Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Webteksten schrijven? Zo schrijf je voor Google en je klanten

Je wilt meer bezoekers via Google en tegelijkertijd wil je dat bezoekers klanten worden.
Hoe ga je dat in hemelsnaam doen?

In mijn ogen kun je én goed gevonden worden met je webtekst en tegelijkertijd je bezoekers prikkelen tot het aankopen van jouw producten.

Maar…

Je moet wel weten hoe het werkt.

Benieuwd naar alle technieken om betere webteksten te schrijven?

8 Bonus SEO Tips & Hacks

Betere Webteksten Schrijven? Neem afscheid van

  • Het volproppen van jouw webteksten met zoekwoorden
  • Het volgen van SEO-strategieën die al jaren niet meer werken
  • Het schrijven voor Google

Wil je geen bezoekers, maar klanten, bedenk je dan één ding:

SEO is veranderd, Google is veranderd en jij… jij moet ook veranderen, wil je de beste posities krijgen…

..en behouden.

Wil je op een andere manier jouw webteksten schrijven. Je teksten niet meer vol hoeven te proppen met zoekwoorden en ontdekken wat wel werkt?

Hoe schrijf je jouw webteksten voor Google en klanten?

Uiteindelijk gaat het niet om Google, maar om je bezoekers.

Toch?

Hoewel niet iedereen het met mij mee eens is, ben ik van mening dat Google jouw bezoekers net zo belangrijk vindt als jij. Misschien zelfs nog wel belangrijker.

Waar Google voorheen vooral keek naar hoe zoekmachine vriendelijk jouw website is en de backlinks, spelen tegenwoordig andere factoren een belangrijke (en bepalende) rol.

Dit heeft veel te maken met de intentie en relevantie, oftewel – de IR-factor.

Hoe de IR-factor jouw webteksten laat scoren in Google

Waar Google voorheen keek naar de zoekwoorden, kijkt het tegenwoordig naar de IR-factor. IR staat voor de intentie en relevantie.

Waar velen nog de zoekwoorden in webteksten gebruiken om zo hoog in Google te komen, gaat het Google tegenwoordig om iets heel anders.

Natuurlijk kijkt Google naar de woorden die op een pagina staan, maar wat veel belangrijker is, is de intentie en de relevantie.

Met welke intentie zoekt de zoeker? Naar welk antwoord is die op zoek? Welke informatie wil hij of zij vinden en…

Hoe moet jouw webtekst zijn geschreven en ingericht om te voldoen aan de eisen van de zoeker?

Het bepalen van de IR-factor van jouw webteksten is een belangrijk proces en Google zal hier steeds beter in worden. Klopt de IR-factor niet, dan zul je nooit kunnen scoren in Google. Hoe goed je webtekst ook geoptimaliseerd is voor SEO.

Hoe lastig dit misschien nu klinkt, er schuilt een zeer groot voordeel achter deze verandering.

Er liggen kansen voor het oprapen.

Kansen die zelfs Google nog niet heeft gevonden. Wat ik nu al kan meegeven: houd rekening met wat je bezoeker echt wil.

Als ik zoek naar een artikel over webteksten schrijven, wat voor informatie wil ik dan?

Wanneer jij een tekst schrijft of landingspagina maakt voor bezoekers die zoeken naar ‘fietsband plakken’, wat zoekt je bezoeker dan precies?

Natuurlijk wil hij informatie hebben over het hoe en wat. Maar…

Hoe wil hij deze informatie krijgen? Een handig stappenplan met afbeeldingen, een video, een complete handleiding of een adres van de dichtstbijzijnde fietsenmaker?

Door rekening te houden met dit soort vragen zul je, naast betere webteksten, ook een betere positie in Google krijgen.

Heb je nagedacht over de invalshoek en hoe je jouw artikel het meest interessant (en relevant) maakt?

Schenk dan nu aandacht aan het juiste framework.

Het TTT Framework Voor de Beste Webteksten

Wil je met jouw webtekst continu de aandacht vasthouden?

Gebruik het TTT Framework.

Het TTT framework is gebaseerd op één van de meest krachtige marketingtechnieken: storytelling.

