Internet Marketing Gemak Logo

Marketing Funnel

Ontdek het geheim van marketing funnels. Zet in enkele stappen je eigen marketing funnel online en profiteer van de resultaten.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Marketing > Marketing Funnel

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel is een visualisatie van iedere stap binnen de marketing, dat als doel heeft om de doelgroep die nog onbekend is, om te zetten tot potentiële klanten.

Met andere woorden.

Binnen een marketing funnel leg je iedere stap vast die jij binnen de marketing zet om nieuwe klanten aan je te verbinden.

Een marketing funnel is het proces dat je voor je sales funnel plaatst.

Het verschil tussen een marketing en sales funnel

Waar een marketing funnel zich richt op “onbekende klanten” richt de sales funnel zich op de leads die zijn overgebleven.

Je marketing funnel doet als het ware het voorwerk, de sales funnel maakt het af.

Hoe werkt een marketing funnel?

Het algemene doel van de marketing funnel is jouw doelgroep segmenteren.

Hoe werkt dat?

Bij het segmenteren van je doelgroep bepaal je waar je doelgroep echt behoefte aan heeft. Door bepaald gedrag uit te lokken verzamel je waardevolle informatie over je doelgroep.

Aan de hand van deze informatie bepaal je jouw vervolgacties en filter je iedereen die in de funnel is beland.

Aan het einde van je funnel blijven de leden over die geïnteresseerd zijn in je dienst of product en “klaar” zijn voor de sales funnel.

Waarom heb je een funnel nodig?

Stel je eens voor dat je 10.000 mensen voor je hebt staan.

Je kent deze mensen nog niet. Je hebt ze nog nooit gesproken en zij weten niet wie jij bent.

Toch wil jij nieuwe klanten werven.

Hoe weet jij met wie je het beste in contact kunt komen? Ga je met alle 10.000 mensen het gesprek aan? Of zou het prettig zijn als je precies weet welke mensen het meeste openstaan voor een gesprek met jou?

Een goede marketing funnel werkt als een soort van filter. Het segmenteert duizenden mensen en plaatst deze automatisch in “bakjes”.

Via de “bakjes” worden losse sales funnels gestart en zo weet jij precies met wie jij het gesprek moet aangaan.

Doordat de funnel als een soort van filter werkt, weet je straks exact waar de grootste behoeftes liggen.

Je weet hoeveel potentiële klanten er nu al staan te popelen om jouw nieuwe product of dienst te kopen. En hoeft straks alleen nog maar de juiste sales funnel te koppelen om het “af” te maken.

Maar voordat je met een sales funnel begint, lanceren we eerst je marketing funnel.

Hoe start je met een marketing funnel?

Een goede marketing funnel is opgebouwd uit verschillende “lagen” of “fases”. Het doel van je funnel is niet het daadwerkelijke verkopen (daar is je sales funnel voor), maar het zo goed mogelijk segmenteren (filteren) van je doelgroep.

Iedere marketing funnel bestaat uit de volgende onderdelen:

De start (bovenkant) van je funnel

Iedere funnel heeft een start nodig.

Wat kun jij je doelgroep aanbieden om de funnel te starten? Denk aan een gratis product, e-book, video of iets anders van waarde.

Aan de bovenkant van je funnel draait het vooral om de massa en merkbekendheid. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken die je in latere stappen kunt segmenteren.

Bij de bovenkant van de funnel gaat het vaak mis.

Dit komt vooral omdat marketing en sales funnels door elkaar worden gebruikt. Natuurlijk is het uiteindelijk doel, meer verkopen realiseren, maar dat is niet waarvoor je een marketing funnel maakt.

Het doel

Een marketing funnel is puur een grote filter die automatisch jouw doelgroep door een grote trechter “gooit” en alle potentiële klanten doorgeeft aan je sales funnel.

Waar gaat het dan mis?

Voor de start van de funnel wordt en te “beperkte” doelgroep gebruikt. Door te proberen de targeting zo goed mogelijk af te stemmen, verwacht men het goed te doen.

Maar dit afstemmen moet jij niet doen, dat doet je funnel.

Aan de hand van de start van je funnel maak je “automatisch” de eerst selectie.

Wat ik hier mee bedoel?

Als ik een rapport download van jou dat gaat over het maken van marketing funnels, dan weet jij al dat ik in ieder geval enige interesse heb.

Nu kan jij de campagne richten op ondernemers met een interesse in marketing funnels of ondernemers in het algemeen.

De beste keuze zal je verbazen.

Door je te richten op ondernemers in de algemene zin, zal je doelgroep groter zijn, maar heeft je marketingcampagne tegelijkertijd meer rek.

Je bent in het begin wat meer budget kwijt, maar kunt veel langer met dezelfde campagne en funnel werken.  

Dit is belangrijk omdat tegenwoordig ieder platform dat jij kunt gebruiken om online te adverteren (wat de snelste manier is om je marketing funnel te promoten) enorm slim is geworden.

Ieder platform, of dit nu Facebook Ads, Google Ads of een ander platform is, maakt gebruik van AI.

Deze vorm van intelligentie gebruikt alle data die het van een gebruiker heeft om deze vervolgens aan de juiste advertentie te tonen.

Zo laat je het lastige denkwerk over aan het platform, heeft je marketing funnel een veel groter bereik en weet je door de start (het soort weggever) dat je wel de juiste mensen aantrekt.

Marketing voor de bovenkant van je funnel

Je funnel moet gevoed worden. Aan de hand van jouw doelgroep en soort weggever bepaal je met welke marketingacties je gaat werken.

Het gaat in deze fase vooral om aandacht te krijgen voor jouw merk. Je richt je binnen je KPI’s vooral op het vergroten van je bereik en het aangaan van de interactie.

In de Masterclass “Het Klantbrein” duiken we samen in het brein van je klanten en ontdek je waar het brein nu echt mee zit.

Het helpt je met het afstemmen van je marketingacties en het inrichten van je marketing funnel. Een belangrijke stap die we binnen de masterclass zetten is het achterhalen van de situatie.

De situatie waarin jouw doelgroep zich begeeft, voordat het behoefte krijgt aan het resultaat dat jouw product of dienst biedt.

Dit is belangrijk om te achterhalen omdat je hiermee je weggevers bedenkt en de top van je funnel inricht.

Hoe dat werkt?

Stel dat wij een boormachine verkopen. Wat is dan het resultaat?

Een gat in de muur.

In welke situatie kan iemand zitten voordat zij een gat in de muur willen?

Misschien een student die net op kamers is gaan wonen?

Wat is dan een leuke weggever om onze marketing funnel op te starten? Misschien iets als “14 Slimme (en gratis) klustips voor studenten”?

Heb je de situaties waarin je klanten zich kunnen begeven helder, dan is het bedenken van je weggevers en het starten van je marketing funnels een koud kunstje.

Heb je een weggever bedacht, dan start je met de acties.

Slimme acties voor de bovenkant van je funnel

De bovenkant van je funnel draait om bereik en interactie. Om de kosten zoveel mogelijk te drukken gebruik je voor de bovenkant het liefst gratis (of goedkope) kanalen.

Verwerk in ieder geval de volgende onderdelen in je marketingmix:

Midden van je funnel

Het midden van je funnel is vooral bedoelt om elkaar te leren kennen. Binnen deze fase begin je voor het eerst met de doelgroepsegmentatie.

Op dit moment kent “iedereen” jou, je merk of in ieder geval je weggever. Maar hoe kun jij hen leren kennen?

Via welke manieren kun jij achterhalen in welke fase van het koopproces iemand zit?

Aan de hand van het gedrag dat je potentiële klanten (in de funnel) laten zien, bepaal je de volgende acties.

Zorg dat je aan de hand van deze informatie het gesprek verlengd. Leer de potentiële klant kennen. Verzamel zoveel mogelijk informatie. Noteer het gedrag dat men laat zien en segmenteer op zoveel mogelijk elementen.

Marketing voor het midden van je funnel

Alles draait op dit moment om het segmenteren van je leden. Je wilt achterhalen wie door kan gaan naar de volgende stap.

Het is handig om hiervoor inzicht te hebben in de customer journey of in ieder geval het koopproces. Probeer inzichtelijk te krijgen welke stappen iemand doorloopt voordat zij uiteindelijk jouw factuur betalen.

Hoe dat werkt?

Stel dat Piet het handboekje “14 Slimme (en gratis) klustips voor studenten” heeft gedownload. Wat kun je dan in je marketing funnel verwerken waarmee je achterhaalt of Piet interesse heeft in jouw boormachine?

Kun je een e-mail bericht sturen met bijvoorbeeld: 4 stukken gereedschap die iedere student in huis moet hebben.

