Internet Marketing Gemak Logo

Online marketing strategie

Steel de beste ideeën en strategieën en vorm in slechts enkele simpele stappen jouw eigen, succesvolle, online marketing strategie.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

Complete uitleg

cATEGORIE:

Online marketing > Strategie

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is het “plan” dat is bedacht om op een zo slim mogelijke manier het internet te benutten voor het behalen van je marketingdoestellingen.

Met een online marketing strategie leg je vast met welke acties je wilt werken, naar welke resultaten je op zoek bent en via welke KPI’s je het succes meet.

Voordat je begint met een online marketing strategie

Zorg dat je eerst alle cijfers paraat hebt. Heb je op dit moment geen duidelijk inzicht in bepaalde resultaten dan kun je net zo goed geen strategie samenstellen.

Waarom?

Wie bepaalt of jouw online marketing strategie “goed” is?

Doe jij dat?

Ik?

Je klanten?

Of de cijfers?

Cijfers liegen niet. Zorg dat je de juiste cijfers in kaart brengt.

Jouw online marketing strategie bepalen

Voor het bepalen van je online marketing strategie dien je enkele onmisbare stappen te zetten. Het zijn de stappen die nodig zijn om je strategie op de juiste manier af te stemmen. Toch zijn het ook de stappen die door de meeste als het minst leuk ervaren worden. Het is dan ook niet zo gek dat deze stappen overgeslagen worden door de meeste ondernemers.

En dat is goed nieuws.

Waarom?

Omdat als jij wel bereid bent de juiste stappen te zetten, je sowieso al je eerste voorsprong pakt.

Dus.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met stap 1.

Als je de Masterclass “Het Klantbrein” hebt gevolgd dan weet je hoe belachelijk het hebben van een doelgroep is.

Een doelgroep zegt nog niets.

Het is de behoefte die mensen in beweging brengt.

Voordat jij met je online marketing strategie begint, raad ik je aan de masterclass te volgen of in ieder geval in kaart te brengen op welke behoefte jij je richt.

En let op.

Dit is compleet iets anders dan je doelgroep.

Leg vast welke groep mensen dezelfde behoefte hebben en het beste bij jouw product of dienst passen.

Zo kan jouw behoeftegroep uit talloze doelgroepen bestaan en tegelijkertijd dezelfde doelgroepen uitsluiten.

Of ik nu een kleine bakker op de hoek ben, of een directeur van een groot online marketing bureau, ik kan dezelfde behoefte hebben.

Ik zit dan weliswaar in een compleet andere doelgroep, de behoefte is hetzelfde.

Heb je helder voor ogen wie je behoeftegroep is, schenk dan aandacht aan het marktsegment. Een marktsegment is een onderdeel van een markt. Het is de uitkomst van de filter die je op de markt hebt gelegd.

Zo kun je de markt segmenteren op demografische, psychologische of bijvoorbeeld geografische kenmerken.

Met andere woorden.

Zoek uit waar jouw ideale klanten zich bevinden en wat kenmerkend is voor deze groep. Wat is de gemiddelde leeftijd, wat zijn kenmerkende interesses of leefstijlen?

Verzameld zoveel mogelijk informatie over jouw ideale klant. Deze informatie helpt je in latere stappen om je strategie eter af te stemmen.

Als je helder voor ogen hebt op wie jij je met je online marketing strategie richt is het niet zo lastig meer om de kanalen en acties te bepalen.

Toch worden de eerste twee stappen regelmatig overgeslagen. Het kost tijd, is veel zoekwerk en wordt ook niet altijd gezien als de meest leuke bezigheid.

Hoewel deze stappen je inderdaad tijd kosten, verdien je dit later drie zo hard terug.

Hoe dat werkt?

Als je in stap 1 en stap 2 zeer helder in kaart hebt gebracht wie je klanten zijn en wat hen het meest beweegt, dan hoef je alleen nog maar de lijntjes te verbinden.

