Geld verdienen met zakelijk bloggen – 6 tips

Marieke de Koning   |      |   Laatste aanpassing op: 21-08-2018   |   

Blogs schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer specialisten investeren tijd en moeite in het schrijven van een goede blog.

Waarom? Heel simpel: een succesvolle blog levert je geld op.

En dat gaat misschien sneller dan je denkt.

Toen ik net begon als ondernemer, kreeg ik een goede tip van een doorgewinterde collega: een hobby mag geld kosten, maar je bedrijf moet geld opleveren.

Dat heb ik in mijn oren geknoopt en het helpt me nog steeds als ik moet beslissen over opdrachten die weliswaar heel leuk zijn, maar weinig of geen budget hebben.

Ik werk niet graag voor niets. Maar het schrijven van blogs staat hoog op mijn prioriteitenlijst, terwijl ik na afloop niemand een factuur kan sturen. Toch levert het me winst op.

Voordelen van het schrijven van blogs

Het schrijven van blogs heeft verschillende voordelen:

  • Je bevestigt of verstevigt je status als specialist
  • Je bent beter in beeld bij je netwerk
  • Je vergroot je netwerk
  • Bloggen helpt om een hogere Google-ranking te krijgen

Met onderstaande tips schrijf je blogs die voor een hogere omzet zorgen.

Laat in je blogs zien dat je verstand van zaken hebt

Blog over onderwerpen waarmee je laat zien dat je een expert bent. Zorg voor een duidelijke link met de producten en diensten die je verkoopt.

Door te laten zien dat je verstand van zaken hebt, win je het vertrouwen van potentiële opdrachtgevers die al in je netwerk zitten.

Om je deskundigheid te tonen, hoef je helemaal niet met vaktermen te strooien en saaie feiten te spuien. Integendeel, het zijn juist persoonlijke ervaringen waar je lezer op zit te wachten.

De droge feiten zijn overal te vinden, maar jouw ervaringen zijn uniek en zorgen voor meerwaarde. Daarmee onderscheid je je van concurrenten, maak je een blijvende indruk en groeit je autoriteit.

Zorg voor nuttige informatie, zodat andere websites naar je verwijzen

Het is fijn als opdrachtgevers je als autoriteit zien, maar online geldt ook een andere vorm van autoriteit.

Dat is de autoriteit die bijdraagt aan een betere positie in de zoekresultaten van Google. Hoe meer websites met veel autoriteit naar jouw site linken, hoe meer autoriteit jij krijgt (linkbuilding).

Dat levert je extra bezoekers op via Google, én je krijgt bezoekers via de website die naar je verwijst. Om dat te laten gebeuren, creëer je nuttige content; denk bijvoorbeeld aan checklists of how to-teksten.

Gebruik je blogs om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten

Doe dat vooral niet letterlijk: (bijna) niemand zit te wachten op een stroom verhalen waarin iemand oreert over de organisatie zelf.

Een blog hoeft niet over je bedrijf te gaan om je organisatie toch in de kijker te spelen. Ik plaatste een blog over het maken van nieuwsbrieven op LinkedIn, die werd geliket door iemand in mijn netwerk, waardoor ik in beeld kwam bij haar contact, die toevallig op zoek was naar een tekstschrijver.

Zo bezorgde die blog me een afspraak met een nieuwe opdrachtgever. Niet alleen over je bedrijf schrijven dus, maar waarover dan wel?

Geef je lezer een cadeautje. Jouw kennis bijvoorbeeld, een waarschuwing voor veelgemaakte fouten of juist een verzameling succesverhalen (‘best practices’) waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.

Zorg dat anderen je blogs lezen

Ga er niet vanuit dat anderen jouw site bezoeken om te zien of er toevallig nieuwe blogs online staan. Post je materiaal op social media, waar het makkelijk gedeeld kan worden.

Zo komen ook mensen buiten je eigen netwerk in aanraking met je werk (en dat bezorgde me onder andere deze plek als blogger op Internet Marketing Gemak).

Houd je blogs actueel en voorkom dat mensen afhaken

Loop regelmatig je blogs na om te controleren of ze nog actueel zijn. Zijn er sinds de plaatsing ontwikkelingen geweest op jouw vakgebied?

Dan pas je de blog aan en maak je bovenaan de tekst duidelijk wanneer je de tekst geüpdatet hebt. Zo bied je je lezer extra service (en voorkom je dat ze op jouw site oude koek aantreffen) én je laat Google zien dat je actueel bent.

En dat wordt beloond door de zoekmachine, want Google houdt van actuele sites.

Leestip! Ben jij een beginnende blogger? Check dan waar je op moet letten!

Geef het schrijven van blogs prioriteit

De laatste tip voor succesvol zakelijk bloggen? Maak tijd. Houd met een vaste frequentie een paar uur vrij in je agenda om aan je blogs te schrijven en houd je aan die planning.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan (guilty as charged): het is heel verleidelijk om bijvoorbeeld een offerteaanvraag voorrang te geven.

Maar voor je het weet, neem je jezelf wekenlang voor om vandaag écht die blog te schrijven en leidt uitstel tot afstel.

Zonde, want met regelmatig goed bloggen, blijven die offerteaanvragen echt wel komen.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

4 reacties

  1. Thijs op 29/11/2018 om 14:49

    Ik wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren met bloggen.
    Dankjewel voor deze informatie.

  2. Donovan op 26/03/2019 om 10:34

    Leuk artikel! Zelf ben ik beginnend marketeer en ik van plan veel te gaan bloggen dus dit is zeer handige en welkome info! Leuke blog en ga zo door!

Laat een reactie achter