Dat je instelt dat Piet automatisch een label krijgt wanneer hij het bericht heeft geopend of op de link heeft geklikt.

Denk iedere keer weer na hoe jij nog meer informatie van je doelgroep krijgt.

Stel dat jij nu in het midden van onze marketing funnel zou zitten over dit onderwerp. Wat kan ik dan doen om meer informatie van jou te krijgen?

Hoewel jij gewoon waarde krijgt, lok ik bepaald gedrag uit dat mij de juiste informatie geeft. Dit alles heeft te maken met marketing automation.

Marketing automation in je funnel

Jouw marketing funnel werkt pas effectief als het op het juiste moment, op de juiste manier en aan de juiste persoon het juiste bericht stuurt.

Via marketing automation kun je werken met labels. Labels zorgen ervoor dat iemand een soort sticker krijgt als diegene bepaald gedrag vertoont.

Stel dat iemand zich inschrijft op jouw nieuwsbrief door het downloaden van een gratis e-book.

Men komt dan automatisch in jouw marketing funnel terecht.

Tot dusver kunnen normale autoresponders (nieuwsbrief software) hun werk ook nog doen.

Maar wat nu als iemand zich inschrijft en ook een pagina bezoekt waar jij je product of dienst verkoopt?

Of wat nu als iemand via je sales funnel al klant is geworden? Stuur je diegene dan nog een keer een aanbieding?

Zou het dan niet beter zijn om deze persoon een label te geven in plaats van heel de marketing funnel te laten doorlopen?

Hoe dat werkt leg ik je uit in de video.

In de video hebben we het over MaiLeads, onze “variant” van ActiveCampaign.

Slimme marketing acties voor het midden van je funnel

Naast het gebruikmaken van marketing automation adviseer ik je te kijken of je de volgende marketing acties kunt gebruiken:

Eind van je marketing funnel

Het doel van het eind van je marketing funnel is het laten beginnen van je sales funnel.

Je hebt in de voorgaande stappen de doelgroep gesegmenteerd en de juiste informatie verzameld. Je bent nu klaar met de marketing en gaat over op de sales.  

Marketing voor het einde van je funnel

Alles draait bij het einde van je funnel om je prospects (potentiële klanten) om te zetten tot leads. Hiervoor heb je met verschillende filters gewerkt en als het goed is heb je alleen de “juiste” mensen nog over.

Denk nu na via welke manier je jouw leads wilt omzetten tot klant. Bied je intake aan, een telefoongesprek, een gratis proefperiode?

Zorg dat je jouw prospects voor de laatste keer “iets” laat doen.

Laat ze op een knop klikken, een brochure aanvragen, een formulier invullen of wat jij dan ook kunt bedenken om je sales funnel op te starten.

Het geheim van een succesvolle marketing funnel

Wat is het geheim?

Waarom levert de ene funnel honderden (tot soms wel duizenden) leads op, en kost de andere funnel alleen maar geld?

Data.

Iedere marketing funnel heeft (veel) data nodig om succesvol te worden.

Hoewel we nu al enkele jaren met funnels werken schiet je helaas (bijna) nooit in een keer raak.

Oké, door je ervaring heb je aanzienlijk minder testbudget nodig en gaat het allemaal een stukje makkelijker en sneller, maar data is wat jouw funnel succesvol maakt.

Zorg dat je continu de juiste data verzameld. Maak gebruik van Google Analytics, de cijfers van je marketingcampagnes en alle data die je beschikbaar hebt.

Herhaal datgene dat werkt en verbeter waar je het kan.

Werkt je marketing funnel?

Krijg je iedere maand extra leads in je sales funnel en lukt het je om zo nieuwe klanten te werven, start dan met het adverteren aan de bovenkant.

Draai steeds verder de kraan open, ga op zoek naar het plafond en geniet van de resultaten.

Ons idee stelen?

Een marketing funnel vind ik persoonlijk het allerleukste instrument binnen de online marketing. Heb je jouw marketing funnel en sales funnel in orde, dan maakt het niet meer uit.

Het maakt niet meer uit hoeveel je advertenties kosten of waar je ambities liggen.

Jij bepaalt je groei.

En het mooiste?

Iedereen kan marketing funnels gebruiken. Ongeacht je ervaring, branche, achtergrond of budget. Benieuwd hoe dat werkt?

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...