Is je behoeftegroep voornamelijk man, tussen de 25-35 jaar en woont hij in de randstad begin daar dan het zoekproces.

Zoek uit welke social media kanalen zij vooral gebruiken. Wat hun hobby’s zijn, naar welke tv-programma’s zij kijken en alle informatie die jij online kunt vinden.

Gun jezelf op dit moment de voorsprong. Grote kans dat jij met net dat beetje extra werk een kanaal kunt vinden die je concurrenten nog niet gebruiken.

Dit vergroot je kans van slagen en zal je tevens enorm veel marketingbudget besparen.

Heb je voor ogen wie je wilt bereiken en met welke kanalen jij dit wilt doen, leg dan vast op welke punten jij het succes wilt meten.

Geen enkele online marketing strategie is succesvol als je niet de juiste cijfers hebt. Leg per kanaal vast welke resultaten jij voor ogen hebt.

Wees hierin creatief, gewaagd en bovenal, concreet.

Je KPI’s leg je vast om te kunnen meten en sturen.

Een KPI als meer volgers of een groter bereik is dus niet hetgeen dat we zoeken. Wat jij als “meer volgers” ziet, ziet iemand anders als “normale groei”

Leg doelen vast waarbij er maar 2 antwoorden mogelijk zijn, aan wie je deze vraag ook stelt:

Is dit doel behaald? JA of NEE

Schrijf je doelen op. Deze doelen heb je nodig om aan de hand hiervan de juiste acties te bepalen.

Je kunt nog zo’n goede online marketing strategie samenstellen, als je niet in actie komt hoef je geen resultaat te verwachten.

In de vorige stappen heb je alle benodigde informatie verzameld welke je in deze stap zult gebruiken.

Maak eerst weer een voorstelling van die ene perfecte klant, denk weer na over de kanalen die je wilt gebruiken en welke doelen jij voor ogen hebt.

Is dat helder?

Kijk dan per kanaal (en KPI) met welke acties jij, in ieder geval de komende 3 maanden, wilt werken.

Kijk per KPI welke acties jij hiervoor over hebt.

Als jij meer volgers op social media wilt, of een betere positie in Google, dan moet je er wel wat voor doen. Maar hoe ver wil je gaan?

Wanneer is genoeg, genoeg.

Leg je acties vast. Bedenk dat je deze belofte niet alleen in je online marketing strategie verwerkt, maar ook met jezelf maakt.

Jij (of je team) zult het nog wel moeten doen.

Heb je inspiratie nodig voor je acties? Verdiep je eens in de volgende onderwerpen:

Hoewel ik je aanraad je online marketing strategie in ieder geval voor de komende 3 maanden vast te houden, doe je er wel verstandig aan tijdig te evalueren.

In stap 4 heb je jouw KPI’s bepaald en in stap 5 de acties. Jij weet nu wat je er voor nodig hebt om je doelen te behalen.

Plan nu alvast een moment in je agenda dat je de strategie evalueert. Gebruik hiervoor een dashboard of bijvoorbeeld Google Analytics.

Denk na op welke punten jij let, wanneer je bepaalt of je doorgaat en met welke instrumenten je de juiste data in kaart brengt.

Maak hier van tevoren heldere afspraken over.

Dit houdt jou (en je hele team) op de juiste koers. Je vergeet slechte resultaten niet zomaar en hebt van tevoren al bepaalt hoeveel tijd je krijgt, welke resultaten je verwacht en wanneer je er ergens mee stopt.

Begin met je online marketing strategie

Veel van de online marketing strategieën belanden als rapportje in de kast of in een oud, ver verstopt mapje op je computer.

Zonde.

Durf je strategie te testen.

Niemand wint de eerste plek zonder eerst geoefend te hebben. Probeer je acties uit, schrijf je ervaringen op, bekijk de resultaten en verbeter datgeen dat beter kan.

Wil je liever eens van gedachte wisselen?

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?