Wie kent de verhaaltjes van vroeger niet? Eens verteld en ze blijven de rest van je leven bij je.

Dit is de kracht van een goed verhaal. Door deze kracht in je webteksten te gebruiken zul je zien dat je de aandacht langer vasthoudt.

Hoe het werkt?

Gebruik in elke webtekst de volgende onderdelen:

Een sterk verhaal bestaat altijd uit dezelfde onderdelen. Een inleiding, middenstuk en einde. Hoe krachtiger deze elementen in elkaar steken, hoe aandachtiger het verhaal wordt opgeslokt.

Zorg dat elke webtekst bestaat uit:

Zo krijg je de meest pakkende inleiding voor elke webtekst

Door de inleiding te lezen, weet jij waar een tekst over gaat.

Niets nieuws.

Maar hoeveel tijd besteed jij aan de inleiding?

Ik kan je beloven dat de inleiding bepaalt of iemand WEL of NIET jouw webtekst leest.

Hoe creëer je een pakkende inleiding?

Zorg dat elke inleiding de volgende onderdelen bevat:

  • Preview: In dit artikel ontdek je… Ik onthul je in dit artikel….
  • Bewijs: Dit is dezelfde methode die ik hebt gebruikt om 13.432 extra bezoekers per maand te krijgen
  • Inhoud: Lees snel verder en ontdek alles over….
  • Call 2 Action: Klaar voor de beste X om X? Lees snel verder.

Heb je alle onderdelen in je inleiding verwerkt?

Zorg dan dat je aandacht besteedt aan het middenstuk.

Zo zorg je voor een verrassend middenstuk

Ken je dat gevoel dat je een slechte film aan het kijken bent, maar stiekem blijft kijken omdat je benieuwd bent hoe het verhaal afloopt?

Bekijk een willekeurige film en het zal je opvallen dat er midden in de film een plottwist of een andere verrassend element te zien is.

De hoofdrolspeler wordt ziek, er komt een extra personage bij of diegene die dood leek, is plots weer springlevend.

Dit soort elementen zorgt voor een nieuwe opbouw. Een opbouw naar het einde.

Zorg dat je in elke tekst een middenstuk hebt.

Hoe zorg je voor een sterk middenstuk in jouw webtekst?

Gebruik nieuwsgierigmakende zinnen. Zorg dat je iets vertelt en tegelijkertijd een deel van de informatie achterwege laat.

Volgens George Loewenstein, de psycholoog die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar wat de mens nu écht nieuwsgierig maakt, is nieuwsgierigheid maar één ding.

Nieuwsgierigheid is het gat tussen wat we weten en wat we wíllen weten.

Hoe speel je daar op in?

Gebruik zinnen als bijvoorbeeld:

  • Je weet hoe je X doet, later vertel ik je hoe je…
  • Dit kost over het algemeen al snel 5.743 euro, later vertel ik je een (slimme) gratis techniek
  • Doe je nu X, ontdek dan hoe je via X het 3x zo X doet

Heb je een pakkende inleiding en een verrassend middenstuk?

Dan is het tijd voor een knallend einde.

Zo krijgt elke webtekst een knallend eind

Elke webtekst heeft een doel. Zorg dat je voor dat je het artikel schrijft, je je doel helder voor ogen hebt.

Wat wil je dat elke lezer doet?

Inschrijven op je nieuwsbrief, doorklikken naar een andere pagina, je product kopen?

Welk doel je ook voor ogen hebt, zonder een geslaagd resultaat heeft je webtekst geen waarde.

Een knallend einde krijg je wanneer je jouw lezer al hebt voorbereid. Denk aan de behoefte, bereid ze voor en gebruik actieve taal.

Hoe creëer je een knallend einde voor je webtekst?

Er is geen gouden formule voor het maken van een knallend einde. Wel het is een onderdeel dat naast je inleiding en middenstuk, het meeste aandacht verdient.

Verdiep je in jouw bezoeker en bepaal welke stap zij moeten zetten om verder in jouw sales funnel te komen.

Sluit je artikel af met een duidelijke actie:

  • Schrijf je in
  • Reageer
  • Koop
  • Etc.

