Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

4 praktische tips voor het schrijven van doelgroepgerichte webteksten

Marloes Nijland   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-06-2018   |   ,

De ontwikkelingen binnen zoekmachine optimalisatie gaan razendsnel. Elk jaar komt Google wel met een nieuwe update van het algoritme. Maar wat keer op keer overeind blijft: kwalitatieve content scoort.

Vooral voor je bezoekers. Dat wordt nog wel eens vergeten. Daarom, aan iedereen die online content plaatst: Schrijf met je doelgroep in gedachten!

De reden is eenvoudig. Jouw website is in de eerste plaats bedoeld voor je bezoekers. Zij moeten hier vinden wat ze zoeken, begrijpen wat jij kunt leveren, overtuigd raken dat jij de beste oplossing voor ze hebt, etc. In elke fase.

Hartstikke leuk dat je website op de eerste plaats staat op de zoekresultatenpagina. Dan zul je er wel voor moeten zorgen dat je ‘meta description’ aantrekkelijk genoeg is geschreven. Anders heb je er nog steeds niks aan.

Of als ze meteen weg zijn als ze op je website komen.

Zet die zoekmachine dus even opzij bij het schrijven van je webteksten.

Ga liever nóg een stapje terug:

  • Wat weet je over je doelgroep?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Hun angsten?
  • Hoe willen zij aangesproken worden?
  • Hoe wil jij je bezoekers aanspreken?
  • Waar zijn ze naar op zoek?
  • Wie zijn doelgroep beter in kaart heeft, kan de juiste match maken met tekst en beeld.

Praten met bestaande klanten is een eerste stap. Er zijn ook professionals die je kunnen helpen.

Het gaat erom dat je de doelgroep op de juiste manier aanspreekt. Daar gaat een lang proces aan vooraf. Laat mij je hier vier schrijftips geven die je zelf kunt toepassen.

#1 Zorg dat je je webteksten zo schrijft, zodat je verwachtingen waarmaakt

Ja, met pakkende teksten, koppen en titels trek je de aandacht. Je vergroot de kans dat bezoekers van je website daadwerkelijk je content lezen. En actie ondernemen.

Bekijk ook eens hoe je pakkende teksten schrijft, inclusief pakkende koppen en titels.

Heb je ook nagedacht over de verwachting die je met jouw titel schept? Denk aan:

  • ‘Koop hier je zonnebrand’
  • ‘Stel hier jouw stappenplan op’
  • ‘Houd rekening met deze 4 punten’.

Maar je komt helemaal niet op de pagina waar je zonnebrand kunt kopen. Of je hebt geen 4, maar 2 punten (waar zijn die andere twee?). Weg is de bezoeker van je website.

Zo zag ik op een website de kop ‘start zoekactie’ en dacht meteen: hier kan ik – letterlijk – starten met mijn zoekactie. In dit geval mezelf aanmelden bij de organisatie.

Klik. Toen bleek er een lap tekst onder te staan die over van alles ging, maar er was géén knop om me aan te melden. Frustratie!

Zorg dat verwachtingen kloppen. Test dat gerust bij je vrienden of klanten. Wat roept de ene titel op, en wat de andere? En klopt je inhoud dan, of heb je andere tekst nodig?

Laat iemand je teksten hierop nalopen.

#2 Ga de interactie aan met je doelgroep, geef antwoord op vragen.

Omdat het lerend vermogen van zoekmachines beter ontwikkeld is, zien mensen zo’n zoekmachine meer en meer als persoonlijk assistent. En aan zo’n assistent stel je vragen:

  • Waar vind ik een schoenenwinkel bij mij in de buurt?
  • Hoe heet is de zon?
  • Welke hond past bij mijn gezin?
  • Hoe vervang ik een lamp?

Zoekmachines kunnen deze vragen steeds beter aan. Profiteer en geef in je tekst duidelijk antwoord op vragen die voor jouw (potentiële) bezoekers relevant zijn.

Denk aan de belangrijkste pijlers van elke overtuigende tekst: Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer, Hoe (en Welke). Gebruik je gezonde verstand.

Of tools om je te helpen met de juiste vragen. Zoekmachine optimalisatie met een menselijk tintje.

#3 Gebruik opsommingen in je webteksten, zodat je het overzichtelijk houdt

Zag je dat ik twee opsommingen gebruikt heb? Ze helpen je bezoeker echt. Net als pakkende titels zorgen opsommingen dat iemand snel de informatie kan scannen om te bepalen of jij degene bent naar wie hij op zoek is. Maak er dus handig gebruik van.

Welke informatie kan jij eenvoudig in een opsomming geven? Een stappenplan voor het vervangen van een lamp, bijvoorbeeld. Of je werkwijze. De producten die je binnen een categorie verkoopt.

Als het maar relevant en snel te scannen is. Dat vindt de zoekmachine net zo prettig.

#4 Spreek je bezoeker persoonlijk aan in jouw webteksten

Leg in je tekst de verbinding met je doelgroep. Geschreven voor die ene persoon die op dat moment je tekst leest. Jij. En jij alleen.

Dat heeft alles te maken met de kenmerken van je doelgroep, de toon en de stijl. Straal uit: ‘Ik begrijp jou. Ik snap je worsteling. Hier, kijk eens, ik heb de oplossing. Dit is echt wat je zoekt.’

Doelgroepgericht schrijven is gewoon geen makkelijke opgave. Ook ik kan er rustig dagenlang mee worstelen. En dan heb ik nog wel een passie voor tekstschrijven.

Maar verlies nooit je doelgroep uit het oog als je streeft naar kwalitatieve content, een hogere ranking en meer conversie.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Marloes Nijland

Marloes is tekstschrijver voor websites, offertes en nieuwsbrieven. Dat doet ze voor een diversiteit aan onderwerpen en doelgroepen. Daarnaast schrijft ze artikelen voor tijdschriften en redigeert ze (website)teksten. Met haar eigen bedrijf helpt ze ondernemers een duidelijk verhaal te vertellen.

Laat een reactie achter