Maak je Bedrijf Zichtbaar: SEO Stappenplan voor Ondernemers

SEO Stappenplan

Het makkelijke SEO stappenplan

Wat wordt je eerste actie? Wat helpt nu écht voor hogere posities? Moet je waardevolle content maken, bestaande content optimaliseren en hoe weet je zeker dat je alles goed doet?

SEO is complex. En jammer genoeg maken wij het met zijn allen nog complexer dan nodig.

Waarom?

Omdat er geen vak te omschrijven is waar de meningen zo uiteenlopen dan bij SEO.

Ik ga je in dit artikel dan ook niet vermoeien met onze mening, of leuke weetjes, we houden het vooral lekker concreet.

Samen maken we jouw SEO stappenplan. Hetzelfde stappenplan dat wij al ruim 10 jaar gebruiken en stap voor stap verbeteren.

De keuze is natuurlijk aan jou, maar wij (en onze opdrachtgevers), halen er mooie resultaten mee.

Maar goed, eerst nog even het volgende.

Voordat je met dit stappenplan begint

Ik begrijp dat jij je website hoger in Google wilt brengen. Er is alleen een groot probleem.

De resultaten van jouw zoekmachine optimalisatie acties krijg je pas over een paar maanden te zien.

Het duurt even voordat Google ziet welke aanpassingen jij hebt gemaakt en zal vervolgens haar tijd nemen om te bepalen op welke positie jij in de organische zoekresultaten behoort.

Het is dus lastig om te achterhalen wat echt een positieve invloed op je positie heeft en je zult mij daarom gewoon moeten vertrouwen.

Of niet…

Die keuze is volledig aan jou.

Maar als ik je een advies mag geven, volg 1 SEO stappenplan. Ga niet continu op zoek naar de nieuwste technieken om bovenaan in Google te komen.

Hoger komen in Google werkt als je een goede SEO-strategie volgt en niet continu switcht.

Met andere woorden.

Lees dit SEO stappenplan door. Kijk wat jij ervan vindt en volg het in ieder geval 3 tot 6 maanden.

Vind je dit stappenplan niets, kijk dan naar een plan dat wel goed voelt en bij jou past. Maar als je aan de slag gaat, houd dan focus.

Website Maker Webnemer

In 14 stappen je eigen SEO plan

Je kunt dit artikel gebruiken als handig stappenplan, maar kunt de stappen ook zien als inspiratie voor je eigen SEO plan.

Welke keuze je ook maakt, scroll niet zo maar door het artikel heen. Er is goed nagedacht over de stappen en de volgorde.

We beginnen met onze focus, pakken de makkelijkste SEO-acties op en gaan dan pas over op de wat geavanceerdere strategie√ęn. Juist de volgorde van de stappen helpen je om snel resultaat te krijgen.

1 | Bepaal je doel

De basis van elke goede SEO-strategie is een duidelijk doel. Wat wil je met je website bereiken?

Wil je meer verkeer uit Google? Is je doel om meer leads te genereren of meer verkopen te realiseren?

Het is belangrijk dat je van tevoren bepaalt wat jij voor ogen hebt en op welke KPI’s jij het proces aanstuurt.

Doe je dit niet, dan maak je de fout die bijna iedereen lijkt te maken en ga je als een kip zonder kop met je SEO aan de slag.

Je focust je op die ene ‘veel belovende zoekwoorden’ en ziet vervolgens de √©chte kansen over het hoofd.

SEO draait niet om jouw positie in Google.

Want waar zou je op sturen als je jouw SEO had uitbesteed? Blijf je dan met alle liefde de facturen betalen als je alleen een mooie rapportje ontvangt?

Schrijf jouw doel op.

Schrijf op wat jij wilt bereiken met dit stappenplan en hoelang jij het de tijd geeft. Heb je die ‘afspraak’ gemaakt, houd je er dan aan.

2 | Breng de klantreis in kaart

Echte resultaten haal je enkel als je duidelijk voor ogen hebt waarvoor je het inzet.

Dat heb je net in de vorige stap bepaalt.

Grote kans dat jij dit SEO stappenplan wilt inzetten om nieuwe leads te generen. Daarom besteden we in stap twee aandacht aan het koopproces van jouw klanten.

Dit doen we door een customer journey in kaart te brengen. In de customer journey omschrijf je de volledige klantreis. Je omschrijft alle stappen die een klant zet, voordat hij klant bij jou wordt.

Ook omschrijf je de stappen na jouw dienstverlening. Heb je al deze stappen omschreven, dan gaan we in stap 3 op zoek naar je eigen ‘goud mijntjes’.

3 | Speel in op het koopgedrag

In de vorige stap heb je de klantreis in kaart gebracht. Jij weet nu welke stappen jouw klant doorloopt voordat hij of zij klant bij jou wordt.