Heb je jouw webtekst geschreven? Laten we dan eens stil staan bij enkele slimme optimalisatietechnieken. Technieken die verder gaan dan de SEO optimalisatie.

De makkelijkste optimalisatie voor ruim 367% meer bezoekers met je Webteksten

Hoe zoekmachinevriendelijk jouw webtekst ook geschreven is, hoeveel optimalisatietechnieken je ook hebt toegepast, hoe hoog je ook in Google staat.

Er is één ding dat bepaalt of je wel of geen bezoekers krijgt.

En dat is de titel (en metaomschrijving) van je tekst.

De wat?

Ik leg het je later allemaal uit.

De titel, of zoals ik het noem, je SEO-titel, is het eerste wat je bezoeker van jouw tekst ziet.

Het is het stukje blauwe tekst dat je vast al wel eens bent tegengekomen in Google.

seo-titel

Dit stukje tekst, of zoals Google het noemt, snippet, bepaalt of de bezoeker genoeg interesse heeft om jouw webtekst te lezen.

En het allermooiste?

Ik heb er al meer over geschreven en hoewel Google het nog lijkt te ontkennen, de praktijk bewijst het tegendeel.

Wil je meer bezoekers en hoger scoren in Google?

Laat bezoekers dan klikken.

Google ziet hoe vaak jouw website wordt getoond en hoe vaak bezoekers klikken.

Klikken bezoekers vaker op jouw site dan op die van je concurrenten dan kun je vast al wel raden wat Google doet.

Google laat je stijgen.

Dit alles heeft te maken met de CTR en Dwell-time. Hoe dat precies werkt en hoe je beide optimaliseert, leg ik uit in het artikel over Dwell-time.

Laten we eerst eens écht beginnen.

Je bent goed voorbereid, je hebt genoeg geduld getoond en bent klaar om te beginnen met het samenstellen van een sterke en slimme SEO-strategie voor jouw webtekst.

SEO gerichte webteksten schrijven met de focus op je klant

Je optimaliseert weliswaar je webteksten voor Google, maar je schrijft ze voor je klanten. Hoe het schrijven voor Google echt werkt, leer ik je in het artikel: SEO-teksten schrijven voor Google en meer klanten.

Om je webteksten de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je klanten. Jouw product of dienst speelt in op de behoefte van mensen.

Bekijk je product of dienst nog eens kritisch en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?
  • In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
  • Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
  • Wat doet iemand zelf wanneer hij mijn product of dienst niet koopt?

Stel je bent schilder.

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of iets anders bezitten dat te schilderen valt.

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget en wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

Schuren, afplakken, schilderen, lakken, beitsen etc.

Wat zijn de leuke onderwerpen of thema’s waar je zoekwoorden voor kunt bedenken?

  • Waar moet je op letten wanneer je net bent verhuisd;
  • Hoe de juiste verf jouw boot beschermd tegen schade;
  • Hoe bepaal je de kleuren voor je nieuwe huis;
  • Hoe stijgt de verkoopwaarde door het juiste schilderwerk;
  • Wanneer schilderen met een kwast de beste optie is;
  • Wanneer schilderen met een roller beter werk levert;
  • Alle verschillen tussen verf die jij nog niet wist;
  • Het geheim van schilderen met een kwast of een roller.

Wanneer je goed kijkt naar de situaties waar jouw klanten in kunnen zitten voordat zij behoefte krijgen aan jouw product of dienst, dan weet ik zeker dat je goede zoekwoorden kunt bedenken.

Het op deze manier aanpakken van je zoekwoorden onderzoeken zal je niet alleen helpen bij het vinden van betere zoekwoorden, ook leer je direct te denken in een thema.

Een thema is belangrijk voor je tekst. Een thema zorgt er voor dat je niet op één of twee zoekwoorden scoort, maar op tientallen tot honderden tegelijk.

Laat jouw webteksten scoren op honderden zoekwoorden (tegelijkertijd)

Hoe je jouw webteksten laat scoren in Google en dan niet met één of twee zoekwoorden, maar met honderden tegelijkertijd, leer je in de cursus SEO schrijven

potentionele-organische-zoekwoorden-per-url

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter