleur in de kleurencirkel opzoekt en een rechte lijn trekt naar de overkant.

Stel dat geel de kleur is die jij hebt gekozen als hoofdkleur, dan is paars de complementaire kleur. Deze kleur zal het meest opvallen (in de basis) en in theorie het beste werken voor je koopknoppen.

Complementaire-kleuren-vinden

Uiteraard is elke website anders en bij het gebruik van meerdere kleuren kan ook de exacte complementaire kleur afbreuk doen aan het geheel.

een goed voorbeeld hiervan is de combinatie rood, blauw en oranje.

Hollands oranje is de complementaire kleur van lichtere tinten blauw zoals turqoise & cyan. 

Bij Turqoise en Cyan is Rood een ontzettend mooie kleur. 

Maar… 

Omdat Rood en Oranje met elkaar “vloeken”, maakt deze combinatie een onverstandige keuze.

Kies-de-juiste-kleuren

Neutrale kleur toevoegen

In het geval van dit kleurenschema, zou het een verstandigere keuze zijn om rood of oranje te vervangen door een kleur die wel passend en rustiger voor je ogen is.

Zo kun je ervoor kiezen een “neutrale” kleur te gebruiken zoals wit, grijs of zwart (waar zwart eigenlijk officieel geen kleur is)

voorbeeld-met-neutrale-kleur

kleur uit hetzelfde spectrum

Door de derde kleur in hetzelfde spectrum te laten vallen als een van de andere twee kleuren, wordt het geheel een stuk rustiger.

voorbeeld-hetzelfde-spectrum-blauw

Pastel

Heb je de uiteindelijke complementaire kleuren gevonden, maar vind je ze eigenlijk nog net te fel? 

Bekijk dan eens of je dezelfde kleuren om kunt zetten naar pasteltinten om ze minder hard te maken.

voorbeeld-hetzelfde-spectrum-blauw-pastel

Blijf je designs testen om te kijken wat het beste in de praktijk werkt, maar kies in de eerste instantie voor drie kleuren die goed bij elkaar passen:

Bepaal je stijl

Een goed ontworpen website herken je aan een eenduidige stijl. Heb je jouw kleuren gekozen, wijk daar dan niet meer van af. Kies vervolgens je stijl.

Met welke elementen wil je werken? Kies je voor strak en zakelijk, informeel en persoonlijk? Hoe treed jij naar buiten en met welk soort visuele uitingen versterk jij je boodschap?

Kies je foto’s, van jezelf, of koop je ze?

Kies je voor voorbeelden, animaties, video’s?

Denk goed na met welke elementen jij wilt werken zodat jij alles in huis hebt, voordat jij begint met het maken van je website.

Heb je een plaatje in je hoofd hoe je jouw website eruit wilt laten zien?

Dan kan ik je feliciteren. Je hebt zojuist al het voorbereidend werk gedaan. Laten we nu beginnen met het daadwerkelijk bouwen.

Wil je liever langer stilstaan bij de vormgeving van je website? Neem dan eens een kijkje op deze pagina: website ontwerpen.

Stap 6

Zorg voor de teksten

In stap 2 heb je bepaald welke pagina’s je nodig hebt om je doelen te bereiken. Nu moeten we deze teksten nog (laten) schrijven.

Voor het schrijven van je teksten houd je rekening met de doelen die je hebt bepaald en het wireframe dat je in stap 3 hebt gemaakt.

Vanuit je wireframe weet je hoeveel tekst je nodig hebt.

Voor het creëren van goede teksten voor je website kun je de volgende pagina’s bezoeken:

Stap 7

Kies de juiste afbeeldingen

In stap 4 en 5 heb je voor het eerst aandacht geschonken aan de vormgeving van je website. Een belangrijk onderdeel bij het maken van je website is het uitkiezen van de juiste afbeeldingen.

Zorg dat je afbeeldingen uitkiest die bij je style passen.

Het mooiste is als je zelf zorgt voor beeldmateriaal door bijvoorbeeld foto’s te laten maken. Wil je liever kant-en-klare afbeeldingen gebruiken, kijk dan eens op deze pagina: Alle websites voor gratis afbeeldingen.

Website Live Checklist

Een website lancering zonder fouten?

Download deze superhandige checklist en verzeker jezelf van een second opinion bij het lanceren van je website. 

Zo voorkom je gegarandeerd de meest gemaakte fouten! 

Stap 8

Kies jouw website maak programma

Er zijn talloze programma’s om je website te maken. Maar je hebt niet voor niets er voor gekozen om eerst al deze stappen te doorlopen. 

Dit betekent dat jij gelooft dat je met een goede voorbereiding en de juiste stappen, betere resultaten haalt.

En ik ben het met je eens.

De stappen die we samen hebben opgepakt. Zijn de stappen die we bij Internet Marketing Gemak al ruim 10 jaar zetten.

En elk jaar proberen we het weer beter te doen.

Het nadeel?

Tenminste, dit was het nadeel.

De techniek houd je snel tegen.

Gelukkig is er tegenwoordig Webnemer. Het website maak programma dat de beste software heeft gebundeld.

Zo kan jij gemakkelijk zelf je website maken en laten groeien, zonder de rompslomp en het gedoe.

Stap 9

Maak jouw website (af)

Je hebt alle stappen gezet om niet zomaar een website te maken, maar een online werknemer. Nu kun je aandacht schenken aan het daadwerkelijk optimaliseren. 

Als je alle pagina’s hebt gemaakt, besteed dan aandacht aan de SEO en verdiep je in de wondere wereld van de conversieoptimalisatie.

Bedenk je dat je website nooit af is.

Blijf testen wat werkt, maak de benodigde aanpassingen en geniet van de resultaten.

Wil je meer inspiratie voor het maken van je website? Blijf dan nog even plakken en bekijk de talloze video’s die we voor jou hebben gemaakt.