Internet Marketing Gemak Logo

Online strategie

Hoe vorm je een slimme online strategie? Hoe maak jij je bedrijf online zichtbaar en welke strategie past het beste bij je doelen?

Ontdek het allemaal in deze handige gids.  

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Marketing > Online strategie

Wat is een online strategie?

In je online strategie leg je vast met welke acties of campagnes jij het internet wilt gebruiken om je bedrijf beter op de kaart te zetten.

Je gaat hierbij verder dan bij je online marketing strategie.

Naast de marketing schenk je aandacht aan je merk. Hoe treed je naar buiten, hoe zorg je voor meer bekendheid en hoe gebruik je het internet in de meest algemene zin?

De 7 stappen voor een sterke online strategie

Welk doel je ook hebt met je online strategie, in de meeste gevallen draait het allemaal om de online zichtbaarheid.

Je wilt zichtbaar zijn bij je potentiële klanten en via de juiste acties je merk versterken en omzet verhogen.

Maar hoe bedenk je de juiste acties? En hoe weet je zeker dat je met de juiste strategie werkt?

De volgende 7 stappen vertellen het je.

Laten we beginnen met stap 1.

Stap 1 – Creëer inzicht in het koopproces

Om een goede online strategie in kaart te brengen heb je inzicht in het koopproces van je klanten nodig. Je moet precies weten hoe een klant, een klant wordt.

Door precies te weten welke stappen iemand zet voordat hij of zij klant bij jou wordt kun je voor iedere fase in het koopproces een eigen strategie bedenken.

Hoe je hier precies mee omgaat leer je in de volgende stap.

Stap 2 – Gebruik de lead thermometer

Heb je in de vorige stap het koopproces in kaart gebracht dan kun je nu via de lead thermometer de juiste acties voor je online strategie bedenken.

Binnen de lead thermometer, kennen we 4 temperaturen:

Geen interesse

Je klant kent jou en je oplossing nog niet en heeft NOG geen directe interesse in jouw product of dienst.

Ze kennen jou, je product en je bedrijf niet. Weten misschien niet eens van het bestaan van een dergelijke dienst of product af.

Een online strategie bedenken voor deze fase vergt kennis over het koopproces van je klant. Zorg daarom dat je eerst stap 1 hebt gezet.

Denk na over wanneer jouw potentiële klant het meest gevoelig is voor jouw boodschap, maar onthoud, dat er nog geen directe interesse is.

Anders verwoord.

Iemand staat open voor jouw product of dienst, maar heeft nog geen interesse getoond.

Voorbeeld

Stel dat jij zonnepanelen verkoopt. Men is nog niet bezig met jouw product, maar in welke situaties kan men wel geprikkeld worden?

Bijvoorbeeld tijdens het uitzoeken van energie besparen, of energiezuinig maken van je woning, of milieuvriendelijker leven.

Enige interesse

Iemand heeft al iets gehoord over jouw product of dienst, maar is nog niet echt op zoek.

In deze fase is men nog zeer voorzichtig en aftastend. Ze hebben redelijke kennis over de werking of het resultaat van een product of dienst, maar zijn nog niet echt op zoek.

Voorbeeld

Stel dat jij nog steeds zonnepanelen verkoopt. Dan richt jij je vooral op een doelgroep die aan het aftasten is. Ze zijn aan het uitzoeken of zonne-energie inderdaad milieuvriendelijk is, of hoe lang de terugverdientijd is. 

Zijn op zoek

Dit is de temperatuur waarbij jouw klant duidelijk laat merken dat er interesse en behoefte is. Men zoekt naar de oplossing of het resultaat dat jij biedt.

Campagnes in deze fase worden duurder en je krijgt te maken met meer concurrentie.

In deze fase heeft jouw klant al besloten dat men jouw product of dienst wilt. Men is nu alleen nog op zoek naar de beste leverancier of partner. Iemand die ze kunnen vertrouwen en die precies dat biedt wat ze voor ogen hebben.

Voorbeeld

Men zoekt niet meer naar of zonne-energie de oplossing is, maar welke zonnepalen het beste zijn of wie het goedkoopste is.

Hebben contact

Je hebt al contact met je potentiële klant. Ze hebben je website al meerdere keren bekeken. Jou enkele vragen gesteld. Zich ingeschreven op je nieuwsbrief.  Aangemeld voor een proefperiode.

Aan jou de schone taak ze te helpen met de laatste stap. Klant worden bij jou.

In deze fase is het vooral belangrijk dat je de laatste obstakels wegneemt. Dit doe je door bijvoorbeeld garanties te bieden, reviews te tonen en of eerst een kennismakingsgesprek in te plannen.

Vul jouw lead thermometer in

In het handboek “De leadthermometer” welke je hier gratis kunt downloaden helpen we je met het in kaart brengen van alle acties, per fase.

Gun jezelf écht de tijd om dit handboek in te vullen. Het zal jou enorm helpen en je online strategie enorm versterken.

Stap 3 – Bepaal je KPI’s

Wanneer is je online strategie geslaagd? Op welke KPI’s (meetpunten) wil jij letten?

Het is afhankelijk van je strategie en doel welke KPI’s je het beste kunt gebruiken, maar zorg in ieder geval dat je enkele KPI’s vastlegt.

Iedere strategie kost geld. Of je dit nu in euro’s of tijd betaalt. Dat geld moet terugverdient worden. Door van tevoren jouw meetpunten vast te leggen blijf je kritisch.

Je kunt dan vanuit de cijfers en data beargumenteren waarom je strategie zo goed werkt, of juist anders moet.

Voor het in uiteindelijk in kaart brengen van de juiste cijfers kun je gebruikmaken van UTM codes en Google Analytics.

Stap 4 – Geef je merk karakter

Besteed niet alleen aandacht aan de marketing. Leg via een brandbook vast met welke kernwaardes jullie werken en hoe jullie communiceren.

Zorg voor een herkenbare huisstijl en werk aan de juiste merkbeleving. Denk na wat bij jullie past.

Zijn jullie brutaal, persoonlijk, eigenwijs?

Maak hier afspraken over en zorg ervoor dat je merk altijd hetzelfde over komt. Op ieder kanaal, met iedere actie en op ieder moment.

Stap 5 – Kies je kanalen

Online kun je met talloze instrumenten en kanalen werken. Het hangt van jou en je doelen af welk kanaal het beste bij je past.

Voor je online strategie raad ik je aan niet in de valkuil te stappen om direct met teveel kanalen te starten.

Ja, ieder kanaal heeft zijn eigen succesverhalen, maar geloof me, het lukt je nooit om alles in een keer goed te doen.

Kies twee of drie kanalen uit. Kies de kanalen die bij jou, je doelgroep en budget past.

Stap 6 – Maak je funnels

Voor iedere stap in het koopproces en voor iedere “lead temperatuur” heb je in de vorige stappen de juiste acties bedacht.

MAAR.

Dit zijn slechts nog acties.

Losse flodders.

Hoe brengen we deze acties samen tot een geheel?

Ontdek de kracht van funnels.

Door te werken met funnels zorgt iedere actie voor de volgende.

Binnen je online strategie verwerk je in ieder geval de volgende funnels:

Waar een marketing funnel zich richt op “onbekende klanten” richt de sales funnel zich op de leads die zijn overgebleven.

Je marketing funnel doet als het ware het voorwerk, de sales funnel maakt het af.

Stap 7 – Lanceer en stuur bij

Heb je alle stappen gezet, durf dan je strategie te testen. Niemand kan zo goed aantonen of je strategie werk als de cijfers.

Vind je het toch prettig om er eerst over te sparren?

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...