Denk nu eens aan je eigen aankoopgedrag.

Wat is het laatste wat je gekocht hebt?

Hoe is dat gegaan?

Je voelde een behoefte, er is iets kapotgegaan, je zocht verandering of bent op zoek gegaan naar een oplossing voor je probleem.

Elke klant doorloopt weer andere stappen voordat hij contact met jou opneemt of één van je diensten koopt.

Wil je SEO inzetten voor meer klanten, dan dien je voor iedere fase een ‘losse SEO strategie’ te hebben.

Omschrijf nu per fase naar welke informatie je klant op zoek is en hoe jij de meeste toegevoegde waarde biedt.

4 | Begin bij nul

Heb je de vorige stappen gezet dan heb je nu al meer onderzoek gedaan dan de meeste. Dat garandeer ik je.

Je hebt nu al de eerste voorsprong gepakt.

Nu gaan we dit verder uitbouwen. Om te bepalen waar jij nu staat moeten we terug naar het begin. We moeten een nulmeting maken.

Om te bepalen hoe goed je huidige SEO strategie is, dien je een SEO analyse te maken.

Vanuit je analyse noteer je waar de verbeterpunten liggen en via welke acties jij de grootste sprongen kunt maken.

Een SEO analyse hoeft niet veel tijd te kosten. In nog geen 10 minuten kun je jezelf een goed beeld geven en de eerst verbeterpunten inzichtelijk maken.

Hoe dat werkt, leg ik je uit in de video.

5 | Vind je geheime posities

Uit je SEO analyse heb je de eerste actiepunten genoteerd. Nu gaan we op zoek naar je geheime posities in Google.

Dit zijn je posities in Google die je al veroverd hebt, zonder dat jij dat nu weet. Je kunt deze posities gemakkelijker achterhalen in twee stappen.

6 | Ontdek de gaatjes in de markt

Als jij de bovenstaande stappen hebt gezet, zeker stap 5, dan heb je jouw eerste stijgingen in Google al gerealiseerd. Oké, misschien duurt het nog even voordat je resultaat ziet, maar geloof me, het komt.

Maar we stoppen nog niet.

Jij wilt Google domineren. En daar zal ik je stap voor stap bij helpen.

In stap 6 gaan we op zoek naar de kansen die jouw concurrenten schaamteloos laten liggen. Dit doen we in twee stappen.

Met het onderzoek breng je het complete zoekgedrag in kaart. Met de analyse selecteer je de beste zoekwoorden voor je SEO plan.

7 | Pak de Quick Wins

In de vorige stap heb je de gaatjes in de markt inzichtelijk gemaakt. Je hebt onderzocht waar je klanten naar op zoek zijn en geanalyseerd hoe makkelijk het voor jou wordt om met bepaalde zoekwoorden bovenaan in Google te komen.

Maak nu een selectie van de gevonden zoekwoorden en bepaal of je jouw huidige pagina’s op je website op deze zoekwoorden kunt optimaliseren, of dat je nieuwe pagina’s nodig hebt.

Kies je voor de optimalisatie. Zorg dan dat iedere pagina is geoptimaliseerd op alle on-page SEO elementen.

Hoe je omgaat met zoekwoorden waar je nog geen pagina’s voor hebt, leg ik je uit in een latere stap.

Maar voordat we dat behandelen, gaan we samen eerst Google een handje helpen.

8 | Help Google

Google blijft een machine. Een machine die je moet helpen jouw website goed te begrijpen. Dit doe je door Google te helpen jouw website goed te crawlen. Dit crawlen kun je zien als een soort van elevator pitch.

Jij krijgt een paar minuten van Google om jouw website zo goed mogelijk te verkopen. Zijn de minuten op, dan gaat Google door naar de volgende website.

Hoe zorg je ervoor dat Google jouw volledige website crawlt?

Dit doe je allereerst door een duidelijke website navigatie te gebruiken en pagina’s aan elkaar te verbinden via interne links. Daar gaan we het later nog over hebben.

De makkelijkste stap om Google te helpen je website te crawlen is het toevoegen van een sitemap.

Een sitemap kun je gemakkelijk aan je website toevoegen via een van de talloze gratis plug-ins.

Zoek maar eens in Google naar sitemap WordPress, sitemap Joomla of welk CMS je ook gebruikt.

Heb je een sitemap gemaakt, voeg dan een linkje naar je sitemap toe aan je robotst.txt bestand. Heb je dit gedaan, voeg dan ook je sitemap toe aan je search console account.

Google Search Console is gratis en binnen enkele stappen heb je een eigen account aangemaakt. Heb je eenmaal een account, ga dan binnen de search console naar index > sitemaps om daar je sitemap aan te melden.

9| Maak een contentstrategie

Als je al jouw huidige pagina‚Äôs op je website hebt verbetert en nu nieuwe pagina’s nodig hebt, is het belangrijk dat je jezelf wat tijd geeft.

Om niet lukraak een nieuwe blog te schrijven of landingspagina‚Äôs te maken start je met een contentstrategie.

In je contentstrategie verwerk je de zoekwoorden die je in de vorige stap in kaart hebt gebracht. Je bepaalt welke SEO-teksten jij wilt (laten) schrijven en in welke volgorde je dit doet.

Begin met het grootste thema. Het thema waar het meest op gezocht wordt en vul je website aan met de onderliggende thema’s.

Zo zie je in dit artikel dat we je helpen met een SEO stappenplan, maar tegelijkertijd ook met dieperliggende thema’s.

Door in je contentstrategie rekening te houden met een slimme volgorde kun je via interne links je oude pagina’s gebruiken om jezelf omhoog te stemmen in Google.

Hoe dat precies werkt, leg ik uit in stap 10.

10 | Stem jezelf omhoog

Als je alle pagina’s hebt geoptimaliseerd en zelfs nieuwe pagina’s aan je website hebt toegevoegd kun je starten met het verhogen van je autoriteit.

Dit doe je door linkbuilding. Nu kost linkbuilding enorm veel tijd en is het maar de vraag of je nieuwe backlinks scoort met je strategie.

Makkelijker is het, als je deze video bekijkt.

In de video leg ik je stap voor stap uit hoe je jezelf gemakkelijk omhoog stemt in Google.

11 | Scoor lokaal

Je hebt net gewerkt aan de optimalisatie van je gehele website. Vanaf deze stap gaan we dieper de materie in.

We gaan stap voor stap je website relevanter maken voor talloze zoekopdrachten. We werken aan de gebruiksvriendelijkheid, de techniek en je online autoriteit.

We beginnen met het verhogen van je lokale vindbaarheid. Dit doe je door Lokale SEO in te zetten.

12 | Gebruik je stem

Als je website eenmaal wat posities heeft opgebouwd kun je jouw website aan een nog grote publiek tonen door gebruik te maken van voice search seo. Via deze manier van SEO optimaliseer je jouw website voor spraakgestuurde zoekopdrachten.

13 | Verhoog je CTR

Wordt je website getoond in de zoekresultaten dan kun je in een klap je bezoekersaantallen verdubbelen.

Dit doe je door je CTR te verhogen. Het verhogen van je CTR is een goede manier om meer bezoekers naar je website te sturen en Google de juiste signalen te geven.

Ga weer naar search console. Ga naar Prestatie > Pagina’s.

Je krijgt dan een overzicht te zien hoevaak jouw pagina’s in de afgelopen 3 maanden zijn vertoond. Je ziet ook hoevaak er op je website is geklikt.

Ga nu alle pagina’s langs. Begin uiteraard met de pagina’s die het meest vertoond worden. Open deze pagina’s er zorg dat je de SEO titel en meta omschrijving verbeterd.

Zorg dat je voor de SEO titel een pakkende titel maakt en voor je meta omschrijving een overtuigende tekst hebt geschreven.

14 | Verbeter de Quick Wins

Eigenlijk gebruik je jouw SEO stappenplan keer op keer opnieuw. Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces. Je bent nooit klaar.

Daarom is het belangrijk om je website voortdurend te monitoren, de resultaten te analyseren en waar nodig aan te passen.

Hoe je dat doet? Door stap 1-13 regelmatig te herhalen.

Probeer iedere maand in ieder geval stap 5 te herhalen. Via je ‘geheime posities’ kun je gemakkelijk je volgende acties bepalen.

Zet deze acties op je zoekmachine optimalisatie agenda. In deze agenda, die je verwerkt met je huidige agenda, gun je jezelf vaste blokken.

Blok tijd weg. SEO is vaak een ondergeschoven kindje. Door de waan van de dag vergeet je jouw huiswerk op te pakken en voordat je het weet scheuren je concurrenten je voorbij.

Probeer bijvoorbeeld iedere mand waardevolle content te schrijven. Een huidige pagina te optimaliseren of op zoek te gaan naar nieuwe zoektermen.

Klinkt dit als veel werk? Dat is het ook.

SEO is geen ‘grote stappen, snel thuis strategie’. Is jouw tijd jou het meeste waard, dan kun je beter je SEO uitbesteden.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Affiliate Netwerk
Affiliate marketing

Affiliate netwerk

Wat is een affiliate netwerk, hoe kies je het juiste netwerk uit en waar moet je op letten?

Klaar voor groei?

Geef een seintje

small_c_popup.png

Benieuwd waar jouw succes verborgen ligt?

Geef een seintje